این دستگاه که با کمک یک نرم افزار توسط دستورات کلامی کاربر و یا برنامه کنترل میشود، سه شنبه گذشته در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا با شماره پتنت US 9471059 B1 گرنت شده است.



این هواپیمای بدون سرنشین دارای یک میکروفون ویک دوربین است که به وسیله آن میتواند عملکردهای متفاوتی داشته باشد که شامل:
• پیدا کردن کودک گم شده توسط دوربین روی دستگاه که میتواند چهره فرد یا حتی نوشته چاپ شده روی لباس او، یا بارکدی که به لباس بچه متصل شده است را شناسایی کند.
• پیدا کردن وسیله نقلیه زمانی که فرد نمیتواند محل پارک آن در یک پارکینگ شلوغ پیدا کند با تشخیص خصوصیاتی از قبیل رنگ، مدل، اسکن پلاک... (کافی است به دستیار خود که روی شانه شما نشسته دستور دهید)
• در ماموریت های جستجو و نجات برای پیدا کردن هواپیماهای مسافربری سقوط کرده، ملوانان و یا کشتی گمشده در دریا
• کمک به آتشنشان برای پیدا کردن افرادی که در ساختمان در حال سوختن گرفتار شده اند.
• دنبال کردن مظنون به طوری که یک ماشین پلیس حرکتش را متوقف میکند و دستگاه او را تعقیب میکند. و یا افسر کنترل ترافیک با فرمان هایی مثل «هدف را تعقیب کن» یا «دنبالم بیا» می تواند در شرایطی بهینه به مدیریت وضعیت ترافیکی پرداخته یا در سناریویی متفاوت، به دنبال یکی از مظنونین به حرکت در آمده در حالی که خود افسر دنبال متخلف دیگری است.





• تصویربرداری از صحنه های خطرناک بدلکاری به جای استفاده از کلاه دوربین دار و یا عکسبرداری از شما در مکان های توریستی و پارک ها، که به جای حمل یک پهباد بزرگ از پهباد جیبی یا متصل به لباس خود استفاده میکنید.
• و استفاده های دیگری از قبیل اینکه فراموش کرده اید درب گاراژ بسته شده یا نه، و یا گزارشی از وضعیت ترافیک طولانی جاده زمانی که در آن گرفتار شده اید
آمازون در مورد این اختراع میگوید: این دستگاه به عنوان دستیار فرد عمل میکند، وکاربر میتواند هرسوالی را از دستگاه بپرسد، مثلا: "ماشین لباسشویی هنوز در حال کار است؟" این وسیله به راحتی توسط افراد در جیب یا کیفشان حمل میشود.
دراین پتنت آمده است، پهبادها به طور بالقوه میتوانند به عنوان بادیگارد عمل کننند. زمانی که کاربر در شرایط نامناسب یا خطرناک قرار دارد، پهباد عامل بازدارنده حملات احتمالی میتواند باشد و در بدترین حالت میتواند از صحنه جرم مستنداتی را برای پلیس فراهم کند.





درحال حاضر تمرکز امازون بر روی هواپیماهای بدون سرنشین است، و اکنون در حال آزمایش پهبادها برای حمل بسته های ارسالی به مشتری است. این شرکت پتنت های مختلفی را در حوزه این فناوری به ثبت رسانده است، از جمله استفاده از تیرهای چراغ برق و ساختمان های بلند برای فرود و شارژ مجدد پهبادها.
البته باید توجه داشت که پتنت شدن این فناوری لزوما به معنی توسعه آن فناوری توسط آمازون نیست.
آمازون فقط در اکتبر 2016 در اداره ثبت اختراعات آمریکا 115 اختراع را با موفقیت ثبت کرد.
کانون پتنت ایران | اخبار | آخرین پتنت آمازون: هواپیمای بدون سرنشین جیبی