به منظور کاهش وابستگی آزمایشگاه‌های داخلی به تجهیزات و مواد وارداتی و همچنین استفاده از توانمندی‌های داخلی و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت تجهیزات و تولید مواد آزمایشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون سه دوره «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» را در سال های 1392 و 1393 و 1394 برگزار نموده است.

این نمایشگاه، با هدف توان‌افزایی شرکت‌های داخلی و گسترش بازار شرکت‌های دانش بنیان داخلی و نیز افزایش توانمندی شرکت‌ها در ارتباط گیری با کاربران نهایی تجهیزات می تواند منجر به افزایش کیفیت و در نهایت افزایش صادرات محصولات با کیفیت ایرانی شود. تقویت توان آزمایشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و تامین زیرساخت های لازم تحقیقاتی می‌تواند منجر به رشد علمی کشور شده و حتی از این تجهیزات به منظور تحقیق و توسعه محصولات فناورانه استفاده شود.
در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور به درجه‌ای رسیدند که همپا با برندهای معتبر جهانی تجهیزات آزمایشگاهی تولید و نیاز پژوهشگران داخلی را فراهم می‌کنند. اما عدم توجه به قوانین مالکیت فکری در بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌تواند خسارات زیادی را از جمله افشا شدن فناوری در بازار هدف، در پی داشته باشد.
یکی از مهم‌ترین الزامات ورود فناوری‌های نوین به بازار، اطمینان از حفاظت حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت افراد یا شرکت‌های نوآور بر آنهاست. «کانون پتنت ایران» با در نظر گرفتن نیازمندی‌های کشور در زمینه مالکیت فکری، با هدف حفاظت از دارایی‌های فکری فناوران یا شرکت‌های نوآور دانش‌بنیان و هدایت مراکز تحقیقاتی و شرکت‌ها به سمت نوآوری قابل ثبت در بازارهای داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد.
همچنین کانون پتنت ایران با هدف آموزش و افزایش آگاهی محققان، دانشجویان، اساتید و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌ی مالکیت فکری، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی توسط اساتید برجسته نموده است که برنامه آن به شرح ذیل خواهد بود:



ردیف
عنوان کارگاه آموزشی
نام استاد
زمان
1
آشنایی با مالکیت فکری و ثبت اختراع
دکتر امیرحسین برنایی
95/2/6 ساعت 10- 13
2
استراتژی‌های تجاری‌سازی و ارزش‌گذاری اختراعات و دانش فنی
دکتر یوسف قاسمی
95/2/7 ساعت 10- 13






کانون پتنت ایران | اخبار | حضور کانون پتنت ایران در چهارمین دوره نمایشگاه «ساخت ایران»