در حالی که آخرین نسخه از تلفن همراه شرکت اپل، یعنی «iPhone 8»، تا قبل از سپتامبر عرضه نخواهد شد، اخبار و شایعات مختلفی نظیر فناوری شارژ بیسیم در مورد آن منتشر می گردد. در این میان ثبت پتنتی جدید از سوی این شرکت توجه کارشناسان را درباره فناوری جایگزین اسکن اثر انگشت به خود جلب نموده است.
این پتنت که با عنوان «Acoustic Imaging System Architecture» و با شماره US20170053151 در تاریخ 23 فوریه سال جاری میلادی گرنت شده است، توضیح می دهد که چگونه فناوری جدید قادر خواهد بود به عنوان خواننده اثر انگشت بر روی صفحه نمایش عمل نماید.
یک سیستم تصویربرداری صوتی، شامل مبدل های متعدد بوده که بخشی از بستر را در بر می گیرند. همچنین این سیستم ها شامل یک کنترل کننده و یک سیستم تبدیل تصاویر نیز می باشد. مبدل، سیگنال های الکتریکی را به انرژی مکانیکی و / یا انرژی مکانیکی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می نماید. کنترل کننده بصورتی تطبیق داده شده که سیگنال های الکتریکی را به مبدل انتقال داده، که در نتیجه آن یک موج مکانیکی مانند لرزش سطح را در محیط قرار گرفته در سطح بستر ایجاد می نمایند. همچنین کنترلر قابلیت دریافت سیگنال های الکتریکی را از مبدل دارا می باشد که آنها را به سیستم تبدیل تصاویر منتقل نموده که به دنبال آن تصویری از شیء قرار گرفته شده در تماس با سطح، تهیه می نماید.





از مزایای فناوری مذکور، می توان به انعطاف پذیری کاربرد در یک سطح یکپارچه و نیز عدم محدودیت به یک ماده خاص اشاره نمود. همچنین، استفاده از این فناوری، شرکت اپل را قادر می سازد کاربردهای دیگری را نیز در گوشی های آیفون گسترش دهد. برای مثال در آینده این امکان وجود خواهد داشت که به صورت خودکار با فاصله گرفتن گوش از تلفن همراه، گوشی به حالت بلندگو تغییر وضعیت دهد.
لازم به ذکر است اخبار و شایعات زیادی در مورد فناوری اسکن اثر انگشت بدون استفاده از سنسور ID لمسی در آیفون 8، نظیر استفاده از سنسورهای نوری اثر انگشت، سنسور خازنی بر روی صفحه نمایش و یا حتی استفاده از فناوری تشخیص چهره گزارش شده است؛ اما همه این موارد در حد حدس و گمان و پیش بینی تحلیلگران می باشد. ثبت پتنت فوق الذکر نیز لزوماً به این معنی نیست که شرکت اپل در نسل آتی گوشی همراه خود از فناوری تصویربرداری صوتی استفاده خواهد کرد.


منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | به کارگیری فناوری تصویربرداری آکوستیک جایگزینی برای اثر انگشت در گوشی های همراه