دادگاهی در ایالت تگزاس آمریکا، در پی بررسی پرونده نقض حقوق مالکیت فکری که از سوی شرکت «ZeniMax» ثبت شده بود، رأی به پرداخت غرامت به این شرکت در ازای خسارات وارده به دلیل نقض کپی رایت، علائم تجاری و نیز نقض توافق محرمانه داد.





شرکت زنیمکس در شکایتی که در سال 2014 میلادی در دادگاه منطقه ای شمال تگزاس (بخش دالاس) به ثبت رسید، شرکت «Oculus» که از شرکت های جانبی فیسبوک می باشد را متهم به استفاده از کدهای توسعه بازی های ویدئویی در ساخت هدست های «Rift» نمود که به کاربران اجازه می دهد محیطی شبیه سازی شده توسط کامپیوتر را تجربه نمایند. بر اساس ادعای ارائه شده این تکنولوژی توسط یک کارمند که در سال 2013 به اکولوس پیوسته، به این شرکت منتقل شده است.
بر اساس رأی مذکور، شرکت اکولوس محکوم به پرداخت 500 میلیون دلار گردید؛ این جریمه شامل 50 میلیون دلار برای نقض حقوق کپی رایت، 200 میلیون دلار برای نقض قرارداد فی مابین و 250 میلیون دلار برای طراحی های نادرست و مشابه این شرکت می باشد. با این وجود دادگاه فیسبوک را در زمینه افشای اسرار محرمانه تبرئه نمود.
در واکنش به این رأی، در تاریخ هفتم آوریل سال جاری میلادی، «برندان ایریب» مدیرعامل سابق اکولوس، «جان کارمک» مدیر دفتر فناوری این شرکت و «پالمر لاکی» بنیان گذار آن اقدام به درخواست دادرسی تحت عنوان یک ماده قانونی «JMOL» و بالتبع آن یک دادرسی جدید ارائه نمودند. بنا به استدلال آن ها، ادعای طراحی نادرست به دلیل عدم ارائه شواهد کافی از سوی زنیمکس در ایجاد سردرگمی در کاربران و نیز خسارات ادعایی، قابل اثبات نبوده و به همین دلیل می بایست دادرسی جدیدی در این زمینه از سوی دادگاه انجام گیرد. در این درخواست، همچنین نقض کپی رایت صورت گرفته نیز به دلیل عدم ارائه شباهت قابل توجه در ادعای مطرح شده از سوی زنیمکس زیر سؤال رفته و ادعا شده است هر گونه کپی در مفاهیم صورت گرفته تصادفی بوده و ناشی از اشتباهات سهوی کوچک می باشد.
لازم به ذکر است بنا بر گزارش منابع خبری، شرکت اکولوس علاوه بر شکست در پرونده مذکور، در زمینه نقض پتنت نیز از سوی شرکت «Techno View IP» متهم گردیده است. این شرکت از اکولوس به اتهام نقض پتنت مرتبط با هدست های «Rift»، در دادگاه منطقه ای «Delaware» در تاریخ ششم آوریل سال جاری میلادی اقامه دعوی نموده است.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | جریمه 500 میلیون دلاری فیسبوک