دکتر محمدی دبیر جایزه ملی مدیریت فناوری در مصاحبه با کانون پتنت در مورد اهداف و تاریخچه جایزه مدیریت فناوری گفت: جایزه ملی مدیرت فناوری ایران از سال 91 توسط انجمن مدیریت فناوری با هدف ارایه الگویی برای بلوغ و تعالی شرکت های ایرانی در عرصه مدیریت فناوری و نواوری آغاز به کار کرد. هدف اصلی این بود که بر مبنای یک چهار چوب هم مفاهیم مرتبط با حوزه مدیریت فناوری و نواوری در بنگاه های ایرانی را ترویج کنیم و هم یک مسیر و نقشه راهی را برای ارتقا توانمندی های این شرکت ها در عرصه مدیریت فناوری و نواوری ارائه دهیم، و این باعث شد که چهار سال پیش اولین دوره جایزه مدیریت و فناوری نواوری ایران کلید خورد و در حال حاضر اختتامیه چهارمین دوره ان برگزار میشود.


محمدی در مورد مدل جایزه مدیریت فناوری و نواوری اظهار داشت: این مدل مبتنی بر مدل های تعالی سازمانی است. این مدل روتین ها و توانمندی های شرکت های مختلف را می سنجد تا روشن شود که چقدر فعالیت های مرتبط با مدیریت فناوری و نواوری در سازمان به صورت روتین درامدند و جزو قابلیت های سازمانی شدند.
در کل مدل دارای دو بخش است. بخش توانمند ساز ها و بخش نتایج. در بخش توانمند سازها در مدل پایه (یعنی مدل بنگاه های صنعتی و خدماتی بالغ) 6 شاخص اصلی را ارزیابی میکنیم، که شامل استراتژی رهبری سازمان در حوزه مدیریت فناوری و نواوری، مدیریت منابع لازم برای فناوری و نواوری، فرایند های ایده پردازی و هوش مندی فناوری، فعالیت های تحقیق و توسعه و توسعه محصول جدید، فرایند های مرتبط با همکاری ها، شبکه سازی و یادگیری فناورانه و فرایند های مرتبط با تجاری سازی و بهره برداری از فناوری.
در بخش نتایج سه لایه وجود دارد، لایه اول Output یا خروجی های مستقیم مدیریت فناوری و نواوری است که مستقیما از فعالیت های فناورانه حاصل میشود. مثل ارایه یک فناوری جدید، ارایه یک نواوری جدید، میزان نواوری هایی که سازمان در یک سال انجام داده است و یا پتنت هایی که ثبت کرده است و .. لایه دوم به نتایج مالی و بازار برمیگردد، اثراتی که فناوری و نواوری بر میزان درامد شرکت، رشد بازار و سهم بازار شرکت داشته باشد سنجیده میشود و در لایه سوم اثرات اجتماعی و انسانی که بنگاه از طریق توسعه فناوری و نواوری به دست اورده است ارزیابی می شود.


دبیر جایزه ملی مدیریت فناوری در مورد ویژگی و تمایزات این دوره افزود: ویژگی مهم این دوره تعداد شرکت کنندگان آن است و نشان میدهد اقبال برای مفاهیم فناوری و نواوری زیاد شده است.در این دوره مکانیزم های ارزیابی به بلوغ رسیده است و بخش عمده ای از دانشجویان و فارغ التحصیلان مدیریت تکنولوژی در فعالیت های ارزیابی به عنوان ارزیاب به ما کمک کرده اند. بیش از 150 ارزیاب که عمدتا دارای تخصص مدیریت فناوری هستند در این دوره همراه ما بوده اند که این موضوع هم بار یادگیری دارد و هم تعامل با بنگاه در حوزه مدیریت فناوری و نواوری را افزایش داده است. ویژگی دیگر این دوره تعامل بسیار خوب با نهاد های مرتبط با توسعه مدیریت فناوری و نواوری مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نواوری و شکوفایی و وزارت علوم و فناوری در ترویج و اطلاع رسانی بین بنگاه ها بوده است.


