بوم ناب جایگزین کافی برای طرح کسب و کار نیست



فرض کنید شما ایده جدیدی برای پیاده سازی دارید. به منظور دستیابی به چراغ‌ سبز برای حرکت رو به جلو، اغلب از شما خواسته می‌شود یک طرح کسب و کار ۳۰ صفحه‌ای که باپیش‌بینی مالی ۵ ساله و یک نقشه راه ۱۸ ماهه تکمیل شده است را ارائه کنید.
شما را نمی دانم، اما بسیاری از کارآفرینان و نوآوران که با آن‌ها صحبت می‌کنیم، از نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan) متنفر هستند، نه به این دلیل که آنها نمی خواهند این کار را انجام دهند، بلکه به این دلیل که بسیاری از این اطلاعات در این مرحله به سادگی قابل تشخیص و شناخت نیستند.
وادار کردن بنیانگذاران به ارائه یک برنامه کامل به عنوان یک شرط برای سرمایه‌گذاری ایده‌های سست و ضعیف زیادی را از بین می برد، زیرا آن‌ها هرگز شروع به کار نمی‌کنند. از همه مهم‌تر، دنیا تغییر کرده‌ است.
تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، و سپس اجرا برای کار در دنیایی که در آن موانع ورود و رقبای کمی وجود داشتند مناسب بود. اما در دنیای امروزی سرعت در یادگیری به یک مزیت رقابتی ناعادلانه (Unfair Advantage) تبدیل شده است. می توان گفت در حال حاضر ما به مدل هایی پویا و دینامیک برای کسب و کار خود نیاز داریم نه یک سری مدل های استاتیک…




این همان دلیل بوجود آمدن بوم ناب است…
با بوم ناب آشنا شوید
اول بوم مدل کسب و کار بوجود آمد. در حالی که ما عاشق پر کردن طرح کسب و کار یک صفحه ای بودیم، بوم مدل کسب و کار که فوق العاده شرکت محور بود را پیدا کردیم. چیزی که هیچوقت به ما ریسکی ترین فرضیات (Riskiest Assumptions) در ابتدای راه یک استارتاپ و کسب و کار را نشان نمی داد.
هدف یک کسب و کار ایجاد یک مشتری است.
– پیتر دراکر
بنابراین ما چند بخش از بوم ناب را تغییر دادیم و با Lean Canvas روبرو شدیم و بوم مدل کسب و کار را کنار گذاشتیم. قدرت بوم ناب نهفته در سادگی آن است.




هدف طراحي در هنگام ايجاد بوم ناب حصول اطمينان از اين موضوع بود که براي همه افراد در شرکت ها (و نه تنها مدیران کسب و کار) در دسترس باشد، چرا که هر کسی می تواند ايده هاي خوبی را ارائه دهد.
ما بوم ناب را در صدها کارگاه و هزاران تیم تست کردیم تا مطمئن شویم تمام بخش های بوم قابل فهم و ساده هستند و شما نیازی به داشتن یک مدرک کارشناسی یا PHD برای تکمیل آن نداشته باشید.
امروز می بینید که Lean Canvas مورد استفاده قرار می گیرد، نه فقط توسط بنیانگذاران کسب و کارها، بلکه توسط مهندسان و طراحان و مدیران محصول در هزاران استارتاپ، شتاب دهنده و کمپانی های بزرگ. حتی در بسیاری از مدارس کسب و کار و مهندسی در سراسر جهان نیز آموزش داده می شود، حتی در سطح دبیرستان، و این شگفت انگیز است.
همه چیز عالی بود، اما یک مشکل وجود داشت.همانطور که می دیدیم افراد بیشتری از بوم ناب استفاده می کنند، متوجه شدیم که Lean Canvas هنوز برای جایگزینی طرح تجاری (Business Plan) کافی نیست.
سهامداران به اعداد علاقمند هستند
در حالی که بوم ناب کار خوبی را برای جایگزینی داستان مدل کسب و کار که باید در صفحات یک طرح کسب و کار (بیزنس پلن) معمولی پیدا می شد انجام می داد، اما سهامداران همچنان می خواستند در کنار داستان کسب و کار اعداد را هم مشاهده کنند که البته این یک انتظار منطقی است.

ادامه در :
بوم ناب جایگزین کافی برای طرح کسب و کار نیست