در پی اقبال عمومی به صنایع دستی در عمان، نوآوری سنتی این کشور دچار تغییر و تحول قابل توجهی گردیده است؛ از نتایج این تغییرات، می‎توان به ثبت درخواست بیش از 60 پتنت طراحی، در زمینه صنایع دستی اشاره نمود.





در بیانیه‎ای که در همین ارتباط منتشر گردیده است، با تأکید بر خیزش بلند نوآوری در صنایع دستی و اهمیت آن در توسعه عملکرد صنایع دستی در سطح منطقه‎ای و بین‎المللی، آمده است: «از بین 60 طراحی جدید که در زمینه صنایع دستی به ثبت رسیده است، 52 مورد از مس استفاده نموده‎اند. این در حالی است که در مابقی موارد، برگ و یا پوست درخت و نیز استخوان جزء محوری نوآوری‎های به ثبت رسیده است».
به گزارش وب‎سایت «Times of Oman»، پتنت‎های یاد شده در مراحل ابتدایی تجاری‎سازی قرار داشته و هنوز به چرخه تولید وارد نشده‎اند. یکی از نکات جالب توجه در این زمینه، تدوین یک فرآیند جداگانه برای مالکین طراحی‎های فوق‎الذکر است، که از سوی متولیان صنعت در عمان انجام گرفته است. به اعتقاد کارشناسان، چشم‎انداز روشنی از آینده پتنت‎های ثبت شده پیش‎بینی شده که شامل خطوط تولید تحت حمایت قوانین مالکیت فکری همراه با آموزش اقشار مختلف علی‎الخصوص زنان برای ایجاد محصولات از آن‎ها است.
لازم به ذکر است، به منظور نظارت هر چه بیشتر بر برنامه‎های مالکیت فکری در عمان، کمیته‎ای از سوی «شیخ خلفان سیابی» تشکیل و آغاز به کار نموده است. یکی از وظایف تعریف شده برای این کمیته، ارائه یک طبقه‎بندی کاربردی از طرح‎های ثبت شده، به منظور توسعه علائم تجاری مربوط به آن‎ها عنوان شده است.

منبع :کانون پتنت ایران | اخبار | افزایش اقبال عمومی در عمان نسبت به صنایع دستی، همراه با ثبت بیش از 60 پتنت