در این همایش همچنین ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی ، حسین نوش آبادی معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند تن از مسئولان فرهنگی و هنری کشور نیز حضور یافته و به ایراد سخن پرداختند.






لادن حیدری، دبیر ششمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط گفت: اگرچه وزارت فرهنگ از سال ٤٨ مکلف به حمایت از پدیآورندگان آثار ادبی- هنری و گسترش فرهنگ رعایت حقوق این اشخاص در جامعه بوده ولی همانطور که می دانیم این موضوع در طول سالها، بسیار مغفول مانده بود.
وی ادامه داد: از همان سالها تلاش هایی در جهت تدوین قوانین و مقرراتی به روز در این حوزه به عمل آمد که نهایتاً با گذشت قریب ده سال یکی از کارهای شایان توجه این وزارتخانه در قالب تدوین پیش نویس قانون جامع مالکیت ادبی- هنری و حقوق مرتبط محقق شد.
وی اظهار داشت: همه می دانیم و در طول سالهای پیدایش اینترنت به ما ثابت شده که دنیایی که اینترنت به ارمغان آورده اگرچه مجازی است و غیر واقعی اما واقعاً و حقیقتاً جرم زاست که متاسفانه از مهمترین و بیشترین جرائمی که از طریق اینترنت به وقوع می پیوندد نقض حقوق مالکیت فکری بویژه مالکیت ادبی-هنری و حقوق مرتبط است.



حسین نوش آبادی رئیس ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، با تاکید براینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را متولی حمایت از پدیدآورندگان آثارفرهنگی و هنری در دنیای واقعی و در دنیای مجازی می داند،‌گفت: تلاش می شود در این همایش به موضوع حقوق مالکیت ادبی- هنری در فضای مجازی به طور خاص پرداخته شود.
فرهنگ حفظ نمی شود و رونق نمی گیرد مگر با خلق آثار خلاقانه و ابتکاری و اثر بدیع و مبتکرانه نیز پدید نمی آید مگر با حمایت همه جانبه از پدیدآورندگان و خالقان آثار توسط دستگاه متولی.
به گفته نوش آبادی اگرچه هدف از خلق هر اثری بی شک جز این نیست که به مخاطبانش ارائه شود و گسترش فن آوری و فراگیر شدن استفاده از اینترنت کمک شایان توجهی به انتشار و عرضه آثار نموده، اما این ابزارها به همان وسعت، زمینه های نقض حقوق را بیش از گذشته فراهم آورده که این امر به هیچ وجه خوشایند صاحبان حق نیست.
نوش آبادی اظهار داشت: رسیدگی به بیش از سیزده هزار آثار ادبی و هنری ارائه شده و ثبت حدود ٩ هزار از این آثار ارزشمنددر حوزه معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالهای گذشته ، نشان از توجه جدی مسئولان دستگاه فرهنگی کشور در راستای حمایت و صیانت از حقوق مالکان و صاحبان آثار ادبی و هنری در کشور دارد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین همایش ملی مالکیت ادبی و هنری: ناگزیر به پیوستن به کنوانسیون های جهانی مالکیت معنوی هستیم



«علی جنتی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نویسنده ای که اثری را با زحمت بسیاری خلق می کند به طور قطع برایش حقوقی ایجاد می شود که دیگران نباید به آن تجاوز کنند و اثرش را منتشر کنند.
وی افزود: در حوزه سایر آثار هنری و فرهنگی هم شاهد این مساله هستیم. برخی از فیلم های سینمایی که مدت ها برای ساخت و تولید آن زحمت کشیده شده است و هزینه های بسیاری برای آن صرف شده، در سطح جامعه منتشر می شوند و تمام زحمات تهیه کنندگان این آثار را به هدر می دهند.
وی افزود: امروز تقریبا همه آثار مکتوب و تصویری و ... در فضای مجازی مورد استفاده است و بسیاری از کتاب ها در کتابخانه های بزرگ دنیا با آن ها دسترسی دارند و با پرداخت هزینه ای کم می توان آنها را دانلود کرد. آثار صوتی هم به همین شکل است و می توان با پرداخت هزینه های اندک به راحتی و با حفظ حقوق ادبی و هنری پدیدآورندگان آن به آنها دسترسی داشت.
وی ادامه داد: مساله دیگری که امروزه با آن مواجه هستیم موضوع پیوستن به کنوانسیون های بین المللی در حوزه مالکیت معنوی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را موظف به انجام پژوهش میدانی در این باره کرده تا پیگیری کند که چقدر از آثار خارج از کشور در کشور ما استفاده می شود و همین طور چه میزان از آثار ما در خارج از کشور مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. با پیوستن به این کنوانسیون ها می توانیم از حقوق ادبی و هنر یآثار خود در جهان دفاع کنیم.


