به استناد بررسی انجام شده توسط کانون پتنت ایران که بازوی مالکیت فکری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران است، پژوهشگاه صنعت نفت با ۲۳ مورد اختراع گرنت شده خارجی صرفا در ادارات ثبت اختراع ایالات متحده و اروپا با فاصله بسیار زیاد در بین۴۱ دانشگاه و موسسه پژوهشی صاحب نام کشور، با فاصله بسیار زیاد حائز رتبه اول ثبت اختراع در ایران شد.
طبق اعلام کانون پتنت ایران در گزارشی با عنوان «اختراعات ثبت شده دانشگاهیان ایران» با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط این کانون در بانک اطلاعاتی معتبر ORBIT، تا شهریور ماه ۱۳۹۴ تعداد ۱۰۵ مورد پتنت توسط دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایرانی در ادارات ثبت اختراع ایالات متحده و اروپابه مرحله اعطاء (گرنت) رسیده است.

این گزارش حاکی است در ۸۷ مورد از این پتنت‌ها مالکیت تنها در اختیار یک دانشگاه یا پژوهشگاه است در حالی‌که در ۱۸ مورد نیز مالکیت پتنت‌ها بین چند دانشگاه و یا پژوهشگاه مشترک است. در این میان پژوهشگاه صنعت نفت با در اختیار داشتن ۲۲ پتنت اختصاصی و ۱ پتنت مشترک در مجموع دارای ۲۳ پتنت در مالکیت خود دارد.
در گزارش فوق صرفا اختراعات اعطاء شده توسط ادارات ثبت اختراعات ایالات متحده و اروپا مورد استناد قرار گرفته اند و این درحالی است که با توجه به جذابیت بازارهای دیگر نظیر کشورهای آمریکای جنوبی، چین، کانادا، ترکیه، سوریه و کشورهای حوزه خلج فارس برای فعالان تحقیق و توسعه در بخش نفت و گاز، پژوهشگاه صنعت نفت اختراعات متعددی را در این کشورها نیز به ثبت رسانده است که از این میان تا کنون تعداد زیادی از آن‌ها نیز به مرحله اعطاء رسیده‌اند.
با احتساب این موارد تا این تاریخ در واقع تعداد ۴۰ پتنت گرنت شده خارجی در مالکیت پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد. پژوهشگاه صنعت نفت ۱۳۰ پرونده جاری ثبت اختراع خارجی و ۱۳۶ اختراع ثبت شده داخلی نیز در کارنامه خود دارد.

کانون پتنت ایران | اخبار | پژوهشگاه صنعت نفت، رتبه اول ثبت اختراع خارجی