دادگاه تجدید نظر ایالات متحده، موضع دفتر پتنت و علائم تجاری این کشور «USPTO»، در زمینه هزینه های حقوقی وکلا را تأیید نمود. این تصمیم پیشگیرانه که در روز جمعه بیست و سوم ژوئن سال جاری میلادی در پرونده حقوقی شرکت بیوتکنولوژی «NantKwest» اتخاذ شد، این شرکت را ملزم به پرداخت هزینه های مذکور نموده است.





تصمیم فوق مربوط به یک پرونده حقوقی به نسبت پیچیده می باشد که با درخواست ثبت پتنتی با عنوان «روش نوین درمان سرطان با استفاده از سلول های کشنده طبیعی» در سال 2001 میلادی از سوی دکتر کلینگمان آغاز گردید. این درخواست توسط USPTO رد شد و هیئت تجدید نظر «PTAB» نیز این تصمیم را تأیید نمود. در ادامه شرکت «NantKwest» به عنوان مجری پروژه مذکور، درخواست تجدید نظر خود را با توجه به «USC45» بخش 145، به دادگاه منطقه ای ارائه داد.
بر اساس بخش 145، متقاضی ناراضی از حکم «PTAB» می تواند درخواست تجدید نظر خود را به جای دادگاه فدرال، مستقیماً به دادگاه منطقه ای ارائه نماید. این قانون همچنین تأکید می نماید تمامی هزینه های دادرسی صرف نظر از نتیجه آن می بایست از سوی متقاضی پرداخت گردد. پس از پیروزی در دادگاه منطقه ای، مدیر USPTO درخواست جبران هزینه های دادرسی 111هزار دلاری (78 هزار دلار بابت هزینه وکلا و 33 هزار دلار بابت هزینه متخصصین) مطابق با تبصره های ذکر شده در بخش 145 گردید.
دادگاه منطقه ای در واکنش به این درخواست، هزینه های متخصصین را تقبل نمود ولی هزینه وکلای به کار گرفته شده در پرونده را با اشاره به قانون آمریکا در زمینه پرداخت حق الوکاله پرونده های حقوقی نپذیرفت. طبق قانون مذکور، خواهان می بایست هزینه وکلای پرونده را پرداخت نماید مگر آن که تبصره ای قانونی و یا قراردادی مجزا ارائه نماید.
در نهایت، دیوان عالی ایالات متحده پس از بررسی های فراوان، قانون مذکور را مبهم تشخیص داد و جهت شفاف شدن آن در آینده چنین استنباط کرد که اصطلاح «هزینه ها» شامل هزینه های وکلا نیز خواهد بود. با توجه به رأی فوق، می بایست مبلغ 78 هزار دلار به منظور جبران هزینه های وکلا به USPTO پرداخت گردد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | اصلاح قانون مرتبط با هزینه های دادرسی پرونده های حقوقی پتنت