محمدی افزود: در این دوره 87 شرکت در جایزه شرکت کرده اند که از این تعداد 60 درصد در بخش خصوصی و 40 درصد در بخش های دولتی یا زیر مجموعه های دولتی فعالیت دارند. 34شرکت کوچک فناوری محور و دانش بنیان در این دوره حضور دارد، که بخشی از انها در پارک ها و مراکز رشد هستند و میخواهند از ظرفیت مدیریت فناوری و نواوری برای رشد خود استفاده کنند
عضو هییت علمی دانشگاه تهران در مورد سطوح امتیاز دهی مدل گفت: این مدل در 4 سطح، هزار امتیاز دارد. در پایین ترین سطح که تا امتیاز 200 است نشان تعهد اطلاق می شود و مشخص میشود شرکت به حوزه مدیریت فناوری و نواوری تعهد پیدا کرده است. از 200 تا 350 امتیاز شرکت توانمندی های مدیریت فناوری و نواوری را در خود ایجاد کرده است. سطح شایستگی از 350 تا 500 امتیاز است که توانمندی های شرکت در مدیریت فناوری و نواوری تبدیل به شایستگی هایی شده اند که درونزا هستند و انها را از سایر شرکت ها متمایز میکند. از امتیاز 500 به بالا سطح رقابت پذیری است یعنی شرکت توانمندی برای ورود به بازار های بین المللی و رقابت در عرصه بین المللی را دارد. در این دوره هیچ شرکتی را در سطح رقابت پذیری نداشته ایم. 13 شرکتی که بالاترین امتیاز را داشتند در سطح شایستگی هستند. بیش از 50 شرکت در سطح توانمندی و 20 شرکت در سطح تعهد رتبه بندی شدند.


محمدی در خصوص رشد کیفی شرکت ها در سه سال گذشته گفت: با بررسی روند رشد شرکتهایی که در این جایزه شرکت کرده اند مشخص شد که در سه سال اخیر شرکتها در حوزه مدیریت فناوری در حال رشد هستند. البته میزان رشدی که اتفاق افتاده با میزان توقع ما از رشد فناوری و نواوری در کشور متناسب نیست. ولی رشد اتفاق افتاده مثلا رشد در حوزه های شبکه سازی ، توان یادگیری، همکاری های داخلی و بین المللی، شرکت ها رشد داشته اند. همچنین در توان تجاری سازی، توان تحقیق و توسعه و توان ایده سازی رشد داشته اند ولی میزان رشد با اهداف مدنظر فاصله دارد.


دبیر جایزه ملی مدیریت فناوری در خصوص توانایی شرکت ها در مدیریت مالکیت فکری گفت: شرکت های کوچک حاضر در جایزه در حوزه ثبت اختراع به خصوص ثبت اختراع داخلی وضعیت نسبتا مناسبی دارند ولی در حوزه ثبت پتنت خارجی شرکت ها ضعیف هستند. شرکت های بزرگ ما در توان تولید فناوری و ثبت اختراع و مدیریت مالکیت فکری ضعیف عمل میکنند.


محمدی افزود: همان طور که شعار جایزه مدیریت فناوری تحقق یک مکانیزم ارزیابی و تعالی و بلوغ یکپارچه برای همه اجزای نظام ملی نواوری ایران است، می خواهیم با گسترش مدل ها به سمت مراکز پژوهشی و دانشگاهی، صندوق های مالی و صندوق های سرمایه گذاری و حتی ارزیابی دستگاه های اجرایی و نهاد های دولتی بتوانیم یک تصویر جامع از نظام نواوری و فناوری ایران ارایه کنیم. در همین راستا برای سال اینده دو مدل اضافه می کنیم، یک مدل برای ارزیابی سازمان نواور و محصول نواور که شرکت ها را هم از نظر سازمانی و هم از نظر محصول بررسی می کند و علاوه بر آن به دنبال مدل ارزیابی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی با همکاری وزارت علوم هستیم.


چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط انجمن ملی مدیریت فناوری 10خردادماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

کانون پتنت ایران | اخبار | شرکت های کوچک در حوزه ثبت اختراع به خصوص ثبت اختراع داخلی وضعیت مناسبی دارند