با ثبت شکایت کوآلکام علیه اپل در دو دادگاه آلمانی، نبرد حقوقی این دو غول دنیای فناوری در زمینه حقوق مالکیت فکری وارد مرحله جدیدی شده است. کوآلکام با ادعای نقض حقوق مالکیت فکری ناشی از پتنت های متعلق به خود، که پیش از این مجوز استفاده از آن ها را در اختیار شرکت های سازنده آیفون قرار داده بود، از دادگاه های مذکور درخواست کرده تا نسبت به توقف فروش این محصول در آلمان اقدام نمایند.





به گزارش وب‎سایت «itworld»، در دادخواست مذکور که در دادگاه‎های مونیخ و مانهایم آلمان به ثبت رسیده است، چهار شرکت «Wistron» و«Pegatron» و «Hon Hai Precision Industry» و «Compal Electronics» به نقض حقوق پتنت‎های متعلق به کوآلکام متهم شده‎اند. پتنت‎های مورد ادعای کوآلکام شامل دو US پتنت با شماره‎های «8698558» و «9608675» بوده که به ترتیب در زمینه افزایش طول عمر باتری و پردازش و ارسال سریع داده‎های گرافیکی نظیر ویدئوهای آنلاین است در سال‎های 2014 و 2017 به ثبت رسیده‎اند.
لازم به ذکر است، در پی انحصار ایجاد شده از سوی کوالکام در زمینه تراشه‎های الکترونیکی، شرکت اپل در ماه ژانویه سال جاری میلادی از دادگاهی در کالیفرنیا، بازپرداخت بیش از یک میلیارد دلار از هزینه‎های پرداخت شده به کوآلکام را درخواست نمود. در ادامه نیز دادخواست‎های مشابهی در انگلیس، چین و ژاپن از سوی اپل ارائه گردید. اپل همچنین چهار شرکت همکار خود در زمینه ساخت قطعات و تراشه‎های آیفون را ملزم ساخت که تا روشن شدن رأی دادگاه، از پرداخت هزینه‎های مجوز پتنت به کوآلکام خودداری نمایند. در پی این اقدام اپل، کوآلکام در ژوئن سال جاری با استناد به قوانین تجارت آمریکا، درخواست توقف واردات و فروش آیفون به آمریکا به اتهام نقض شش پتنت متعلق به این شرکت را به کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا و دادگاه کالیفرنیا ارائه نمود.
به اعتقاد کارشناسان، با توجه به اهمیت بازار آلمان در اروپا، دادخواست جدید کوآلکام می‎تواند تأثیر زیادی در تغییر سیاست‎های فروش و توزیع اپل به همراه داشته باشد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | شکایت جدید کوآلکام علیه اپل در دو دادگاه آلمانی