در اوایل فوریه سال جاری میلادی، سایت خبری Patently Apple در گزارشی با عنوان «اختراع نوعی پوشش جدید برای مک بوک» از اختراعی خبر داد که کاربران را قادر می سازد در محیط بیرون نیز از دستگاه های الکترونیکی ساخت این شرکت استفاده نمایند. پس از گذشت تقریباً سه هفته از انتشار گزارش مذکور، امروز پتنت دیگری از این شرکت، در اداره ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا منتشر شد که در آن از یک لایه شفاف در صفحه نمایش استفاده گردیده که به کاربر اجازه می دهد در محیط بیرون از دستگاه الکترونیکی خود از جمله گوشی تلفن همراه «iPhone» استفاده نماید. بعلاوه در اختراع اشاره شده این امکان برای گوشی همراه وجود دارد که نسبت به گوشی های معمول وقتی در زیر نور خورشید قرار می گیرد، خنک تر باشد.
این اختراع که در ماه اوت سال 2015 میلادی فرم تقاضای آن تکمیل شده بود، در 23 فوریه گذشته با شماره «20170052292» توسط USPTO منتشر شد.






هنگامی که یک دستگاه الکترونیکی در محیطی که در آن نور مادون قرمز وجود داشته باشد، قرار گیرد، ممکن است تابش حرارتی را به خود جذب نماید. یکی از راه حل های این مشکل، استفاده از لایه ها و پوشش های رنگی برای انعکاس نور مادون قرمز است؛ البته این راهکار علاوه بر تغییرات کلی در طراحی و ظاهر دستگاه الکترونیکی، توانایی محدودی در انعکاس نور و تابش حرارتی دارد.

راهکار دیگر استفاده از فرآیند رسوب فیزیکی بخار «PVD» برای ایجاد یک لایه فیلم نازک بر روی سطح دستگاه به منظور انعکاس و یا جذب نور مادون قرمز می باشد. البته این فرایند بسیار گران بوده و اجرای آن نیز دشوار است.
راه حل پیشنهادی اپل شامل ایجاد یک لایه شفاف منعکس کننده نور مادون قرمز بوده که قابل استفاده برای یک یا تمامی سطوح دستگاه های الکترونیکی است که این لایه از جذب اشعه حرارتی و گرما جلوگیری می نماید.
روش استفاده شده برای پوشش دهی که در این پتنت به صورت کامل افشا شده است، بکارگیری مجموعه ای از ساختارهای پلیمری است که در داخل مایعی معلق شده اند. مایع سوسپانسیون حاصله با سطح یا سطوح مورد نظر برای پوشش دهی در تماس قرار گرفته و شرایط لازم فراهم شده تا مایع تبخیر گردد.
این لایه ممکن است بر روی سطح نمایشگر یا صفحات شیشه ای محافظ بر روی نمایشگرها و یا قسمت های دیگری از اجزاء که مد نظر است تا نور را بازتاب داده و جذب نکنند، استفاده شود.

بنا به گزارش کارشناسان، اگرچه دستگاه مورد اشاره در این پتنت، دستگاه تلفن همراه «iPhone» می باشد، ولی لایه انعکاسی مذکور ممکن است در دستگاه های الکترونیکی مختلفی نظیر «iPads»، «MacBooks» و «Apple Watch» نیز مورد استفاده قرار گیرد.



منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | اختراع پوشش های جدید برای سطح نمایشگرها به منظور جلوگیری از جذب اشعه مادون قرمز