Traffic در شبکه یعنی میزان رد و بدل شدن اطلاعات و Shaping یعنی شکل و ساختار دهی ، ترکیب این دو می شود ترکیب و شکل و ساختار دادن به ترافیک شبکه ، مفهوم Traffic shaping به عنوان Packet Shaping با توجه به مفهوم ذاتی شبکه یعنی استفاده از Packet در ارتباطات نیز مطرح می شود. اگر بخواهیم تعریف ساده ای از Traffic Shaping داشته باشیم می توانیم از ان به عنوان تنظیم کننده ترافیک انتقالی در شبکه برای اطمینان از رسیدن به یک درجه مناسب از کارایی ، کیفیت سرویس و بازگشت سرمایه است ، می دانیم که این تعریف خیلی کتابی و غیر ITPROیی است پس در واقع Traffic Shaping باعث می شود ما مطمئن شویم که همیشه شبکه ما برای یک سری داده انتقالی یک پیشفرض کیفیتی را ارائه می دهد ، برای مثال اولویت ترافیک در شبکه شما سرویس VoIP است و این Traffic Shaping برای شما این نوع ترافیک را با درجه اولویت بیشتری در زمان کمبود پهنای باند سرویس دهی می کند.




مکانیزم کاری Traffic Shaping چیز زیاد پیچیده ای به ظاهر نیست ، این سرویس یا دستگاه ابتدا نوع بسته های اطلاعاتی که در شبکه شما دارای اهمیت و اولویت بیشتری هستند را شناسایی کرده و در زمانیکه ترافیک شبکه بالا می رود این دستگاه یا سرویس اولویت ترافیک های دیگر را کاهش و اولویت ترافیک مهم را بالا می برد و باعث می شود که سرویس مورد نظر شما همیشه دارای درجه کیفیت قابل اعتمادتری باشد. تنظیم کردن جریان packet ها به داخل شبکه به عنوان Bandwidth Throttling و تنظیم کردن جریان Packet ها در خارج از شبکه به عنوان Rate Limiting شناخته می شود. Traffic Shaping برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که مهمترین آنها به شرح زیر می باشند :


  1. ترافیکی که اولویت زمانی رسیدن بسته های آنها بسیار زیادتر از ترافیک های کم ارزش است دارای اولویت می شوند.
  2. یک ISP ترافیک مربوط به یک Reseller خاص خودش را به Reseller های دیگر اولویت می دهد
  3. در یک محیط سازمانی ترافیک های حساس تجاری از سایر ترافیک ها اولویت بیشتری دریافت می کنند
  4. یک ISP برای برخی از نرم افزارها که ترافیک های زیادی تولید می کنند و حجم ترافیک را زیاد اشغال می کنند کاهش اولویت ترافیک ایجاد می کند ، برای مثال برای دانلود اولویت ها پایین آمده اما برای وب و پروتکل http اولویت بالا می رود.
  5. برخی اوقات زمانیکه شما چندین لینک اینترنت دارید می توانید برای نوع خاصی از ترافیک بالاترین سرعت موجود در لینک های اینترنت را اختصاص بدهید


شاید برای شما هم جالب باشد که ما دستگاهی سخت افزاری به نام Packet Shaper داریم که این وظیفه را در شبکه ها بر عهده دارد ، شاید برخی اوقات احساس کرده اید که وب سایت ها برای شما ممکن است خوب باز نشوند اما دانلود شما مشکلی نداشته باشد ، این ممکن است به دلیل وجود یک Packet Shaper در سر راه شما و ISP اینترنتی باشد. برخی از ISP ها برای اینکه در ترافیک های خودشان صرفه جویی کنند اقدام به محدود کردن ترافیک های شبکه های Peer To Peer ای مثل BitTorrent و یا EMule و ... می کنند اما کاربرد مهمتری از Packet Shaper ها نیز وجود دارد که ما آن را در سرویس های VoIP بیشتر مشاهده می کنیم ، زمانیکه شما با یک تلفن VoIP صحبت می کنید و همزمان کسی شروع به دانلود با سرعت زیاد کند ممکن است صدای شما پساپیش یا اصلا به درستی ارسال و دریافت نشود در چنین مواقعی است که Packet Shaper می تواند به شما کمک کند که همیشه ترافیک VoIP اولویت بیشتری نسبت به ترافیک های دیگر شبکه داشته باشد. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. ITPRO باشید

نویسنده: محمد نصیری
منبع :ITPRO
https://network.tosinso.com/tutorial...3%d8%aa-%d8%9f