اپل اخیراً موفق به گرنت پتنتی شده است که توضیح می‎دهد چگونه می‎توان از دوربین جلو و سنسورهای نور و جانبی موجود در دستگاه‎های تلفن همراه آیفون، برای اندازه‎گیری شاخص‎های مرتبط با سلامتی کاربران استفاده نمود.





به گزارش وب‎سایت «9to5mac»، در این US پتنت که در هشتم اوت سال جاری با شماره 9,723,997 منتشر شده است، فرایند دریافت اطلاعات بهداشتی از بدن کاربر و سپس تخمین وضعیت سلامتی بر اساس داده‎های مذکور را تشریح نموده است. در فرآیند مذکور، با استفاده از دوربین جلو و نیز سنسورهای جانبی دستگاه، نوری به قسمت‎های مشخص شده از بدن کاربری که سطح دستگاه را لمس می‎نماید، تابانده می‎شود؛ در ادامه سنسورهای جانبی، نور منعکس شده از بدن کاربر را دریافت و بر اساس میزان آن، برخی داده‎های مورد نیاز برای تعیین وضعیت سلامتی کاربر را تأمین می‎نماید.
داده‎های مذکور می‎توانند با توصیف تماس‎های الکتریکی بین دستگاه و کاربر، برخی شاخص‎ها نظیر میزان چربی بدن را اندازه‎گیری نمایند. به صورت کلی، با استفاده از داده‎های بهداشتی دریافت شده و نیز به‌کارگیری برخی فرآیندهای پیچیده، می‎توان برخی پارامترهای مربوط به سلامتی کاربر نظیر فشار خون، هیدراتاسیون خون، میزان چربی بدن، شاخص پرفیوژن، الکتروکاردیوگرام «ECG» و ... را اندازه‎گیری و تخمین زد.
یکی از نکات کلیدی در مورد پتنت فوق‎الذکر این است که برخی از داده‎های بهداشتی مورد نیاز می‎تواند با استفاده از سنسورهای موجود در نسل‎های کنونی آیفون که اکثراً از فناوری پایینی برخوردارند دریافت و اندازه‎گیری شود. با این حال، نقطه تمرکز پتنت، مبتنی بر استفاده از برخی تکنیک‎های جدید برای بهینه‎سازی استفاده از سنسورهای یاد شده می‎باشد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | بکارگیری دوربین جلو و سنسورهای جانبی آیفون برای کنترل سلامت کاربر