اداره‌های کل تامین اجتماعی شهرستان‌های تهران و اصفهان از تیپ یک، هرمزگان و البرز از تیپ دو و زنجان از تیپ سه جزو واحد‌های بیمه‌ای برتر در شش ماهه اول سال جاری شدند. ارزیابی‌های به عمل آمده از سوی دفتر نظارت و ارزشیابی امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که علاوه بر ادارات کل‌ یاد شده، ٢٤ شعبه نیز در تیپ‌های مختلف و در مقایسه با شعب‌ همتراز به عنوان شعبه‌های برتر کشوری معرفی شده‌اند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، شعب برتر تامین اجتماعی در ارزیابی دوره شش ماهه اول سال ٩٦ به تفکیک گروه و بر اساس امتیاز به دست آمده به این شرح بوده است:
دو شعبه ‌برتر گروه ممتاز١؛ ازمجموع١٣ شعبه : شعب ١٤ تهران و ٤ مشهد به ترتیب واقع در محدوده ادارات‌کل غرب تهران بزرگ و خراسان رضوی.
سه شعبه برترگروه ممتاز٢؛ ازمجموع ٣٩ شعبه : شعب شهریار، یک مشهد و یک اصفهان واقع در محدوده ادارات‌کل شهرستان‌های استان تهران، خراسان رضوی و اصفهان.
سه شعبه برترگروه‌ ممتاز٣؛ ازمجموع ٩٩ شعبه : شعب ٢ بندرعباس، شاهین‌شهر و فشافویه واقع در محدوده ادارات‌کل استان‌های هرمزگان، اصفهان و شهرستان‌های استان تهران.
دو شعبه برتر گروه ١؛ ازمجموع ٢٥ شعبه : شعب نظرآباد و مراغه واقع در محدوده ادارات‌کل استان‌های البرز و آذربایجان شرقی.
سه شعبه برترگروه ٢؛ ازمجموع ٥٨ شعبه : شعب بروجن، دولت آباد و آباده به‌ترتیب واقع در محدوده ادارات‌کل استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس.
چهار شعبه برترگروه ٣؛ ازمجموع ١٣٣ شعبه: شعب تیران و کرون، بردسیر، دلیجان و درچه به‌ترتیب واقع در محدوده ادارات‌کل استان‌های اصفهان، کرمان، مرکزی و اصفهان.
چهار شعبه برترگروه ٤؛ ازمجموع ١١٦ شعبه : شعب جرقویه، هرند، دندی و کلیبر به‌ترتیب واقع در محدوده ادارات‌کل استان‌های اصفهان، زنجان و آذربایجان شرقی.
سه شعبه برترگروه ٥؛ ازمجموع ٦١ شعبه : شعب طارم، ٢ اردکان و چلگرد واقع در محدوده ادارات‌کل استان‌های زنجان، یزد و چهارمحال‌و‌بختیاری.
بنابر اعلام دفتر نظارت و ارزشیابی امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی، عملکرد واحدهای اجرایی(ادارات‌کل و شعب) در دوره شش ماهه اول سال ٩٦ با استفاده از ٣٥ معیار -که با مشارکت ادارات کل تخصصی ستادی تدوین شده است- توسط دفتر نظارت و ارزشیابی معاونت اموراستان‌ها و بر اساس اطلاعات ثبت شده واحدهادر سیستم مکانیزه مورد ارزیابی قرارگرفت.
بر این اساس، در این ارزیابی تلاش شده است با تعیین معیارهای صحیح و قابل اندازه‌گیری، انتخاب روش مناسب و لحاظ شرایط و ویژگی‌های خاص ارزیابی‌شوندگان، کمیت و کیفیت عملکردها به گونه‌ای ترسیم شود که عملکردهای مطلوب و مورد نظر که به تحقق اهداف سازمان منتج می‌شود و واحدهای اجرایی را در جایگاه(رتبه) مکتسبه، به‌گونه‌ای معرفی کند که واقعیات شهودی نیز به طور تلویحی نتایج حاصله را تأیید می‌کند.
نتایج حاصل از ارزیابی حاضر، سه روش مقیاسی و درجه‌بندی، جمع‌آوری اطلاعات(استفاده از آمارهای BI و ادارات‌کل تخصصی) وتعیین و اعمال تعدادی قاعده وضع شده مورد توجه قرار گرفته و نتایج به دست آمده، از این روش‌ها پیروی کرده است.
