در تاریخ دهم فوریه سال جاری، «Tim Cook» مدیر عامل شرکت اپل در برنامه تلویزیونی «British morning» سخنانی در مورد اخبار جعلی و اثرات آن بر شرکت متبوعش و نیز جامعه بر زبان آورد. این سخنان بحث های زیادی در بین کارشناسان و منابع خبری به راه انداخت به طوری که خبرگزاری «Guardian» در گزارش خود با نگران کننده دانستن سخنان مذکور، به تفسیر آن پرداخت.
بنا به گزارشات، وی تصمیم بر ایجاد یک نبرد فرهنگی در مقابله با اخبار جعلی دارد؛ تا جایی که در مصاحبه با روزنامه «Daily Telegraph» عنوان می کند «ارائه اخبار جعلی، کشتن ذهن مردم است».
نکته مهمی که از سخنان «Tim Cook» برداشت می گردد، تصمیم این شرکت در تلاش برای ایجاد و توسعه ابزاری برای مبارزه با انتشار اخبار جعلی به صورت گسترده و حفاظت از ذهن و فکر مردم است. این امر از این قسمت از سخنان وی کاملاً مشخص می گردد: «همه ما شرکت های فناوری نیازمند تلاش برای توسعه برخی ابزارها برای کمک به کاهش حجم اخبار جعلی، بدون فشار بر آزادی بیان و مطبوعات هستیم».





در کنار همه ارزش های مطرح شده برای مبارزه با انتشار اخبار جعلی، شائبه سیاسی بودن این تصمیم نیز در بسیاری از تحلیل های منتشر شده در این مورد عنوان گردیده است. چراکه برخی از مثال های مطرح شده حاکی از موارد انتخاباتی اخیر مطرح شده در آمریکا بوده و نگرانی از حمایت دولتی برای جلوگیری از آزادی بیان مطبوعات را به همراه دارد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | تلاش اپل در جهت توسعه ابزاری برای مبارزه با اخبار جعلی