Nestو oculus میلیارد ها دلار در آمد دارند، jawbone و gopro در حال وارد شدن به عرصه بورس هستند و پروژه های متعددی هم در Kickstarter در حال عبور از مرز ۱ میلیون دلار است. تحولی در حوزه سخت افزاری در حال وقوع است. اما بسیاری از سرمایه گذاران از انجل ها تا سرمایه گذاران بنیادی هنوز هم برای ورود به حوزه استارتاپ های سخت افزاری تا زمانی که خود را به عنوان یک بازار مطمئن اثبات کند, مردد هستند. در HAXLR8R ما یک سال قبل از اینکه محصول وارد بازار بشود به طور خاص روی موضوعاتی مشخص سرمایه گذاری می کنیم.
چک لیستی برای انتخاب استارتاپ
تمرکز بیشتر بر روی سرمایه گذاری های زود هنگام است. به استارتاپ هایی توجه می کنیم که به مرحله پرتوتایپ رسیدند و محصولاتی را که در مرحله ایده توسط خرده فروشان ناموفق آورده شده باشند به حساب نمی آوریم مگر اینکه یک درخواست منسجم و محکم داشته باشند.
چک لیست را با سوال “آیا محصول شما کار می کند؟” آغاز می کنیم. آیا تمام مهارت های مورد نیاز از مهندسی مکانیک، الکترونیک و نرم افزار پوشش داده شده است. آیا کسی مسئول تجارت/فروش/مشتریان است؟ هم چنین برخورداری از روحیه قوی، خوش بینی، پشتکار و داشتن منابع متعدد همراه با احساس مسئولیت از قابلیت هایی است که مورد توجه قرار می گیرند.
از موارد قابل توجه دیگر که قابل اصلاح هستند، سنجش نیاز مشتری و توزیع و یک بینش ترغیب کننده بعد از محصول اول است.

سخت افزار کافی نیست
بسیاری از محصولات سخت افزاری به این دلیل تولید شده اند که گوشی های هوشمند اقتصاد سنسورها و صفحه های نمایش را تغییر دهند همچنین قدرت ارتباط برقرار کردن خوبی از طریق بلوتوث یا WIFI هم دارند. کپی کردن سریع سخت افزارها به خودی خود ریسک بالایی دارد. برای داشتن یک نکته مثبت قابل دفاع و رقابت ساز، یک استارتاپ باید کاری را که سخت هست هم انجام بدهد. ما سه چیز را مشاهده می کنیم که تفاوت کلیدی ایجاد می کند نرم افزار، دانش تولید و ارتباطات. مهارت یافتن در فن تولید یک مانع برای استارتاپ های سخت افزاری می باشد و بسیاری آن را به عنوان یک سنگ بزرگ نه یک مهارت مورد نیاز می بینند. ابزاری که برای ساخت محصولات استفاده می شود را بشناسید و از متخصصین برای تولید اشیا بهتر و یافتن راه حل های مناسب استفاده کنید. استارتاپ هایی که در تولید مهارت یابند باقی خواهند ماند. apple یک مثال روشن است. در نهایت یک جامعه یا گروهی که برای پشتیبانی محصول ایجاد شود می تواند بسیار کمک کننده باشد.
جدای از برنامه شتاب دهنده متوجه شدیم که هر چقدر بتوان محصول را با تعداد کلمات بیشتری توصیف کنیم اطلاع بیشتری از آن می یابیم. ما لیستی از افزارها (ware ها) را ایجاد کردیم که خط قرمزهای سرمایه گذاری را برای ما تعیین می کند.
اولین case study در مورد جامعه تولید کنندگان FUNware است. در حالی که این محصولات نیازهایی را شناسایی می کنند و جواب های خوبی می دهند به عنوان یک استارتاپ به حساب نمی آیند به طور مثال جنبش chindagou که توسط kenji kamakawi به راه افتاد درباره نوآوری های جدید و با مزه است.
این لیست ۱۲ گروه ware است که بایستی به یاد داشته باشید.
Funware یک تجارت نیست.
Easy ware قابل دفاع نیست.
Sameware به خوبی موقعیت گیری نکرده است.
Solution ware یک پروژه موضوع محور است که از دل دانشگاه ها بیرون آمده است، تکنولوژی بزرگ در جستجوی اپلیکایشن ها! ما می گوییم که یک مشکل چکشی وجود دارد، من یک چکش دارم پس باید میخی برای کوبیدن وجود داشته باشد. تنها تعداد محدودی از این پروژه ها پیشرو خواهند بود چرا که آنان برای تناسب محصول/ بازار، موقعیت گیری و یافتن مشتری تلاش بیشتری لازم دارند.(وجود راه حل هایی که به دنبال مشکل هستند)
Vaporware موضوع در حال افزایش در پلت فرم های سرمایه گذاری اجتماعی است. زمانی که محصول برای مصرف کامل نیست و قابلیت توزیع ندارد (قابلیت ساخت ندارند)
Lameware معمولا قول خود را حفظ نمی کند و محصولات متوسطی را ارائه می کند.( بدون مشخصات)
Failware مشخصات را حفظ می کند اما چیزی را می سازد که کسی احتیاجی ندارد.(محصول اشتباهی را با موفقیت تولید می کند)
Lateware یک خریدار پیدا کرده است اما آن قدر محصول را دیر تولید می کند که رقیبان نیز وارد بازار می شوند.
Lossware قیمت گذاری خوبی نداشته است و سود نمی کند. در سرمایه گذاری های اجتماعی هم بسیار رواج دارد. در حالی که برای تولید کنندگانش فرستاده شود آن هیچ وقت از پل مرگ عبور نخواهد کرد.
Boreware بعد از مدتی خسته کننده می شود با تعداد اندک گفتگو که با تبلیغ کنندگان البسه داشتیم تغییر بزرگ در البسه متوقف کردن پوشیدن آن ها است.
Future ware آن قدر آینده نگر است که کسی تا چندین ماه بگذرد دیگر آن را نمی خرد و شرکت برای روشن نگاه داشتن چراغ های خود و منتظر محصول خود ماندن زمان سختی را سپری خواهد کرد.
Localware آن قدر وابسته به اکوسیستم است که نمی تواند در جای دیگری عمل کند. در ژاپن از آن با چیزهایی همانند imode و تکنولوژی FELINA fnc به عنوان سندرم گالاپاگوس نام می برند.
آیا می توانید به محصولاتی در این گروه ها فکر کنید؟ اگر پروژه ای موفقیت آمیز بوده هیچ وقت در هیچ کدام از این گزینه ها قرار نمی گیرد.

