مقدمه:

در خط فرمان قابلیتی وجود دارد به نام piping که علامت این فرمان | است. در این بخش شما با روش استفاده از این قابلیت به صورت مختصر آشنا می شوید.

خروجی و ورودی فرمان

هر فرمان می تواند هم از کاربر ورودی دریافت کند برای مثال شما می توانید یک فایل را به فرمان cat به عنوان ورودی بدهید و این فرمان هم آن فایل را برای شما در صفحه نمایش ، نمایش دهد. این قابلیت در شکل زیر به تصویر کشیده شده است:



فرمان هایی هم وجود دارند می تواند خروجی را هم از کاربر دریافت کنند و یا هم از طریق خروجی فرمان قبلی خود. از جمله از این فرمان ها می توان به grep اشاره کرد که این برنامه به شما قابلیت جستجو کردن در فایلهای متنی را می دهد. این برنامه بسیار قدرتمند و مفید برای جستجو است.

منتقل کردن خروجی یک فرمان با | یا همان pipe

برای اینکه بتوانید خروجی یک فرمان را به ورودی فرمان دیگر منتقل کنید باید از pipe استفاده کنید. از این روش در خط فرمان بسیار استفاده می شود و کاربرد زیادی دارد.
حال این قابلیت را با دو فرمان cat و grep مورد مخلوط می کنیم تا به توانیم در یک فایل خاص log به جستجو بپردازیم، شکل زیر را مشاهده کنید:



در خروجی این فرمان شما لیست کاربرانی را مشاهده می کنید که از فرمان su برای تغییر دادن سطح دسترسی خود به کاربر root استفاده کرده اند، همانطوری که مشاهده می کنید در بخش اول فایل اصلی گزارش در FreeBSD را Cat کرده اید و با استفاده از قابلیت pipe خروجی آنرا به فرمان grep داده و فرمان grep هم به جستجو کردن در فایل می پردازد.

فرمان tee

یک فرمان بسیار کاربردی و جالب برای ذخیره کردن خروجی pipe هایی که شما انجام می دهید به نام tee وجود دارد که در هر لحظه ای که شما نیاز داده باشید می تواند یک خروجی در قالب یک فایل برای شما ذخیره کند استفاده از این فرمان در شکل زیر نمایش داده شده است:


در بخش اول همان فرمان بالا اجرا شد با این تفاوت که در pipe انتهایی از tee استفاده شده و فایلی به نام su را ایجاد کرده است، در خروجی فرمان ls این فایل را مشاهده می کنید و در انتهای این بخش شما با استفاده از فرمان cat محتوای این فایل که شامل خروجی جستجوی فرمان grep است را مشاهده می کنید.
https://network.tosinso.com/tutorial...af%d8%b1-shell