بنا بر اخبار منتشر شده از دانشگاه مارشال آمریکا، محققان این دانشگاه موفق به ثبت پتنت برای یک روش جدید درمان عفونت به عنوان یکی از مشکلات عمده بهداشتی در جهان شده اند. در پتنت مذکور که به منظور اعطای لیسانس در دفتر انتقال فناوری های این دانشگاه قرار گرفته است، از «نانو ذرات اکسید سریم» برای درمان «Sepsis» و سایر اختلالات التهابی استفاده گردیده است.





به گفته «Eric Blough» استاد دانشکده داروسازی، روش جدید افق جدیدی در درمان عفونت حاد و دیگر اختلالات مرتبط نظیر بیماری الکلی کبد، التهابات پس از ایجاد زخم های عمیق، سوختگی های شدید و آسیب های نخاعی باز می نماید.
«Sepsis» یک عارضه ناشی از واکنش بدن بیمار در برابر عفونت است که می تواند منجر به آسیب بافتی، نارسایی ارگانیک و در نهایت مرگ بیمار گردد. روش های درمانی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها، عملیات احیاء از طریق مایعات و مراقبت های مبتنی بر علائم ثانویه می باشد که با توجه به افزایش مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک ها، این روش درمانی به صورت فزاینده ای به چالش کشیده شده است. با توجه به این که روش درمانی جدید بر پایه نانو ذرات اکسید سریم توسعه یافته است، هیچ گونه نگرانی احتمالی بابت مقاومت آنتی باکتریال در آن وجود ندارد.
همچنین «Nandini Manne» از محققان دانشگاه مارشال با ذکر این نکته که با وجود افزایش استفاده از مواد نانو در کاربردهای پزشکی، استفاده از این مواد در پزشکی در مراحل ابتدایی قرار دارد، افزود: «روش جدید درمان عفونت، روشی ایده آل برای استفاده در مناطق فقیرنشین و دیگر محیط های فاقد امکانات مناسب پزشکی محسوب می گردد.»
در کنار این پتنت منتشر شده، تلاش های زیادی توسط دانشمندان برای مرتفع نمودن این بیماری انجام شده است. برای مثال محققان دانشگاه می‎سی‎سی‎پی و میشیگان در یک همکاری با یکدیگر در 23 فوریه گذشته موفق به انتشار پتنتی به شماره US20170052192 شده اند.
لازم به ذکر است در حال حاضر اکسید سریم به طور گسترده ای در کرم های ضد آفتاب، لنزهای چشمی و ارتقاء بهره وری سوخت در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و برخی مطالعات نظیر روش درمانی جدید مورد اشاره، توجه محققان را به کاربردهای بالقوه نانو ذرات اکسید سریم در پزشکی معطوف نموده است.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | درمان عفونت با استفاده از نانو ذرات اکسید سریم-پتنت دارویی