شرکت کرسترون «Crestron» که در زمینه ارائه فناوری ها و سیستم های کنترلی ساختمان و هوشمندسازی منازل فعالیت می نماید، پتنتی در زمینه کنترل هوشمند لامپ های روشنایی به ثبت رسانیده است. این پتنت، لامپی هوشمند را توصیف می نماید که از طریق تعبیه نوعی مکانیزم یکپارچه روشن و خاموش، کاربران را قادر می سازد علاوه بر روشن و خاموش کردن آن به صورت معمول، بتوانند آن را از طریق نرم افزار و یا برنامه های نصب شده بر دستگاه های تلفن همراه نیز کنترل نمایند.





پتنت مذکور که در تاریخ پانزدهم ژوئن سال 2017 میلادی با شماره «20170171948» در دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده است، مدعی است از طریق تعبیه یک یا چند سوئیچ کنترلی وایرلس در لامپ LED، می توان از طریق برخی سیستم های هوشمند خانگی، روشنایی لامپ را حتی در حالت خاموش کنترل نمود.
به گزارش «CEPro»، مشکل اصلی بر سر راه توسعه لامپ های هوشمند این است که کاربران می خواهند قادر به کنترل آن به صورت محلی باشند و در عین حال این کار را بدون نیاز به بیرون کشیدن موبایل خود و استفاده از برنامه مخصوص کنترل لامپ انجام دهند. از سوی دیگر، کم و زیاد نمودن نور لامپ و استفاده از حالات مختلف نورپردازی، فقط در حالتی امکان پذیر است که سوئیچ لامپ در حالت خاموش قرار نداشته باشد.
شرکت کرسترون در پتنت جدید خود نوآوری بسیار جالبی برای حل این مشکل به کار برده است؛ در این لامپ یک سوئیچ محلی روشن و خاموش برای استفاده کاربر وجود دارد که جدا از سوئیچ اصلی خواهد بود. در واقع، در حالتی که کاربر لامپ را خاموش می نماید، در واقع سوئیچ اصلی لامپ روشن است و فقط نمای ظاهری لامپ خاموش به نظر می رسد. با این کار، امکان کنترل روشنایی لامپ از راه دور و از طریق برنامه های نرم افزاری وجود خواهد داشت.
از دیگر نوآوری های به کار رفته در این لامپ، مکانیسم هشدار به کاربر در زمان هایی است که سوئیچ اصلی لامپ خاموش شده است. این مکانیسم از طریق ایجاد انرژی جنبشی در لامپ LED و لرزش آن و یا ارسال پیام به کاربر انجام می گیرد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | ثبت پتنت لامپ هوشمند توسط شرکت کرسترون