مدیر کل تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی در نشست خبری با حضور مدیر درمان تأمین اجتماعی استان و مشارکت خانه مطبوعات این استان، کاهش ضریب پشتیبانی (نسبت تعداد بیمه شدگان به مستمری بگیران) و بازنشستگی های پیش از موعد در کنار رکود اقتصادی حاکم بر کشور را از مهمترین چالشهای پیش روی سازمان تأمین اجتماعی دانست.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، جعفر سمساری در این نشست گفت: با توجه به تغییرات ساختاری جمعیت و روند رو به پیری آن و نیز اعمال قوانین بارنشستگی های پیش از موعد، افزایش تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران از افزایش تعداد بیمه شدگان پیشی گرفته که این امر موجب بر هم خوردن تعادل منابع و مصارف سازمان می شود.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان آذربایجانشرقی با بیان اینکه ٦٧٥ هزار بیمه شده اصلی و بیش از دو میلیون نفر بیمه شده اصلی و تبعی تحت پوشش تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی قرار دارند، تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش تأمین اجتماعی در استان را بالغ بر ١٦١ هزار نفر دانست و تصریح کرد: طی ١٠ ماهه نخست سال جاری ١٦٤٤ میلیارد تومان از بابت تعهدات بلندمدت و در قالب حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در استان پرداخت شده است.
وی همچنین تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری این استان را ١٢هزار نفر اعلام کرد و افزود: میزان پرداختی از بابت مقرری به دریافت کنندگان بیکاری، طی این دوره ١٤١ میلیارد تومان بوده است.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی، حق بیمه را عمده ترین منبع درآمد سازمان تأمین اجتماعی دانست و اذعان داشت: رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، تأمین منابع پایدار سازمان تأمین اجتماعی را تضمین خواهد نمود.
سمساری با بیان اینکه مطالبات کارگاههای تحت پوشش در این استان بالغ بر ٥٢٩ میلیارد تومان است، از تسهیلات سازمان تأمین اجتماعی در جهت تقسیط بلند مدت مطالبات خبر داد و افزود: بهبود فضای کسب و کار و رونق اشتغال، مطلوب سازمان تأمین اجتماعی می باشد، فلذا طی سال اخیر، تسهیل در بازرسی از دفاتر قانونی، تسهیل صدور مفاصا حساب جهت تمدید کارت بازرگانی و بخشودگی جرائم کارفرمایان خوش حساب، در جهت رفع موانع تولید کارگاههای تحت پوشش در دستور کار قرار گرفت و تداوم دارد.
وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی در افق برنامه ١٤٠٤، سازمانی خواهد بود، پایدار، پویا، چابک و سرآمد در پاسخگوئی که با فرآیندهای هوشمند، نسبت به ارائه خدمات کیفی و به هنگام به ذینفعان اقدام می نماید، ارائه خدمات غیرحضوری این سازمان طی سالهای اخیر را نقطه عطفی در نحوه ارائه خدمات دانست و تصریح کرد: در حال حاضر ارائه لیست حق بیمه، ابلاغ احکام مطالباتی، صدور برگ پرداخت حق بیمه، مشاهده سوابق بیمه شدگان، مشاهده احکام و فیش حقوقی مستمری بگیران و بازرسی هوشمند از مهمترین فعالیتهای اینترنتی سازمان می باشد.
مدیرکل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه طی سال اخیر دو کارگزاری در محدوده شعبه شش تبریز و مرند آغاز به فعالیت کرده اند، برون سپاری فعالیت های میدانی و خدمات مرتبط با مشتری به کارگزاری های رسمی را گامی در جهت کیفی سازی خدمات در شعب تابعه دانست و خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک در شهرستانهای مراغه، میانه، بناب و اهر نیز کارگزاری رسمی تأمین اجتماعی ایجاد و تعداد کارگزاریهای این استان به ١٢ کارگزاری خواهد رسید.
وی اجرای طرح ساختار نوین ارائه خدمات در شعب تأمین اجتماعی را نیز اقدامی در جهت توانمند سازی کارکنان و تسهیل امور مخاطبین دانست و افزود: در قالب این طرح بیش از ٥٠ درصد فرآیندهای حوزه مشتریان در قالب پیشخوان ارائه خدمات به مشتری عرضه خواهد شد که این امر، صرفه جویی در وقت و هزینه مراجعین و نیز ارتقای بهره وری کارکنان را به دنبال خواهد داشت.
سمساری، حذف فرآیندهای زائد، ادغام فرآیندهای مشابه، خدمت رسانی مطلوب و مدیریت زمان، غنی سازی شغلی و بهینه سازی منابع و مصارف سازمان را از مزایای اجرای این طرح دانست و افزود: این طرح به عنوان پایلوت کشوری از شعبه شش تبریز آغاز و در حال حاضر در شعبه سه تبریز، اسکو، میانه و اهر در حال اجرا می باشد.
وی، با تأکید بر اینکه محدودیتی در جذب بیمه شدگان نداریم، صدور معرفی نامه از جانب صندوق اعتباری هنرمندان را لازمه بهره مندی نویسندگان، هنرمندان و خبرنگاران از معافیت های موجود در حق بیمه دانست و تصریح کرد: با توافق موجود بین سازمان تأمین اجتماعی و وزارت ارشاد، متقاضیان در صورت احراز شرایط و اخذ معرفی نامه، می توانند تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند.