در چه مرحله ای سرمایه گذاری می کنیم؟

هر سرمایه گذار با توجه به میزان بودجه و اقتصاد، زمان سرمایه گذاری خود را مشخص می کند، از سطوح مختلف رشد پروتوتایپ ها بعد از آنکه تقاضاها در kickstarter ثبت شدند و بعد از انتقال نمره دهی ها زمان ارزیابی آغاز می شود.
HAXLR8R بر استارتاپ هایی که پروتوتایپ دارند تمرکز می کند و هدفش این است که شرکت را در مسیر اولیه خود هدایت کنند. زمانی که میزان ریسک کاهش یابد علاقه سرمایه گذار هم افزایش خواهد یافت سرمایه گذاری در سخت افزارها ریسک بالایی دارد. KICKSTARTER هم می تواند استارتاپ های مناسبی را کشف و معرفی کند و از طرفی اگر خود محصول بتواند شکاف میان نوآوران و متقاضیان اولیه را پر کند به هیچ کدام از این سرمایه گذاری ها نیازی ندارد.
با توجه به مشاهدات ما اگر یک پروژه از مسیر سرمایه گذاری اجتماعی پیش برود تا زمانی که از مرز ۱ میلیون نگذرد یک VC آن را به حساب نخواهد آورد و انجل ها هم ممکن است بعد از عبور محصول از مبلغ ۲۵۰٫۰۰۰ دلار به آن توجه کنند.

بعد چه خواهد شد؟
ما باور داریم که در آستانه ظهور دومین انقلاب در زمینه سخت افزارها هستیم. نسلی که شامل محصولاتی هستند که تولید آن ها ممکن شده است، ردیاب ها, ۳D PRINTER وهواپیما های بدون سرنشین.
این محصولات هم زمان با پیشرفت در زمینه خود، نقص هایی هم داشتند. برای مثال رد یاب ها اطلاعاتی را به دست می آوردند که خیلی معنا دار و جالب نبود و معمولا برای کمک در ساختن یک عادت جدید و استفاده از آن ها شکست می خوردند.
پرینترهای سه بعدی اکنون قابل خرید هستند اما بسیار کند تر از آن هستند که تبدیل به یک تجارت بشوند. انقلاب سخت افزاری نیاز به یک پرینتر کوچک سریع و با کیفیت بالا دارد.
پرواز با هواپیماهای بدون سرنشین برای سرگرمی جالب است اما از تولید برای تجارت های بزرگتر برای انتقال و تنظیم جلوگیری شد.
موج دوم به سرعت در پیش است: بازی ,اجتماعی ,شخصی و غیره
اکنون استارتآپ ها در حال تبدیل تکنولوژی به اجسام واقعی هستند این موج قوی یک نیرویی برای تغییر در عادت های مهم می باشد. بینش IT و روبات ها به درجه ای رسیده است که بتوان در تجارت های کوچک همانند نقاشی یا تمیز کردن از آن ها استفاده کرد. ما معتقدیم که آینده سخت افزاری باید یک تغییر هوشمندانه داشته باشد به عنوان یک سرمایه گذار ما می توانیم محصولات مهم را به دنیا بیاوریم.


سرمایه گذاری در استارتاپ های سخت افزاری | وبلاگ برنامه تجاری‌سازی شریف