یکی از پتنت های کلیدی شرکت آمازون که نقشی حیاتی در رشد و توسعه کسب و کار فروش آنلاین این شرکت داشته است، در اواخر سال جاری میلادی منقضی خواهد شد. این پتنت که سیستمی تحت عنوان «1-Click» را برای نخستین بار معرفی نمود، در سال 1997 میلادی از سوی آمازون به ثبت رسید و به گزارش «Quartz Media» در یازدهم سپتامبر سال 2017 میلادی اعتبار آن پایان خواهد پذیرفت. ایده اصلی این فناوری مبتنی بر ذخیره سازی اطلاعات پرداخت و جزئیات آدرس کاربر است، که باعث می شود تنها با فشار یک دکمه و یا یک کلیک بتوان هر چیزی را سفارش داد. این به این معنی است که مراحل کمتری برای تکمیل فرآیند سفارش وجود دارد که باعث اتلاف زمان کمتری خواهد شد.





اگر در طول بیست سال گذشته، تجربه خرید اینترنتی را داشته اید، احتمالاً این کار از طریق «Amazon.com» و یا یک پلتفرم مشابه در ازای پرداخت پول به شرکت آمازون برای خرید لیسانس بهره برداری از پتنت متعلق به این شرکت، تحت عنوان فناوری «1-Click» انجام گرفته است. برای مثال شرکت اپل در سال 2000 میلادی، اعلام نمود که مجوز استفاده از فناوری مذکور را برای فروشگاه آنلاین خود خریداری نموده است. برخی از کارشناسان معتقدند، ارزش کسب و کار مبتنی بر فناوری «1-Click» برای آمازون چیزی در حدود 2.4 میلیارد دلار است.
فناوری مذکور که در سال 1997 میلادی درخواست ثبت آن از سوی آمازون به دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا ارائه شد، پس از دو سال در 1999 میلادی گرنت گردید. در سپتامبر همان سال، آمازون از «Barnes & Noble»، به دلیل استفاده از سیستمی شبیه به این فناوری در وبسایت فروششان اقامه دعوی نمود و در نهایت توانست این کتاب فروشی آنلاین را در دادگاه شکست دهد.
شایان ذکر است که پرداخت از طریق «1-Click»، یک فناوری جدید و پیچیده نیست و هر برنامه نویس تازه کاری می تواند سیستمی شبیه به آن را به راحتی ایجاد نماید. با این وجود ثبت چنین سیستمی به عنوان یک پتنت، برای نخستین بار باعث شد تا این شرکت در زمینه تجارت آنلاین از رشدی حیرت انگیز برخوردار گردیده و دیگر رقبا را پشت سر گذارد.

منبع :کانون پتنت ایران | اخبار | انقضای یکی از ارزشمندترین پتنت‎های آمازون در حوزه کسب و کار آنلاین