شرکت خودروسازی تویوتا پتنتی جدید با شماره 20170217437 در زمینه انتقال قدرت موتور در خودرو در USPTO به ثبت رسانیده است. در این پتنت که روشی منحصر به فرد برای انتقال قدرت موتور فراهم می‎آورد، با وجود خودکار انجام شدن قسمت اعظم فرآیند، امکان انتخاب نهایی دنده را برای راننده ایجاد می‎نماید.





توجه به تغییر و تحولات ناشی از پیشرفت های فنی صورت گرفته در صنعت خودرو، تقریباً تمامی محصولات شرکت های خودروسازی بزرگ و کوچک را به سمت افزایش ضریب عملکرد و تسهیل استفاده کاربران از طریق خودکار ساختن برخی فرآیندهای موجود در رانندگی میل داده است. برای مثال، استفاده از سیستم انتقال قدرت جعبه فرمان خودکار و حذف دنده دستی از مواردی است که در خودروهای امروزی امری بدیهی محسوب می گردد. با این حال، هنوز هم گروهی از رانندگان وجود دارند که متقاضی استفاده از سیستم قدیمی انتقال قدرت به روش دستی هستند.
بنا به گزارش وب سایت «Motor1»، در این اختراع ثبت شده فرآیند انتقال قدرت به گونه ای طراحی شده، که با وجود انتقال دستی از طریق دنده، در حین تغییر دنده و حرکت خودرو کلاچ غیرفعال می گردد. به اعتقاد کارشناسان، صرفه‎جویی در مصرف سوخت از دلایل احتمالی فرآیند طراحی شده است. از دیگر نوآوری های صورت گرفته در این پتنت، قفل شدن پین ها برای جلوگیری از انتقال دنده پایین تر و یا بالاتر از حد سرعت خودرو از سوی راننده است، که مانع از وارد شدن فشار مضاعف به موتور خودرو در حین حرکت خواهد شد.
گفتنی است، به گزارش «لس ‎آنجلس تایمز» کمتر از سه درصد خودروهای به فروش رفته در آمریکا از سیستم انتقال قدرت دستی برخوردارند و این خود پرسشی کلیدی ایجاد نموده که دلیل اصلی تویوتا از تمرکز بر این سیستم چیست؟ با توجه به برتری خودروهای دنده اتوماتیک از نظر عملکرد و مصرف سوخت در مقایسه با خودروهای مشابه که از سیستم قدیمی انتقال دستی بهره می برند، پیش بینی کارشناسان صنعت خودرو بر این اصل استوار است که نسل آینده خودروهای برقی که بسیاری از فرآیندهای آن ها در حین رانندگی به صورت خودکار طراحی شده است، نیاز به تغییر دنده ها را تقریباً از بین خواهد برد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | ثبت پتنت جدید تویوتا در زمینه دنده دستی با توانایی‎های اتوماتیک