تیم آریسا بسپار، از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را در زمینه تولید محصولاتی بر پایه ی پلیمرهای مهندسی، با هدف تامین نیاز کشور و بومی سازی این محصولات، آغاز نموده است. این شرکت، در ابتدا قرص شعله پوش باتری سرب اسیدی تولید کرده و پس از آن شروع به تولید گوی دانسیمتر و چسب های حرارتی بر پایه ی پلیمر نموده است. این چسب ها در حوزه ی گسترده ای از صنایع، هم چون صنعت خودرو، صنایع بهداشتی، صنایع مواد غذایی، صنایع بسته بندی، صنعت لیبل، صحافی و … کاربرد دارند. با آقای امیر حسین جانزاده موسس تیم آریسا بسپار مصاحبه ای را انجام دادیم که در ادامه می خوانید:


درباره سوابق تحصیلی و کاری خودتان و اعضای تیم توضیح دهید؟
من؛ امیرحسین جانزاده کارشناس ارشد مهندسی شیمی گرایش پلیمر داشگاه صنعتی شریف هستم. فعالیت تیم آریسا بسپار شریف از حدود سه سال پیش، با اولین محصول به نام قرص شعله پوش و با حمایت جناب آقای دکتر موسوی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه شریف، آغاز شد. در حال حاضر در بخش مهندسی و ساخت و تولید همراه با آقای مه نما و خانم افجه مشغول فعالیت هستیم. آقای مه نما کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی گرایش پلیمر دانشگاه شریف و خانم افجه هم دانشجو کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در دانشگاه تربیت مدرس هستند. دوستی و همراهی ما از زمان دانشجویی شروع شد که به دلیل نزدیک بودن روحیات و نظرات همدیگر تصمیم گرفتیم این کار را با هم پیش ببریم.

درباره محصول خود توضیح دهید.
در این مدت تیم ما موفق به ساخت سه محصول دانش بنیان قرص شعله پوش، گوی دانسیمتر و چسب حرارتی شد. در بین این سه محصول، چسب حرارتی کاربرد گسترده تری دارد، قرص شعله پوش و گوی دانسیمتر فقط در باتری اتومبیل به کار می رود اما چسب حرارتی علاوه بر باتری خودرو در صنایع بسته بندی، بهداشتی، صحافی و … هم مورد استفاده قرار می گیرد. به­ طور کلی چسب های حرارتی به پلیمرهای ترموپلاستیک با قابلیت چسبندگی گفته می شود که اغلب به فرم میله های جامد استوانه ای شکل با قطر های متفاوت متناسب با استفاده در تفنگ های حرارتی تولید می شوند. در استفاده های صنعتی، این نوع از چسب های حرارتی نسبت به چسب های بر پایه حلال های مختلف از مزایای قابل توجهی برخوردارند. این نوع از چسب ها فاقد مواد آلی فرار (VOC) که دارای بو و بخارهای سمی هستند می باشند و زمان خشک شدن و گیرش بسیار ناچیزی دارند.

چگونه به ایده محصول خود دست پیدا کردید؟
من در اواخر دوره کارشناسی در شرکت صبا باتری مدتی فعالیت داشتم که قطب بزرگی از تولید کنندگان باتری سرب-اسیدی است. با توجه به نیازی که این شرکت برای تامین این سه محصول اعلام کرد، اجرای این پروژه ها آغاز شد و در واقع این نیاز از سمت صنعت به دانشگاه مطرح شد و ما با توجه به شرایط موجود و بررسی های لازم این بازار را برای ورود مناسب دیدیم.

سازو کار و تکنولوژی که در محصول خود به کار بردید را توضیح دهید؟
در ابتدا تیمی تشکیل دادیم تا بر روی این پروژه تحقیقات و مطالعات لازم را انجام دهد، در فاز اول به دنبال این بودیم تا بدانیم فرمولاسیون و مشخصات چسب حرارتی چیست که این فاز حدود سه ماه طول کشید و در فاز دوم آزمایش های مختلفی برای پیدا کردن فرمولاسیون چسب حرارتی انجام گرفت و در نهایت در مرحله آخر بررسی فرآیند تولید به صورت صنعتی بود که ۶-۷ ماه زمان برد. این محصول در حوزه تکنولوژی قطعات مهندسی، قطعات پلیمری و پلاستیکی کاربرد دارد؛ چسب حرارتی فرآیند تولید فنی بسیار پیچیده ای دارد.
یک توضیح مختصر از هر یک از این محصولات بدهم، قرص شعله پوش یک قطعه متخلخل پلیمری است که توسط فرآیند تف جوشی حرارتی و تحت فشار و حرارت مشخص ساخته می شود. اندازه حفرات و تخلخل این قطعه پارامترهای بسیار تعیین کننده برای کیفیت نهایی آن است. گوی دانسیمتر قطعه پلاستیکی است که باید دارای دانسیته بسیار دقیق ۱٫۲۱ تا ۱٫۲۳ باشد و از ترکیب چند جز از مواد پلیمری و مستربچ مهندسی ساخته می شود و در نهایت چسب حرارتی هم محصولی است با خواص منحصر به فرد که چسبندگی بسیار بالایی نسبت به سطوح مختلف از جمله فوم های پلی یورتان، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، کاغذ، انواع فیبر، مقوا و الیاف بافته نشده (Nonwovens) دارد و بسته به نوع کاربرد مورد نیاز، در محدوده دمایی گسترده ای خواص خود را حفظ می کند.