براساس گزارش دفتر نظارت وارزشیابی این سازمان، تعداد شعب مورد ارزیابی در این دوره از ارزیابی، ارزشیابی و رتبه‌بندی، ٥٤٠ شعبه(از٥٤٤ شعبه مورد ارزیابی، ٤ شعبه به‌دلایلی ازجمله راه‌اندازی در سال ٩٦ مورد ارزیابی نهایی قرار نگرفتند) بوده است که به منظور ایجاد فضای رقابتی برابر برای واحدهای اجرایی، شعب بر اساس آمار تعداد بیمه‌شدگان و نصف تعداد مستمری‌بگیران در پایان شهریور ماه ١٣٩٦ و در ٨ گروه دسته‌بندی شده و رتبه‌بندی به جای تیپ شعب، بر اساس گروه‌بندی جدید انجام شده است.
گروه‌بندی جدید این دفتر برای ارزیابی شعب به این شرح است:
١- گروه ممتاز ١: شعبی که تعداد بیمه‌شدگان و نصف مستمری‌بگیران آنها بیش از ١٠٠٠٠٠ نفر باشد.
٢- گروه ممتاز ٢: شعبی که تعداد بیمه‌شدگان و نصف مستمری‌بگیران آنها بین ٧٠٠٠١ تا ١٠٠٠٠٠ نفر باشد.
٣- گروه ممتاز٣: شعبی که تعداد بیمه‌شدگان و نصف مستمری‌بگیران آنها بین ٣٥٠٠١ تا ٧٠٠٠٠ نفر باشد.
٤- گروه ١(تیپ ١): شعبی که تعداد بیمه‌شدگان و نصف مستمری‌بگیران آنها بین ٣٠٠٠١ تا ٣٥٠٠٠ نفر باشد.
٥- گروه ٢(تیپ ٢): شعبی که تعداد بیمه‌شدگان و نصف مستمری‌بگیران آنها بین ٢٠٠٠١ تا ٣٠٠٠٠ نفر باشد.
٦- گروه ٣(تیپ ٣): شعبی که تعداد بیمه‌شدگان و نصف مستمری‌بگیران آنها بین ١٠٠٠١ تا ٢٠٠٠٠ نفر باشد.
٧- گروه ٤(تیپ ٤): شعبی که تعداد بیمه‌شدگان و نصف مستمری‌بگیران آنها بین ٥٠٠١ تا ١٠٠٠٠ نفر باشد.
٨- گروه ٥(تیپ ٥): شعبی که تعداد بیمه‌شدگان و نصف مستمری‌بگیران آنها کمتر از ٥٠٠٠ نفر باشد.
این گزارش در مقایسه‌ای بین نتایج گزارش دوره جاری با دوره یک‌ساله قبل(یک‌ساله ٩٥) به این نتیجه دست یافته است که چهاراداره‌ کل شهرستان‌های استان تهران، فارس، کرمان و غرب تهران بزرگ از مجموع ١٢ اداره‌کل تیپ یک و ادارات‌کل البرز، لرستان، همدان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری نیز از مجموع ١٥ اداره‌کل تیپ دو، نسبت به دوره قبل ارتقاء رتبه داشته‌اند.
همچنین، از بین ادارات‌کل سی و سه‌گانه، اداره‌کل استان هرمزگان برای دومین دوره متوالی و اداره‌کل زنجان برای چندین دوره متوالی به ترتیب رتبه اول ادارات‌کل تیپ دو و سه را حفظ کرده و بدون تغییر رتبه در صدر جدول قرارگرفته‌اند.
همچنین واحدهایی که رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند، با برنامه‌ریزی هدفمند، منسجم و هوشمندانه توانسته‌اند بازده عملکردی بالاتری داشته باشند و مقایسه کمینه و بیشینه نمره‌های کسب شده این دوره با دوره قبل موید این موضوع است.
همچنین کمیت و کیفیت عملکردی مدیران کل استان‌ها و رؤسای شعب و زیرمجموعه‌های مربوطه تأثیر غیرقابل تردیدی بر خروجی فعالیت‌ها (که در آمارها و اطلاعات عملکردی متبلور می‌شود) داشته ‌است. هرچندکه برای ارزیابی دقیق‌تر عملکرد مدیریتی مدیران واحدهای اجرایی (ادارات‌کل و شعب) لازم است به عوامل دیگری از جمله میزان رضایت مدیریت ارشد و مدیران کل ستادی و سایر عوامل تاثیرگذار بر میزان رضایت مخاطبان و کارکنان توجه کرد.
شایان ذکر است، با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده و لزوم ارائه بازخورد از عملکرد استان‌ها، به زودی ارزیابی، ارزشیابی و رتبه‌بندی ادارات کل و واحدهای اجرایی به صورت ٣ ماهه انجام و با راه‌اندازی داشبورد دفتر نظارت و ارزشیابی امکان ارائه آنلاین نتایج مذکور فراهم خواهد شد.
گفتنی است، در این دوره از ارزیابی‌ها، معاونت امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی از ادارات کل و واحدهای برتر با اهدای لوح تقدیر کرد.
http://www.tamin.ir/News/Item/56627/2/56627.html