درک آبرل «Derek Aberle»، مدیر ارشد کوآلکام به زودی همکاری خود با این شرکت را خاتمه خواهد داد. به گفته سخنگوی کوآلکام، تصمیم ترک شرکت از سوی آبرل که در پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی رخ خواهد داد، کاملاً دوستانه بوده و ارتباطی با مشکلات اخیر در زمینه قراردادهای صدور مجوز بهره برداری نخواهد داشت.





شرکت کوآلکام به عنوان غول فناوری نیمه هادی در دو کسب و کار مرتبط فعالیت دارد: طراحی و تولید نیمه هادی هایی که عمدتاً در دستگاه های تلفن همراه هوشمند به کار می روند و نیز صدور مجوز بهره برداری از مجموعه ای شامل هزاران پتنت که از سوی سازندگان گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. نکته جالب توجه در زمینه فعالیت های کوآلکام این است که با وجودی که بیشتر درآمد این شرکت ناشی از تولید تراشه های مرتبط با صنعت نیمه هادی است، با این حال، مجوزهای بهره برداری از پتنت بیش از سه چهارم از سود این شرکت را تشکیل می دهد.
«درک آبرل» که در سال 2000 میلادی به کوآلکام پیوست، در سال 2006 میلادی به عنوان مدیر اجرایی شرکت در زمینه صدور مجوزهای بهره برداری از پتنت های متعلق به کوآلکام انتخاب گردید. موفقیت های وی در این زمینه موجب شد تا در سال 2014 میلادی به عنوان مدیر ارشد کوآلکام انتخاب گردد. وی در شرایطی تصمیم به ترک کوآلکام گرفته که کسب و کار 7.7 میلیارد دلاری مجوزهای بهره برداری از پتنت های متعلق به این شرکت با شکایات متعدد از جانب اپل و زیر مجموعه های آن مواجه شده است.
گفتنی است، مجادلات حقوقی اپل و کوآلکام در سال های اخیر شدت بیشتری گرفته و به خارج از مرزهای آمریکا نیز کشیده شده است. در پی درخواست اپل از مجموعه سازندگان محصولات خود در جهت توقف پرداخت حق امتیاز بهره برداری از پتنت های کوآلکام، تا مشخص شدن نتیجه شکایت به ثبت رسیده در دادگاه، کوآلکام نیز در تلاش است با توجه به قوانین کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا، واردات برخی مدل های آیفون به خاک این کشور را ممنوع نماید.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | تغییر مدیر ارشد کوآلکام- تغییر استراتژی یا رویکردی جدید در خصوص صدور مجوز بهره برداری از پتنت