شاید باور نداشته باشید که حتی ماوس کامپیوتر هم در نوع خودش دارای اهمیت می باشد . برای این می گویم که یک سیستم کامپیوتر مجهز و خوب به علت نداشتن یک ماوس سالم و خوب یا وصل بودن ماوس خراب به آن ، نشده به خوبی از آن استفاده کرد .
اما چه کسی باید تشخیص دهد که ماوس متصل شده به کامپیوتر خراب است ؟
چطور و چه کسی باید ماوس جایگزین تهیه کند و در صورت خرابی اقدام به تعویض نماید ؟
SCM چیست و رابطه آن در تهیه سخت افزار کامپیوتر چیست ؟
نیروی انسانی برای SCM باید دارای چه مهارت ها و مدارکی باشند ؟

تشخیص خرابی ماوس خیلی کار پیچیده ای نیست که نیاز به تخصص داشته باشد و هر کسی که با کامپیوتر کار می کند ، وقتی متوجه می شود ماوس حرکت نمی کند یا چراغ قرمز رنگ زیر آن روشن نیست می تواند متوجه شود که ماوس خراب است و این کوچکترین علائم خرابی است . اینکه ماوس کی خریداری شده و از کجا تهیه شده (مرکز گارانتی آن کدام است ) و یا تاریخ انقضای گارانتی آن چه موفع است دارای اهمیت است . همچنین به روز کردن سیستم ها و خریداری کردن سیستم های جدیدتر و یا ارسال کامپیوتر یا سرور به مراکز پشتیبانی برای تعمیر نیاز به یک برنامه و سیستم نرم افزاری متناسب دارد .
صرف هزینه هایی مثل اتلاف وقت برای پیدا کردن نمایندگی فروش قطعات کامپیوتری و منتظر ماندن برای تعمیر و بازگشت کالای مربوطه ، به قدری مهم می باشد که می تواند هزینه های کسب و کار را بالا ببرد . اگر تعمیرات مثلاً پرینتر در شهری دورتر از شهر شما باشد و شما با آن دستگاه مدام نیاز داشته باشید آیا می دانید خرابی کالای مورد نظر و فرآیند تعمیر آن می تواند سود کسب . کار شما را کاهش دهد ؟
با توجه به رشد روز افزون فناوری ، سیستم های کامپیوتری نیاز به ارتقا و تعویض پیدا می کنند و می توان از آنها در محیط های دیگری مثل آموزش استفاده کرد اما مهمترین بخشی که می خواهم به آن بپردازم ، بخش تهیه و خرید ماوس و پشتیبانی دستگاه های کامپیوتری می باشد . گرچه خرید کالاهای کامپیوتر معمولاً به عهده کارشناس کامپیوتر یا مهندسی فناوری اطلاعات نمی باشد اما با آن در ارتباط است . طبق بررسی هایی که انجام شده ، برنامه مدون و مشخصی برای این منظور تهیه و فراهم نشده است و یا وجود دارد اما عملیاتی نشده است . این جاست که مدیریت زنجیره تامین(Supply Chain Management) یا SCM معنا پیدا می کند .
به طور کلی مدیریت زنجیره تامین فرآیندی است که مشخص می نماید کالا از کجا و چگونه و چه زمان تهیه می گردد . در بخش صنعت کامپیوتر مدیریت SCM می تواند شامل بانک اطلاعاتی از لیست کالاها ، فروشندگان یا نمایندگی ها ، توزیع کنندگان باشد . به دلیل تخصصی بودن کالاها این جاست که یک مهندس کامپیوتر یا مهندس فناوری اطلاعات با علم به آن می تواند SCM را محقق کند . اگر فضای کاری کم باشد با همان نرم افزار اکسل یا بهتر از آن اکسس می توان یک بانک اطلاعات ایجاد کرد اما اگر دامنه کار و فعالیت گسترده باشد ، نیاز به نرم افزارهای طراحی شده برای این منظور می باشد . مثال : وقتی که مشتری از سایتی قصد خرید گوشی تلفن را داشته باشد و گوشی مورد نظر در انبار فروشگاه وجود نداشته باشد ، مدیر سایت برای خرید گوشی از تولید کننده و افزایش موجودی انبار خود اقدام می کند .
نرم افزار های SCM امروزی به صورت تحت وب بوده و از هر کجا می توان به آن و اطلاعات آن دست یابی داشت . بدیهی است که مدیر سایت یا مدیر کسب و کار می تواند از وضعیت انبار و فروش و درخواست ها در صنعت کار خود خارج از ساعات اداری مطلع گردد .
نیروی انسانی برای SCM باید دارای چه مهارت ها و مدارکی باشند ؟
مهندس کامپیوتر گرایش سخت افزار ، مهندس کامپیوتر گرایش نرم افزار ، مهندس فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک ، کارشناس حسابداری از جمله مهارت هایی است که مورد نیاز است . به دلیل تخصصی بودن کسب و کار با فناوری های جدید حتماً بایستی از کسانی که در این رشته تحصیل کرده اند بهره برد .
https://network.tosinso.com/tutorial...aa%d8%b1%db%8c