مدیرعامل فیسبوک خبر از پتنت جدید این شرکت در زمینه فناوری عینک های هوشمند داد؛ این پتنت که با عنوان «نمایشگر هدایت امواج با اسکنر دو بعدی» منتشر گردیده است، از سوی سه عضو تحقیقاتی شرکت واقعیت مجازی «Oculus» که متعلق به فیسبوک است، به نام های «Wanli Chi»، «Pasi Saarikko» و «Hee Yoon Lee» توسعه یافته است.






امروزه فناوری های مرتبط با عینک های هوشمند از سوی بسیاری از شرکت های فناور پیشرو مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که بسیاری از متخصصین پیش بینی نموده اند که آینده ارتباطات متحرک در عینک های هوشمند خلاصه شده است. «michael Abrash» یکی از محققین ارشد «Oculus» در کنفرانس «F8» فیسبوک که در سال گذشته برگزار گردید، اظهار داشت: «20 یا 30 سال آینده را در حالی تصور می نمایم که مردم به جای استفاده از گوشی های هوشمند، از عینک های هوشمند استفاده می نمایند. این عینک ها با ارائه تمامی نیازهای ارتباطی باعث می شوند در تمامی شبانه روز مورد استفاده قرار گیرند.» در ماه اگوست سال جاری نیز «Alex Kipman» که در توسعه فناوری «HoloLens» مشارکت داشته است، عینک های مذکور را دارای پتانسیل فراوران در جایگیزینی تلفن ها، تلویزیون ها و دیگر دستگاه های الکترونیکی ارتباطی دانست. اگر پیش بینی این کارشناسان درست باشد، عینک های هوشمند در آستانه یک نوآوری رادیکال خواهند بود، که می تواند در آینده ای نزدیک، فناوری های مرتبط با گوشی های هوشمند را نیز از میدان به در کرده و منسوخ سازد.
کارشناسان معتقدند از اوایل سال 2022 میلادی جایگزینی گوشی های هوشمند توسط عینک های هوشمند به تدریج آغاز خواهد شد که این امر منجر به وقوع پارادایمی جدید در فناوری ارتباطات خواهد شد. پروژه های «HoloLens» مایکروسافت، «Google Glass» گوگل و تلاش های صورت گرفته از سوی اپل و فیسبوک همگی در همین راستا انجام می گیرد.
شایان ذکر است که فناوری جدید از طریق چهار ویژگی، نوع ارتباطات را دستخوش تغییر خواهند کرد:

  • عدم وجود صفحه نمایش
  • وابستگی بیشتر به فرمان های صوتی
  • طراحی متناسب با حساسیت چشم کاربر
  • کاهش استفاده از هشدارهای صوتی و رواج پیام های نوری


لازم به ذکر است، با توجه به رواج فناوری های عینک هوشمند در آینده ای نزدیک، برخی شرکت های فناور پیشرو از هم اکنون در پی سرمایه گذاری بر روی نسل آینده فناوری های ارتباطی با ایده «لنز هوشمند» هستند.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | جایگزینی گوشی‎های تلفن همراه هوشمند با عینک‎های هوشمند