محصول شما کدام بخش از نیاز بازار را پاسخ می دهد؟
هر سه محصول در صنعت باتری خودرو مورد استفاده قرار می گیرند اما چسب حرارتی علاوه بر صنعت باتری خودرو در صنایع دیگر هم مانند صنایع بهداشتی، بسته بندی، صحافی، غذایی هم استفاده می شود.

چگونه با موانع و سختی های کار خود مواجه شدید؟
از جمله مشکلاتی که در مسیر با آن مواجه بودیم؛ نبود اطلاعات کافی از فرآیند تولید و فرمولاسیون این قطعات برای ساخت بود. طی دو الی سه ماهی که تحقیقاتی در سایت ها و مقالات علمی و غیره هم انجام دادیم، نتوانستیم اطلاعات مناسبی به­ دست بیاوریم. حتی برای ساخت این دستگاه ها به دلیل جدید بودن آن ها هم هیچ منبع مناسب و جامعی موجود نبود. در تولید اولیه­ ی یک محصول جدید، شما یک نقطه اولیه دارید و یک نقطه پایانی که می دانید قرار است چه محصولی را تولید کنید و در نتیجه رسیدن به فرآیند مناسب تولید کاملا خلاقانه و بیشتر با استفاده از قوه ابتکار انجام می شود، در هر صورت وقتی نیاز جدیدی را شناسایی می کنیم که نیازمند ابزارهای جدید است؛ قاعدتا اطلاعات مناسب و کافی در این زمینه نیست و باید از خلاقیت و نوآوری و توانایی های خودمان در این زمینه استفاده کنیم.
برای مثال ما برای ساخت قرص شعله پوش هیچ اطلاعاتی درباره فرآیند ساخت محصول و حتی ساخت خود دستگاه نداشتیم، مقیاس تولید آزمایشگاهی با صنعتی هم متفاوت است. بنابراین دستگاهی که برای ساخت محصول در مقیاس صنعتی انجام می گیرد نیاز به ویژگی های خاصی دارد که با توجه به شرایط موجود ما توانستیم دستگاهی را بسازیم قابلیت تولید ۱۰ میلیون قرص شعله پوش در سال را دارا است.

عوامل موفقیت خود را چه چیزهایی می دانید؟
به نظر من مهمترین عامل موفقیت در این راه نهراسیدن از سختی ها و دشواری ها است. برای این کار به طور جد باید دل شیر داشت و از چیزی نترسید. داشتن انگیزه بسیار بالا برای تولید محصول خلاقانه و دانش بنیان و درنهایت هم، حس وطن دوستی و اینکه به جای وارد کردن میلیون ها قطعه از خارج کشور و خروج میلیون ها دلار ارز از داخل کشور، آن محصولات را در داخل کشور و به دست خود تولید کنیم، این­ ها از جمله عواملی بودند که ما را در مسیرمان مستحکم نگه داشتند.

ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺑﺎﻋﺚ ﺣﻔﻆ ﺗﻴﻢ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺑﺎﺯﺩﻩ آن می شود؟
مهمترین عاملی که اعضای یک تیم را کنار هم نگه می دارد داشتن روحیه تیمی و انتقادپذیری و عقاید و دیدگاه های نزدیک به هم است. از جمله ویژگی اعضای تیم ما هم دل بودن و داشتن یک هدف مشخص بود ما می خواستیم یک حرکت و اقدامی مثبت برای کشورمان انجام دهیم، مسائل اقتصادی مهم بودند اما برای ما در الویت سوم و چهارم قرار داشت، مهم انجام یک فعالیت مناسب در جهت خودکفایی و استقلال کشور بود هر چند اگر این قدم ها کوچک باشند.

ویژگی های یک کارآفرین موفق چیست؟
درک درست از بازار و داشتن یک رفتار هوشمندانه از ویژگی هایی است که لازمه یک کارآفرین است، در واقع باید قبل از شروع به کار بتواند خوب بازار هدف را شناسایی کند و متناسب با آن قدم بردارد. بی گدار به آب زدن خیلی خصیصه خوبی نیست بلکه قدم های درست و سنجیده برداشتن از نشانه های توانایی شناخت درست و مدیریت به جاست. مهم زیاد کار کردن نیست، مهم هوشمندانه کار کردن است.

هدف شما از ورود به دنیای تولید و کسب و کار چیست؟
بزرگترین هدف تیم ما برای ورود به این بازار قطع نیاز کشور به خارج از مرزهاست برای مثال در جلسه ای که با مدیر کارخانه صبا باتری در مورد محصول قرص شعله پوش داشتیم ایشان به اهمیت بومی سازی این قطعه اشاره داشته و به این نکته اذعان داشتند که به دلیل تحریماتی که شامل حال کشور ما بوده در خیلی از برهه های زمانی واردات این محصول دچار مشکل می شد و وقتی هر کدام از این محصولات به موقع نرسد خط تولید متوقف و منجر به وارد کردن میلیاردها تومان خسارت می شود.
با توجه به این موضوع ما تلاش می کنیم تا حد امکان کالاها و محصولاتی را که استراتژیک بوده و برای ما حیاتی هستند را بومی سازی کنیم تا از این طریق راه نفوذ و سلطه خارج را بر خود ببندیم.
در پایان هم جا دارد از جناب آقای دکتر موسوی بابت حمایت های بی دریغی که از این تیم داشتند و همچنین آقای عبدی تسهیلگر تیم ما که مشاوره ها و راهنمایی هایشان بسیار راه گشا بود و هم­چنین برنامه تجاری سازی بابت ایجاد شرایط مناسب و مورد نیاز ما تشکر کنم.



گپ‌وگفت‌های تجاری‌سازی | قسمت هجدهم، تیم آریسابسپار | وبلاگ برنامه تجاری‌سازی شریف