یکی از راه های افزایش فروش محصولات، استفاده از نام و نشان افراد مشهور می باشد. این راهکار علی الخصوص در گذشته که حقوق مالکیت فکری چندان مورد توجه نبود، به طور قابل توجهی مورد استفاده قرار می گرفت. در سالیان اخیر با توجه به ارتقاء جایگاه مالکیت فکری در اذهان عمومی، ثبت نشان های تجاری متعدد جهت جلوگیری از سوء استفاده از نام افراد مشهور مورد توجه قرار گرفته است.
«دیوید بکهام» یکی از مشهورترین بازیکنان فوتبال به شمار می رود که در طول دوران ورزشی خود در باشگاه های منچستر یونایتد انگلیس، رئال مادرید اسپانیا و نیز تیم ملی انگلیس، هواداران زیادی را در سرتاسر جهان به خود جذب نموده بود. با توجه به محبوبیت بسیار زیاد وی که با ازدواج با «ویکتوریا بکهام» در سال 1999 میلادی دوچندان گردید، ثبت نشان تجاری جهت جلوگیری از استفاده غیر مجاز، از نام این خانواده جهت افزایش فروش محصولات و خدمات، مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش منابع خبری، نشان های تجاری متعلق به فرزندان این خانواده نیز به ثبت رسیده است. بر این اساس، نشان های تجاری «هارپر» پنج ساله، «بروکلین» 18 ساله، «رومئو» 14 ساله و «کروز» 12 ساله در تاریخ بیست و دوم دسامبر سال گذشته میلادی در دفتر EPO در انگلستان به ثبت رسیده است. اسامی خانواده بکهام در هفت گروه متفاوت از نشان های تجاری شامل محصولات زیبایی نظیر عطر، لوازم آرایشی و کرم های ضد پیری، کیف، کتاب، لباس، اسباب بازی و عروسک به ثبت رسیده است. نکته جالب توجه، ثبت علائم تجاری خانواده بکهام حتی برای «هارپر بکهام» پنج ساله به عنوان کوچکترین فرزند این خانواده می باشد که از استفاده غیر مجاز از نام وی در محصولات تولیدی محافظت می نماید.




شایان ذکر است دیوید و ویکتوریا بکهام در سال های گذشته نشان های تجاری متعددی از اسامی خود به ثبت رسانیده اند. دیوید بکهام برای نخستین بار در اوت سال 2000 میلادی نشان تجاری نام کامل خود و نیز نشان تجاری «Beckham 7» که مرتبط با شماره پیراهن وی در طول دوران ورزشی خود بود، را به ثبت رسانید. در بین سال های 2004 تا 2015 میلادی، نشان های تجاری ثبت شده توسط آن ها شامل مواردی نظیر «David Beckham Instinct»، «David Beckham Bodywear»، «The David Beckham Academy» و «Intimately Beckham and David Beckham Beyond» می باشد که البته در سال های 2010 و 2012 میلادی برخی نشان های تجاری متعلق به آن ها با توجه به پایان رسیدن زمانشان، مجدداً به ثبت رسیده اند. همچنین در ژانویه سال 2002 میلادی، ویکتوریا بکهام با توجه به حوزه فعالیت حرفه ای، نام تجاری خود را به صورت مستقل به ثبت رسانید.






منبع :کانون پتنت ایران | اخبار | ثبت نشان های تجاری فرزندان دیوید بکهام