هزینه بیش از ٥٢٠ میلیارد تومانی در حوزه درمان در ٩ ماهه اول سال ٩٦
مدیر درمان تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این نشست، با تشریح اقدامات انجام یافته در بخش درمان مستقیم و غیر مستقیم، با اشاره به تعداد ١٧٨٦٨٨١ ویزیت سرپایی؛ ٢٦١٠٣ مورد بستری، ١٣٠٩٩ مورد جراحی با متوسط اقامت ٣/٥٢ در ٩ ماهۀ سال ٩٦ اذعان داشت: عملکرد مدیریت درمان در همین مدت بالغ بر ٥٢٠ میلیارد تومان بوده که سهم درمان مستقیم ١٦٧ میلیارد تومان و درمان غیر مستقیم ٣٥٣ میلیارد تومان می باشد.
دکتر جمال الدین نیکنامی مطالبات طرفهای قرارداد در درمان غیرمستقیم را بالغ بر ٤٠٠ میلیارد تومان در این استان عنوان داشت و تصریح کرد: در بروز این معوقات، رکود اقتصادی و طرح تحول سلامت بی تأثیر نبوده است.
وی در ادامه ضمن تقسیم بندی اقدامات به کمّی و کیفی، از راه اندازی سه دستگاه رادیولوژی دیجیتال شیماتسو و بهره برداری سی تی آنژیو ١٢٨ اسلایس بیمارستان استاد عالی نسب با ارزش واقعی ١٠میلیارد تومان خبرداد و افزود: این دستگاه در شمالغرب کشور بی نظیر است و با افتتاح رسمی آن در روزهای آتی، تحولی در اعمال تهاجمی تشخیصی نظیر آنژیوگرافی صورت خواهد گرفت.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی، ضمن اعلام استقرار مدیریت کیفیت ٩٠٠١:٢٠١٥ iso در ستاد مدیریت درمان و درمانگاههای تابعه و اخذ رتبه های اول و دوم اعتباربخشی توسط بیمارستانهای تامین اجتماعی استان؛ راه اندازی سیستم pacs در این دو بیمارستان و امکان رویت اقدامات تشخیصی در تمامی مانیتورها از جمله ایستگاههای پرستاری و محیط های خارج از بیمارستان توسط پزشکان را زمینه ای برای تسریع روند تشخیص و درمان بموقع بیماران و همچنین بایگانی و بازیابی اطلاعات با قابلیت اتصال به His عنوان کرد.
دکتر نیکنامی پروژۀ حذف دفترچه در قسمت بستری و سرپایی تمامی مراکز درمانی ملکی و ارائۀ تمامی خدمات موجود از طریق کدملی و همچنین ایجاد سیستمLDR براساس استانداردهای وزارت بهداشت را بعنوان اقداماتی درخور توجه یاد کرد و اذعان نمود: تشکیل پرونده برای بیماران مزمن تحت پوشش این سازمان و راه اندازی سیستم ارجاع به مراکز ملکی از شهرستانهای تابعه نیز از جمله اقدامات سالجاری محسوب می شود.
او با اشاره به افتتاح ساختمان جدید درمانگاه تخصصی بیمارستان ٢٩ بهمن، از پیشرفت کار عملیات ساخت مرکز بهداشتی و درمانی شهرستانهای عجب شیر و هشترود جمعا با اعتبار ١٤ میلیارد تومان و تجهیز کارگاه پروژۀ درمانگاه ملکان خبر داد و اذعان داشت: در راستای استقرار عدالت اجتماعی و بهره مندی تمامی بیمه شدگان از خدمات درمانی این سازمان درمانگاههای اهر، شبستر و سراب از تک شیفته به دوشیفته ارتقاء پیدا کرده اند و براساس همین چشم انداز در تلاشیم شهرهای دیگر استان همچون اسکو و سهند، بستان آباد، صوفیان، هریس و کلیبر نیز درمانگاه داشته باشند.
مدیر درمان آذربایجان شرقی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد آخرین اخبار مربوط به بیمارستان ٣٢٧ تختخوابی خاوران گفت: کلیه اقدامات در سطح استان انجام شده و مقرر است احداث این بیمارستان توسط شرکت کره ای سامسونگ با قراردادی ٢٨ ماهه از زمان واگذاری انجام شود.

در ابتدای این نشست کارگاه آشنایی با قوانین و مقررات سازمان تأمین اجتماعی، ویژه اعضای خانه مطبوعات با حضور روسای ادارات وصول درآمد، بازرسی کارگاهها، امور فنی بیمه شدگان و امور فنی مستمریهای اداره کل تأمین اجتماعی استان برگزار گردید.



http://www.tamin.ir/News/Item/56194/2/56194.html