از سال 2015 میلادی تا کنون، مجموعه شرکت های «Tata Group» اقدام به اجرای بیش از 3300 نوآوری جدید در راستای برنامه نوآوری سالانه این هولدینگ نموده اند که حاکی از افزایش دو برابری نرخ اختراعات در هر سال می باشد. نوآوری های فوق الذکر در زمینه های گوناگون و در تمامی حوزه های فعالیت شرکت نظیر هواپیماهای بدون سرنشین و تشخیص ایمنی سرنشین در فناوری های هدایت خودکار وسائط نقلیه انجام گرفته است.





به گزارش «BloombergQuint»، نقش اصلی در ایجاد چنین فشار فناوری بر عهده «Gopichand Katragadda» مدیر ارشد دفتر فناوری در شرکت تاتا می باشد. به گفته وی، روند افزایشی ثبت اختراعات در گروه تاتا در واقع برآیندی از تلاش چندین ساله در این شرکت می باشد. وی همچنین افزود: «افزایش تدریجی تمرکز بر مالکیت فکری و حفاظت از نوآوری ها و دستاوردهای فنی، بازتابی از تغییرات عظیم ایجاد شده در نگرش شرکت ها است. برنامه های آموزشی و ترویجی در زمینه مالکیت فکری توانسته است با ایجاد زنجیره ای از نیازها و قابلیت های فناورانه، گروه تاتا را به نقطه ای برساند، که در هر سال بیش از 2000 پتنت توسط کارمندان و محققان شاغل در این مجموعه به ثبت رسد.»
شایان ذکر است، صاحب نظران روند افزایشی تعداد پتنت های ثبت شده را لزوماً مترادف با افزایش میزان نوآوری در یک شرکت نمی دانند؛ بلکه شرط مهم و اساسی، گرنت شدن درصد قابل توجهی از پتنت های ثبت شده و در نهایت اجرای آن ها می باشد. به گفته آقای کاتراگادا، شناسایی ایده های مناسب جهت محافظت از آن ها، امری است که با دقت بسیار زیادی در گروه تاتا انجام می گیرد. وی با تأکید بر هزینه قابل توجه محافظت از دارایی های فکری، استراتژی شرکت متبوع خود را صرف هزینه برای ایده های قابل اجرا و ارزشمند عنوان نمود. بر همین اساس، وی ادعا کرد: «با توجه به موضع سخت گیرانه شرکت در حمایت از ایده های دریافتی، تعداد پتنت های ثبت شده و روند افزایشی آن در سال های اخیر، انعکاسی از جهش نوآورانه در تاتا به شمار می آید و انتظار می رود درصد قابل توجهی از پتنت های ثبتی، اجرایی گردند.»

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | روند افزایشی ثبت پتنت در مجموعه شرکت های «Tata Group»