محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا موفق به یافتن راهی جدید برای کاهش اتلاف ناشی از تولید گاز طبیعی در آمریکا شده‎اند. در این راهکار نوآورانه، گاز متان که به طور معمول به عنوان ضایعات تولید می‌سوزد، با ساده‎سازی فرآیند تبدیل گاز به مایع، می‌تواند به عنوان منبع قدرت موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار گیرد.





این اختراع که یکی از 114 پتنت متعلق به دانشگاه فلوریدا در سال 2016 میلادی می‌باشد، توانسته است جایگاه این دانشگاه را در بین دانشگاه‌های برتر دارای پتنت در آمریکا تثبیت نماید. این پتنت بر پایه این واقعیت قرار داشته که متان به طور طبیعی در فرآیند تولید نفت و نیز سیستم‌های تصفیه آب آزاد می‌گردد و در صورت بازیافت آن، می‌توان از آن به عنوان یک سوخت سبز و تجدید پذیر استفاده نمود.
در حال حاضر فرآیند تبدیل متان به مایع در چند مرحله امکان‌پذیر است که این پتنت توانسته‌ آن را طی یک فرآیند تک مرحله‌ای انجام دهد. هزینه تخمینی هر گالن گاز مایع بین 2 الی 3 دلار خواهد بود که با توجه به قیمت‌های فعلی معقول بوده و صرفه اقتصادی روش جدید را تضمین می‌نماید.
لازم به ذکر است «USF» در سال 2016 میلادی رتبه پنجم بیشترین پتنت ثبت شده را در بین تمامی دانشگاه‌های دولتی آمریکا به خود اختصاص داد، که بالاترین جایگاه این دانشگاه در طول سال‌های اخیر محسوب می‌گردد. بنا بر گزارش آکادمی ملی مخترعین «NAI» و انجمن دارندگان مالکیت فکری «IPO»، دانشگاه فلوریدا در رتبه یازدهم فهرست جهانی دانشگاه‌های برتر در زمینه ثبت پتنت قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان و محققین این فهرست را به عنوان شاخصی از بهره‌وری نهادی پذیرفته‌اند.
از دیگر پتنت‌های به ثبت رسیده توسط دانشگاه «USF»، کمک به قربانیان سکته مغزی و توانمندسازی فرآیند راه رفتن در آن‌ها، بکارگیری ربات‌ها و امواج الکترومغناطیسی در معکوس کردن روند گسترش آلزایمر و نیز راهکارهای نوین رهگیری امواج مغزی را می‌توان نام برد، که حاکی از توجه ویژه این دانشگاه به حوزه بهداشت و سلامت عمومی می‌باشد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | ساده‌سازی فرآیند تولید سوخت موتورهای دیزلی