رتبه‌بندی کشورهای جهان
در شکل زیر ۱۵ کشور نوآور دنیا در سال ۲۰۱۵ معرفی شده‌اند. رده‌های نخست این رتبه‌بندی در سال ۲۰۱۵ به کشورهای سوئیس، انگلیس، سوئد، هلند، آمریکا، فنلاند، سنگاپور و... اختصاص دارد.






همچنین ۱۵ اقتصادی که آخرین جایگاه‌های این گزارش را با کمترین امتیازات نوآوری دارند، در شکل زیر معرفی شده‌اند؛ مانند نیجریه، بنگلادش، پاکستان، نپال، یمن و سودان. همانطور که ملاحظه می‌کنید، در انتهای این رتبه‌بندی، بیشتر نام کشورهای آفریقایی به چشم می‌خورد.







جایگاه ایران در نوآوری
ایران در رتبه‌بندی گزارش نوآوری جهانی در میان ۱۴۱ کشور، حائز رتبه‌ی ۱۰۶ ام دنیاست.






همچنین با مراجعه به این گزارش در دو سال قبل به آمار ذیل در مورد کشورمان می‌رسیم:

  • سال ۲۰۱۴: رتبه نوآوری در ایران از میان ۱۴۳ کشور، ۱۲۰ است (سوئیس رتبه یک و سودان رتبه ۱۴۳).
  • سال ۲۰۱۳: رتبه ایران در میان ۱۴۲ کشور، ۱۱۳ بوده است (سوئیس رتبه یک و یمن رتبه ۱۴۲).


یعنی در مبحث نوآوری و مشتقات آن، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ هفت پله سقوط کرده‌ایم، درحالی‌که طی یک سال گذشته یعنی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ ، چهارده پله صعود داشته‌ایم.



نوآوران حوزه‌های مختلف جغرافیایی
در این گزارش کشورهای جهان از لحاظ جغرافیایی در قالب ۷ گروه دسته‌بندی شده‌اند. در اینفوگرافی زیر، رتبه‌های نخست نوآوری هر منطقه را ملاحظه می‌کنید.







همان‌طور که می‌بینید دسته‌ای با عنوان خاورمیانه وجود ندارد و ایران و کشورهای مجاورش در قالب دو گروه «آسیای غربی و آفریقای شمالی» و «آسیای مرکزی و جنوبی» ‌تقسیم‌بندی شده‌اند که ایران در گروه دوم قرار دارد.


جدول ذیل ترکیبی از کشورهای این دو گروه است که موقعیت ایران و کشورهای هم‌منطقه‌اش را نسبت به هم نشان می‌دهد.







نوآوران بر‌تر دنیا در هر رده درآمدی
در این گزارش کشورهای جهان از لحاظ درآمد به ۴ دسته تقسیم شده‌اند: درآمد بالا، متوسط رو به بالا، متوسط رو به پایین و کم درآمد. در اینفوگرافی زیر، برترین‌های نوآوری هر رده درآمدی را مشاهده می‌کنید:







رهبران کیفیت در نوآوری
در اینفوگرافی زیر، کشورهای پیشرو در مبحث کیفیت نوآوری را در دو گروه با درآمد بالا و درآمد متوسط معرفی شده‌اند. لازم به ذکر است موضوع کیفیت در نوآوری کشور‌ها، با توجه به سه شاخص ذیل بررسی شده است:

  • کیفیت انتشارات علمی
  • اختراعات ثبت شده
  • رتبه‌بندی دانشگاه‌ها







فعالان عرصه نوآوری
در شکل زیر نام ۵ کشوری را مشاهده می‌کنید که بیشترین میزان پیشرفت را طی یک سال اخیر در عرصه نوآوری داشته‌اند.
تاجیکستان، سری‌لانکا، ویتنام، مونته‌نگرو و فیلیپین به ترتیب با ۲۳، ۲۰، ۱۹، ۱۸ و ۱۷ واحد افزایش در رتبه نوآوری سال ۲۰۱۵ نسبت به ۲۰۱۴؛ فعال‌ترین کشورهای این حوزه هستند.

شایان ذکر است که کشورمان نیز با صعود ۱۴پله‌ای پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و جزو بر‌ترین فعالان این حوزه است.





برترین کشورها در شاخص‌های مختلف نوآوری







همان‌طور که ملاحظه می‌کنید ایران در شاخص مربوط به سرمایه انسانی و نیروی کار، به دلیل خروجی بالا از متخصصان و کار‌شناسان رشته‌های علوم پایه و فنی‌مهندسی نسبت به سایرین، حائز دومین رتبه این گزارش است.
در پایان این گزارش؛ امیدواریم که کشورمان با تکیه بر منابع عظیم و ارزشمند خود که مهم‌ترینش نیروی انسانی توانمند و مجرب است، بتواند جایگاه واقعی خود را درجهان نوآور آینده به دست آورد و همگان شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف علم و فناوری باشیم.



منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | گزارش نوآوری جهانی 2015