اداره‎ی ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) ، اخیرا درخواست تجدید نظر مجدد بر روی پتنت از سوی مرجعی ناشناس دریافت کرده بود که یکی از پتنت‎های مربوط به طراحی محصولات آیفون را زیر سؤال برده بود. با توجه به رقابت دو شرکت اپل و سامسونگ، بعید به نظر نمی‎رسد که مرجع ناشناس مذکور، رقیب قدرتمند شرکت اپل، سامسونگ باشد که یدی طولا در رقابت و یافتن نقاط ضعف در پتنت‎های اپل به نفع خود دارد و این بار نیز توجه خود را معطوف به پتنت طراحی شرکت اپل نموده و شکل ظاهری یکی از آیفون‎های شرکت اپل را با ارائه‎ی مستنداتی زیر سوال می‎برد.
بررسی مجددی که به صورت اولیه (non-final) در 5 آگوست 2015 بر راستی آزمایی ادعای پتنت به شماره 618,677 انجام شد که در ادعای آن، عبارت " طراحی زینتی یک وسیله ی الکترونیکی" به کار رفته است. از آنجا که شرکت اپل، پتنت طراحی D‘677 را در سال 2010 ثبت کرده بود، فعالیت‎هایی که اخیرا برای برای بی‎اعتبار سازی این پتنت انجام شده، شانس شرکت اپل را برای بیشتر مبهم ساختن این پتنت و استفاده از زمان، بیشتر می‎کند. بسیاری از مفسران هم برآورد می‎کنند که با توجه به اینکه USPTO ممکن است دو سال طول بکشد که بر درخواست‎های برررسی مجدد حکمی صادر کند، ممکن است این بررسی مجدد در این موقعیت چندان نتیجه بخش نباشد.
دلیلی که بررسی مجدد USPTO را بر این پتنت لازم دانسته این است که که قبلا ادعای کاملا مشابهی با ادعای پتنت شرکت اپل، به خاطرداشتن شرط بدیهی بودن و با استناد به دو منبع جداگانه و مستقل، غیر قابل پتنت شدن شناخته شده بود.

تصمیم USPTO ممکن است تاثر زیادی بر روی شرکت اپل داشته باشد به این دلیل که پتنت D‘677 در زمانی که دعاوی حقوقی بین اپل و سامسونگ بالا گرفته بود ثبت شده که در آن شرکت سامسونگ محکوم به کپی از طراحی گوشی های آیفون در مدل‎های مثل Galaxy S 4G، Epic 4G Touch، Mesmerize, Infuse 4G و Vibrantشده بود.
اگر پتنت D‘677 در اثر نتیجه‎ی این بررسی مجدد فاقد ارزش شناخته شود، سامسونگ موقعیت بهتری در دادگاه و دعاوی قضایی مربوط پیدا خواهد کرد. از آنجا که تا به حال هیچ مبلغی از طرف سامسونگ به اپل پرداخت نشده است، هر اقدامی بر علیه اپل می‎تواند تاثیر اقتصادی زیادی بر هر دو طرف داشته باشد. لازم به توضیح است که قبلا در حکم مربوط به کپی سامسونگ از محصولات آیفون، میزان جریمه از 1.05 میلیار دلار به 548 میلیون دلار کاهش یافته بود.


منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | بی اعتبار سازی یکی از پتنت های شرکت اپل