گیدی لانگ، مشاور ارشد وایپو در ششمین همایش مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط گفت: در آغاز سخن اجازه می خواهم سلام گرم و آرزوی موفقیت این همایش را از جناب آقای دبیر کل سازمان جهانی مالکیت معنوی به شما ابلاغ کنم.





وی ادامه داد: لازم می دانم به نمایندگی از جانب سازمان جهانی مالکیت معنوی از مساعدت و همکاری صمیمانه دولت جمهوری اسلامی ایران در تقویت مسایل مرتبط با حق مالکیت معنوی و توجه به تحولات بین المللی در این زمینه و فناوری های دیجیتال قدردانی کنم.
گیدی لانگ تاکید کرد: نیازی به گفتن نیست که سازمان جهانی مالکیت معنوی از برگزاری این سمینار که برای ششمین بار در تهران برگزار می شود تا چه انداز خرسند است.
به گفته وی این خرسند دو علت دارد: نخست اینکه محل برگزاری این همایش نمی توانست درمکان دیگری بهتر از تهران برگزار شود. شهری تاریخی با فرهنگ غنی که قرن ها با ملل، فرهنگ ها، زبان ها و مذاهب مختلف مراوده داشته و در کانون بزرگترین شاهراه های جهانی قرار داشته است.
دوم اینکه موضوع مورد بحث این نشست نیز نمی توانست از آنچه که هست مناسب تر و از لحاظ زمانی به هنگام باشد. موضوع این سمینار پاسداری از حق تالیف از منظر ایران است و فرصتی بی نظیر فراهم آمده است تا در باره این موضوع بحث و بررسی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه موضوع حق تالیف و مالکیت معنوی در روز جهانی مالکیت معنوی نیز در سراسر جهان گرامی داشته شد افزود: علت اهمیت یافتن این موضوع بسیار ساده است چون فعالیت های خلاقانه همچون فیلم، موسیقی و کتاب و هنر و بازی های رایانه ای از مدت ها پیش تحت این مقوله یعنی مالکیت معنوی قرار گرفته اند.


حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی در ششمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط اظهار داشت: یکی از بحث های مهم در کشور موضوع رعایت حقوق مالکیت ادبی است و ما باید در این حوزه تکلیف خودمان را مشخص کنیم، الان بخش بزرگی از مالکیت های دنیا مربوط به تولیدات فکری و ابداعات و اختراعاتی حوزه فناوری و ادبی و هنری است.
دولت در حوزه مالکیت فکری دو مجموعه کامل به مجلس ارائه داده است که یکی مربوط به مالکیت صنعتی و دیگری مالکیت فکری است و امیدواریم هر چه سریعتر این قانون تصویب شود تا در این حوزه دولت با دست باز و متکی بر قانون کامل تر فعالیت کند.


سید ابوالحسن فیروزآبادی، در ششمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط اظهار داشت: با توجه به پیشرفت های دنیای امروز یک بحث اقتصادی به اسم محصولات فرهنگی و فضای مجازی در حال شکل گرفتن است که باید نسبت به آن تامل ویژه کرد.


ایران بین ١٣١ کشور رتبه صد و یازدهم را در رابطه با رعایت حقوق تولیدکنندگان آثار و مالکیت فکری دارد


دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: طبق اعلام مؤسسات بین‌المللی، ایران بین ١٣١ کشور رتبه صد و یازدهمین در رابطه با رعایت حقوق تولیدکنندگان آثار و مالکیت فکری را دارد، که بسیار نگران‌کننده است و باید آسیب شناسی شود.وی افزود: فضای مجازی بسیار متنوع و اشتغال زا است، بنابراین ما نیاز به حضور بیشتر در این حوزه داریم.
فیروزآبادی گفت: متاسفانه هیچ سازمان و وزارتخانه ای متناسب با فعالیت مالکیت فکری شکل نگرفته است تا به کمک حقوق مالکیت فکری و بزرگ شدن این بازار در کشور بیاید.


در این همایش چهار نشست تخصصی برگزار شد


• نخستین پنل با موضوع " مزایای نظام بین الملل حق مولف برای کشورهای در حال توسعه " برگزار شد.
در این نشست علمی رئیس اتحادیه کپی رایت اروپای شرقی و مرکزی، نحوه اجرای قوانین کپی رایت در کشورهای مختلف جهان را تشریح کرد. فیکسور تاکید کرد که برای ملحق شدن به کنوانسیون برن باید معاهدات آن را نیز محترم شمرده و قوانین موجود را مو به مو اجرا کرد. وی تصریح کرد: مهم ان است که باید همه کشورها عضو قانون کپی رایت شده و قوانین آن را رعایت کنند.



