شرکت آکوآ لایسنسینگ«AQUA Licensing» که در زمینه مدیریت دارایی‌های فکری و معاملات پتنت فعالیت می‌نماید، موافقتنامه محرمانه‌ای با شرکت‌های «AT&T» و «Entegris» و «Rambus» و «Lenovo» به امضاء رسانده است که بر اساس آن نوعی پلتفرم سرمایه‌گذاری منصفانه در حوزه IP، توسعه و راه‌اندازی می‌گردد. اساس این توافق مبتنی بر ایجاد ارتباط بین کمپانی‌های بزرگ دارنده پتنت و استارت آپ‎های در حال رشد می‌باشد.





به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران، این توافق می تواند نقطه عطفی در چشم انداز آتی پتنت به شمار آید؛ شرکت های مذکور که در مجموع صاحب امتیاز بیش از 60000 پتنت هستند، حق استفاده از این مجموعه دارایی فکری با ارزش را، با قیمت منصفانه و معقول در اختیار استارت آپ های مستعد رشد قرار خواهند داد و در ازای آن بخشی از سهام استارت آپ در اختیار آنها قرار می‌گیرد. فرآیندها و رویه‌های لازم برای هماهنگ‌سازی اقدامات صورت گرفته از سوی صاحبان پتنت، مدیران استارت آپ و نیز سرمایه‌گذاران خطرپذیر به عنوان سه ضلع اصلی این توافق، از سوی شرکت آکوآ انجام خواهد گرفت. این سرمایه‌گذاری ارزان قیمت می‌تواند در طی سال‌های آینده با شکوفا شدن شرکت‌های استارت آپی، دسترسی به سرمایه‌های جدید را برای شرکت‌های بزرگ تسهیل نماید.
به گفته مارک مک‎میلان «Mark McMillan» مدیر عامل آکوآ، بسیاری از استارت آپ‎ها در ابتدای دوره عمر خود اقدام به جذب سرمایه با وعده توسعه فناوری قابل پتنت شدن می‌نمایند. با این حال، با توسعه فناوری و قرار گرفتن در مراحل نهایی تست و آزمایش، محافظت از فناوری در عمل به یک اقدام همراه با ریسک‌های مالی و زمانی مبدل می‌گردد. وی با تأکید بر نیاز مبرم استارت آپ‎ها به پتنت شدن نوآوری‌هایشان، محافظت از دستاوردهای فکری ناشی از اختراعات را عاملی بسیار مهم در موفقیت شرکت می‌شمارد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | توافقنامه توسعه پلتفرم سرمایه‎گذاری دارندگان «IP» در شرکت‌های استارت آپی