قوانین بریتانیا در حوزه مالکیت فکری با هدف مبارزه با باجگیران پتنت «Patent Trolls» اصلاح گردید؛ اصلاحات فوق که با تأیید ملکه رسمیت یافت، تحت عنوان لایحه تهدیدات غیر موجه مالکیت فکری ارائه شد.
به گزارش منابع خبری، در حال حاضر قانون بریتانیا در بخش 70 با هدف محافظت از مردم در برابر منازعات حقوقی و با توجه به قانون اختراعات مصوب سال 1970 میلادی، بخشی با موضوع « تهدیدات بی اساس ناشی از پیگیری تخلفات صورت گرفته در حوزه پتنت» را در خود جای داده است. در اصلاحات جدید قسمتی از بخش 70 که تا حدی پیچیده و مبهم بود حذف گردیده و به جای آن توضیحی جامع در لایحه جدید پیشنهاد شده است.
با توجه به اصلاحات جدید، بخش 70، نوعی تضمین برای دارندگان ثبت اختراع در مقابل شکایت های صورت گرفته توسط باجگیران پتنت مبنی بر نقض حقوق مالکیت فکری را فراهم می کند. این تضمین از طریق این مفهوم کلیدی فراهم می شود که «تلاش برای اثبات این که آیا یک محصول یا فرآیند نقض را در خود دارد یک تهدید نیست؛ ولی درخواست برای جلوگیری از فروش یک محصول یا استفاده از یک فرآیند، می تواند نوعی تهدید ناموجه در نظر گرفته شود.»
لازم به ذکر است در حال حاضر از ماده قانونی «تهدید ناموجه» بیشتر در ثبت پتنت مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن در بخش هایی نظیر علائم تجاری و کپی رایت به نسبت کمتر می باشد. بنا به اعلام دفتر مالکیت فکری انگلیس، این امر به دلیل ابهام بیشتر در زمینه پتنت های ثبت شده می باشد که تا به حال سوء استفاده شرکت های باجگیر پتنت را آسان تر می نمود و با اصلاحات صورت گرفته سعی بر شفافیت بیشتر و مبارزه با شرکت های مذکور شده است.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | اصلاح قوانین مالکیت فکری انگلیس با هدف مبارزه با باجگیران پتنت