• دومین نشست علمی با حضور مشاور ارشد دبیر کل وایپو، معاون سابق وایپو و جمعی از اساتید و مدیدران حقوقی برگزار شد. در این نشست نقش کپی رایت در توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... کشورها بررسی شد. ضرورت حمایت ملی و بین المللی از مولفین، فقدان نگاه جامع به اشخاص مشمول کپی رایت در مقررات فعلی و بایسته های حقوق مالکیت ادبی و هنری ایران برای حمایت از این اشخاص از دیگر محورهای مورد بحث در این نشست بود. همچنین می توان به منافع پیوستن به کنوانسیون های بین المللی مالکیت معنوی از جمله برن، رم و ... اشاره کرد.
لزوم توجه قانونگذار به حمایت مناسب از پدیدآورندگان و پشتیبانان آنها، توجه و آمادگی بیش از پیش اصناف، لزوم به روز رسانی و تجمیع قوانین ملی و همسو سازی با مقررات بین المللی و نیز لزوم انجام پژوهش پیمایشی به منظور ارزیابی آثار الحاق به مقررات بین المللی، توجه به پیشینه علمی، ادبی و فرهنگی کشور، حمایت بین المللی از آثار فرهنگی به عنوان گامی موثر در راستای ترویج فرهنگی ایرانی- اسلامی و ... از دیگر موارد مورد بحث در این نشست بود.



• سومین نشست علمی، با حضور دو کارشناس ایرانی و یک کارشناس مجارستانی از سازمان جهانی مالکیت فکری با بررسی حق مولف در فضای مجازی برگزار شد. در ابتدای این نشست «حمیدرضا شش جوانی»، عضو انجمن بین المللی اقتصاد و فرهنگ گفت: واقعیت این است که مناسبات اقتصاد و فرهنگ در دنیا متفاوت شده و به نوعی پول به سمت فرهنگ آمده است، تا فرهنگ هم مهم شود.در اقتصادِ فرهنگ شرکت های کوچک هم مهم هستند اما بدون قانون کپی رایت موفق نخواهند شد و به نوعی محکوم به شکست هستند .
در ادامه این پنل تخصصی «ستار زرکلام» عضو هیات علمی دانشگاه شاهد به بررسی موضوع مدیریت دیجیتالی حقوق مالکیت فکری پرداخت. وی گفت: فضای سایبری و محیط های دیجیتالی همانقدر که فرصت بی نظیر و امکانات فراوان برای عرضه اطلاعات پدید آورنده ایجاد می کند در عین حال شبیه هر تکنولوژی دیگری دارای حقوقی هستند.امروزه شاهد هستیم در فضای مجازی از جمله اینستاگرام و تلگرام صدها اثر بدون اینکه اجازه ای از پدید آورندگان اثر داشته باشند دست به دست می شوند، که این یک خطا است و باید جلوی آن گرفته شود. زرکلام در ادامه با ارائه دو تدبیر برای جلوگیری از کپی غیر مجاز در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: تدابیر فنی و اطلاعات مرتبط با حقوق مالکیت فکری دو روشی است که می توان از طریق آن مالکیت هنری را کنترل کرد.
«میهالی فیکسور» رئیس اتحادیه حق مولف اروپای مرکزی و شرقی به عنوان سخنران پایانی این نشست تخصصی به بررسی موضوع چالش های اعمال حق مولف در فضای مجازی پرداخت. وی اظهار داشت: برخی از کارشناسان معتقدند نباید اسم کسانی که از فضای مجازی آثار فرهنگی را کپی می کنند سارق گذاشت، بلکه باید برای آنها توضیح داد که چرا نباید آثار فرهنگی را بدون اجازه کپی کرد و برخی کارشناسان نیز با این نظریه کاملا مخالف هستند. برخی از سایت ها مانند یوتیوپ و گوگل که به آنها حلقه های میانجی نیز گفته می شود بیشترین سهم را از کپی غیر مجاز دارند و این اتفاق برای خود آنها خوب است چون میلیاردها پول به دست می آورند. اما بحث ما این است که بخشی از این پول را حداقل به صاحبان آثار اختصاص دهند.



• در چهارمین نشست علمی نیاز به بازنگری در معیار های مالکیت معنوی، هنری و حقوق مرتبط و حمایت از پدید آورندگان مالکیت ادبی و هنری بررسی شد. در این نشست به نقش دسترسی بر اطلاعات و اندیشه درباره مبارزه با بیماری، توانمند سازی اقشار رانده شده جامعه اشاره شد.از دیگر موضوعات مورد برسی این نشست نقش و جایگاه حق دسترسی به اطلاعات و توسعه فرهنگ بشر و صلح و آرامش بود.


کانون پتنت ایران | اخبار | وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ناگزیر به پیوستن به کنوانسیون های جهانی مالکیت معنوی هستیم