بر اساس گزارش های ارائه شده آکادمی علوم چین «CAS»، به یکی از بزرگترین پرونده های حقوقی خود در جهان ورود نموده است. بنا به اعلام خبرگزاری «ScienceNet»، این شکایت در تاریخ بیستم ژانویه سال جاری میلادی توسط یکی از نهادهای دولتی چین با نام «شرکت سرمایه گذاری مالکیت فکری آکادمی علوم چین» در دادگاه عمومی «Shenzhen» به ثبت رسیده و در آن شرکت آمریکایی «Cree» را به نقض پتنت متهم نموده است. در شکایت مطرح شده علاوه بر این شرکت که در ایالت کارولینای شمالی مستقر می باشد، یکی از شرکت های زیرمجموعه آن در چین، با عنوان «Cree Huizhou» نیز به نقض پتنت متهم گردیده است.





پتنت های مورد ادعای CAS، مرتبط با تولیدات LED فروخته شده در کشور چین بوده و در همین راستا CAS، خواستار توقف فوری فروش این محصولات و جبران خسارات وارده شده است.
بنا بر گزارشات موجود، علاوه بر پرونده فوق، اخیراً پرونده دیگری نیز در دادگاه مالکیت فکری گوانگجو تشکیل شده است. با توجه به حضور پررنگ سازندگان تایوانی LED در چین، پیش از این Cree مجادله های حقوقی متعددی نیز با رقبای تایوانی خود داشته است.
به گفته سخنگوی انجمن ثبت اختراع چین در سال 2015 میلادی، افزایش فعالیت شرکت هایی نظیر Cree، Philips و Osram در بازار چین و اتحادهای استراتژیک صورت گرفته بین آن ها، برای تولید کنندگان چینی بسیار نگران کننده بوده که نیازمند برنامه ریزی برای مقابله با آن می باشد. به نظر می رسد اقدامات حقوقی اخیر در راستای برنامه ریزی مذکور صورت گرفته است.
بنا به گفته یکی از مقامات ارشد CAS، این شرکت بیش از 1000 پتنت در زمینه فناوری LED بوده که شامل بسته بندی، نورپردازی و تراشه های مورد استفاده در صنایع الکترونیک می باشد؛ وی با تأکید بر سرمایه گذاری وسیع این شرکت در فعالیت های تحقیق و توسعه، خواستار توقف نقض پتنت از سوی Cree و همکاری جهت ترویج پیشرفت های صنعتی و ایجاد بازاری منصفانه و معقول برای طرفین شد.
گفتنی است، «CAS» یک سازمان بزرگ تحقیقاتی در چین محسوب می شود؛ به طوری که دو دانشگاه و بیش از صد مؤسسه تحقیقاتی به عنوان زیرمجموعه های آن فعالیت می نمایند. تعامل نزدیک با بدنه آکادمیک در چین، این نهاد را قادر به بازتولید بیش از صدها «Spin-Off» تجاری نموده است که از معروف ترین آن ها می توان به «Lenovo» اشاره نمود. به اعتقاد متخصصین، با توجه به مالکیت کاملاً دولتی این نهاد و استفاده از نفوذ و قدرت شورای دولتی چین، شرکت Cree، کار سختی در مقابله با اتهام نقض پتنت وارده خواهد داشت.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | شکایت نهاد دولتی چین از شرکت آمریکایی «Cree» به اتهام نقض پتنت