آموزش منابع انسانی به معنای آموزش‌های رسمی‌ یک سازمان است که به‌طور مداوم برای آموزش افراد در ضمن خدمت با هدف بهبود عملکرد آنها انجام می‌شود. آموزش منابع انسانی را همچنین می‌توان فرایند آموزشی‌ای برای تقویت مهارت‌ها و دانش یا تغییر رفتار کارمندان در جهت کسب بیشتر دانش به‌منظور بهبود کیفیت عملکرد آنها تعریف کرد.در حالی که مفید بودن روش‌های آموزشی متعددی تا به امروز اثبات شده‌‌اند، روش‌های جدید هنوز هم در حال توسعه هستند. از این قبیل روش‌ها می‌توان به تشخیص موقعیت، آموزش در کلاس درس، موارد مطالعاتی، نقش‌بازی کردن و آموزش بر منبای شبیه‌سازی کامپیوتری اشاره کرد. برنامه‌های آموزش منابع انسانی می‌توانند بر عملکرد فردی یا گروهی تمرکز داشته باشند. به‌منظور افزایش تأثیرگذاری برنامه‌های آموزش منابع انسانی، سازمان‌ها باید به صورت مرتب آموزش کارمندان و پیشرفت‌های آنها را مورد ارزیابی قرار دهند و آنها را برای جایگاه آینده‌شان و رشد بیشتر آماده کنند. سازمان‌ها باید متوجه باشند نیازهای کارمندان با هم متفاوت است و با گذشت زمان و پیشرفت کارمندان در حرفه‌ی خود تغییر خواهد کرد. زمانی که سازمان‌ها برای افزایش دانش و مهارت‌های کارمندان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، این سرمایه‌گذاری در قالبِ کارمندان ماهرتر با بازدهی بیشتر به شرکت بازخواهد گشت؛ بنابراین آموزش و توسعه منابع انسانی هم به نفع کارمندان است و هم شرکت‌ها. در ادامه به تعدادی از منافع آموزش منابع انسانی اشاره‌ خواهیم کرد.




افزایش بازدهی

آموزش منابع انسانی نقش مستقیمی در افزایش بهره‌وریِ کارمندان ایفا می‌کند. اطلاعات و دانش کارمندان در زمینه‌ی تکنولوژی به‌روز می‌شود و می‌توانند از آنها به صورت مؤثرتری استفاده کنند. کارمندانی که به خوبی آموزش دیده باشند، عملکرد کیفی و کمّیِ بهتری خواهند داشت و این امر باعث صرفه‌جویی در وقت، هزینه و منابع شود.


نظارت کمتر

آموزش و توسعه منابع انسانی مهارت‌های کارمندان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود در انجام وظایف خود استقلال داشته باشند. به بیان دیگر، کارمندی که به خوبی آموزش دیده باشد با وظیفه و شغل خود آشنایی کامل دارد و در نتیجه نیاز کمتری به نظارت و مراقبت خواهد داشت.




کاهش خطا و تصادفات

بسیاری از خطاها به این خاطر کمبود دانش و مهارت‌های کافی برای انجام کار خاصی است. آموزش منابع انسانی، مهارت‌های مناسب را در زمان مناسب در اختیار کارمندان قرار می‌دهند. هر چقدر کارمندی آموزش بیشتری دیده باشد، احتمال خطا در حین کار کمتر است.
ایجاد گروهی از کارمندان مستعد

ایجاد گروهی از کارمندان آموزش دیده در زمینه‌های مختلف باعث می‌شود زمانی که یکی از کارمندان به طور غیرمنتظره سازمان را ترک کند، جای خالی او سریعا پر شود. کارمندان می‌توانند در زمینه‌های اضافی مانند فروش، خدمات مشتریان، خدمات اداری و عملیاتی آموزش ببینند. آموزش چند منظوره همچنین می‌تواند روحیه‌ی تیمی را نیز افزایش دهد و باعث شود کارمندان چالش‌هایی را بشناسند که همکاران‌شان با آنها مواجه هستند.




آشکار کردن قابلیت‌های کارمندان

بسیاری از سازمان‌ها، استعدادهای نهفته‌ی کارمندان خود را نادیده می‌گیرند. آموزش منابع انسانی شرایطی برای کارمندان به منظور بیان ایده‌های خود به مدیران فراهم می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند بعضی از کارمندان ممکن است آرزو داشته باشند نقشی مدیریتی در سازمان ایفا کنند، اما به این دلیل که هیچ برنامه‌ای برای توسعه‌ی مدیریتی در سازمان وجود ندارد، این کارمندان فرصتی برای نشان دادن توانایی‌های خود پیدا نمی‌کنند و نمی‌توانند این مهارت نهفته‌ی خود را آشکار کنند. وقتی به کارمندان اجازه شرکت در این برنامه‌ها داده می‌شود، در واقع به کشف مدیران موفق آینده کمک کرده‌ایم.


