کمیسیون اروپا تحقیقات خود در مورد پروژه خرید و مالکیت شرکت های فعال در صنعت نیمه هادی از سوی کوآلکام که ارزش آن بیش از 47 میلیارد دلار تخمین زده می شود را متوقف نمود. به گفته سخنگوی این نهاد، تحقیقات از روز چهارشنبه مورخ بیست و دوم ژوئن سال جاری میلادی به دلیل عدم ارائه مستندات و اطلاعات درخواستی کمیسیون از سوی طرفین درگیر، متوقف شده است.
گفتنی است این تحقیقات که از تاریخ نهم ژوئن آغاز گردیده، در پاسخ به نگرانی های ایجاد شده پیرامون این اقدام کوآلکام برنامه ریزی و اجرا شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این معامله می تواند با محدود کردن دایره انتخاب از سوی متقاضیان، منجر به افزایش قیمت ها و نیز کاهش نرخ نوآوری در صنعت نیمه هادی گردد.





لازم به ذکر است، اخیراً شکایات متعددی علیه کوآلکام در محاکم قضایی به ثبت رسیده است. «FTC» در ژانویه امسال این شرکت را به استفاده غیرعادلانه از مجوزهای لیسانس پتنت برای حفظ انحصار در عرضه دستگاه ها و تجهیزات کلیدی صنعت نیمه هادی متهم نمود. همچنین شرکت اپل با آغاز یک منازعه حقوقی بسیار گسترده علیه کوآلکام، این شرکت را متهم به سوء استفاده از انحصار دارایی های فکری خود در بازار دستگاه های تلفن همراه هوشمند نمود. این منازعه تا جایی پیش رفت که شرکت اپل، شرکای خود در زمینه ساخت دستگاه های تلفن همراه را از همکاری با کوآلکام منع کرده و پرداخت حق لیسانس های منعقد شده با این شرکت را منوط به نتیجه رأی دادگاه نمود.



منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | توقف تحقیقات کمیسیون اروپا در زمینه فعالیت های توسعه ای شرکت کوآلکام در صنعت نیمه هادی