رضایت شغلی

آموزش منابع انسانی باعث می‌شود کارمندان از وظیفه‌ی خود در سازمان رضایت بیشتری داشته باشند. این رضایت با نشان دادن توانایی‌هایشان در شغل محوله به دست می‌آید. آنها به سازمان احساس تعلق می‌کنند و ارائه‌ی بهترین خدمات را به سازمان وظیفه‌ی خود می‌دانند.


کاهش ترک کار و غیبت

ترک شغل از طرف کارمندان برای شرکت هزینه‌ی مالی و زمانی دارد. آموزش منابع انسانی، حسی از اعتماد در ذهن کارمندان به وجود می‌آورد و حسی از امنیت در محیط کاری به آنها می‌دهد. در نتیجه، درصد کارمندانی که شرکت را ترک یا از کار غیبت می‌کنند کاهش می‌یابد.

رفع نقطه‌ضعف کارمندان

بسیاری از کارمندان نقطه‌ضعف‌های خاصی در محیط کاری خود دارند که مانع تلاش و رسیدن به بهترین نتیجه در آنها می‌شود. یکی از اهداف آموزش منابع انسانی حذف این نقطه‌ضعف‌ها با تقویت مهارت‌های کاری و از میان برداشتن موانع درون‌سازمانی است. آموزش منابع انسانی‌ای که به خوبی برنامه‌ریزی شده باشد، به کارمندان برای کسب مهارت‌ها و دانش مورد نیاز خود برای کار کمک می‌کند. وقوع این اتفاق در تمامی سطوح سازمان باعث یک‌دستیِ سازمان می‌شود و در نتیجه همه‌ی کارمندان قابل اعتماد شوند و دیگر نیازی نیست شرکت فقط به تعدادی از کارمندانش تکیه کند.

افزایش انسجام

برنامه‌ی آموزش منابع انسانی که به خوبی سازمان‌دهی شده باشد، به صورت منسجم مهارت و دانش کارمندان را افزایش می‌دهد. دسترسیِ همیشگی به آموزش به ما اطمینان می‌دهد همه‌ی کارمندان تجربه و دانش منسجمی درباره‌ی وظایف و روال‌ کاری دارند، نکته‌ای که وقتی صحبت از سیاست‌ها و روال کاری سازمان می‌شود، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. وقتی همه‌ی کارمندان دانش و مهارت کافی داشته باشند، وظایف و کارها در زمان مقرر انجام می‌شوند و ابهامی در نحوه‌ی انجام کارها باقی نمی‌ماند. ایمنی، تبعیض و کارهای اداری مواردی هستند که حتما باید مورد آموزش قرار بگیرند و نباید هیچ ابهامی در مورد آنها وجود داشته باشد.

کاهش زمان آموزش

آموزش سازمان‌یافته توسط مربیان مجرب، زمان مورد نیاز برای آموزش را کاهش می‌دهد. اگر کارمندان بخواهند از طریق آزمون و خطا موارد ضروری را یاد بگیرند، نیاز به زمان زیادی دارند و در نهایت نتیجه هم رضایت‌بخش نخواهد بود. آموزش و توسعه منابع انسانی اطمینان حاصل می‌کند تمامی روش‌های صحیحِ انجام کارها در کم‌ترین زمان ممکن به کارمندان آموزش داده شود.

گسترش روحیه‌ی تیمی



آموزش منابع انسانی، باعث تشویق افراد به کار تیمی می‌شود و کارمندان را تشویق به یادگیری از همدیگر می‌کند.
توسعه‌ی مهارت‌ها

آموزش منابع انسانی به افزایش دانش و مهارت‌های شغلی کارمندانِ تمامی سطوح کمک می‌کند و باعث گسترده‌تر شدن افق‌های دانش و شعور و شخصیت انسانی کارمندان می‌شود.
استفاده‌ی بهینه از منابع

آموزش و توسعه منابع انسانی با فراهم آوردن فرصتی گسترده برای افزایش مهارت‌های فنی و رفتاری کارمندان در نهایت منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و استفاده‌ی بهینه از منابع می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، آموزش منابع انسانی سوددهی شرکت را افزایش می‌دهد و باعث رشد و پیشرفت آن می‌شود. سازمان‌ها با تصمیم‌گیری‌های مؤثرتر و راه‌حل‌های بهتری مواجه می‌شوند. آموزش منابع انسانی به درک کارمندان از سیاست‌های شرکت و اجرای آنها کمک می‌کند و در نتیجه مهارت‌های مدیریتی، انگیزه، وفاداری، رفتار بهتر و دیگر جنبه‌های مثبت را در کارمندان و مدیران توسعه می‌دهد. آموزش و توسعه منابع انسانی تعهدی در قبال کارمندان برای تقویت دانش‌ و مهارت‌افزایی آنهاست.



برگرفته از: kashmirobserver.net


https://www.chetor.com/34715-%d8%a2%...7%d9%86%db%8c/