شرکت نوکیا مجموعه ای از دارایی های فکری متعلق به خود که شامل بیش از 6000 پتنت گرنت شده است را در معرض فروش قرار داده است. بنا بر لیست انتشار یافته از سوی شرکت آکوا لایسنسینگ «aqua Licensing»، مجموعه فوق الذکر متشکل از 6069 پتنت گرنت شده و 734 درخواست پتنت است، که در شش گروه فناوری مجزا شامل «فناوری وایرلس»، «خدمات»، «IP و شبکه»، «دسترسی و شبکه های نوری»، «سخت افزار و قطعات» و در نهایت «مهارت های کاربر، مکانیک و مواد» ارائه گردیده است.





بنا به گزارش آکوآ، خوشه فناوری وایرلس شامل 2715 پتنت در زمینه شبکه های دسترسی رادیویی، هسته پردازی تلفن همراه و عملیات فرکانس رادیویی در «2G»، «3G» و «4G» و همچنین پوشش های خاص مرتبط با رادیو موج کوتاه و «5G» است. همچنین خوشه فناوری شبکه های نوری شامل 942 پتنت است، که بیشتر در زمینه پردازش داده، تکنیک های نمایش و واقعیت مجازی هستند. گفتنی است، دارایی های این رده تا سال 2035 میلادی معتبر است.
لازم به ذکر است، 82 درصد از پتنت های ارائه شده متعلق به آلکاتل لوسنت «Alcatel Lucent» و 15 درصد متعلق به کسب و کارها و سرویس های قدیمی ارائه شده از سوی نوکیا و 3 درصد باقی مانده نیز متعلق به لابراتوارهای تحقیقاتی «AT & T Bell» است. نوکیا در اواخر سال گذشته میلادی، ادغام خود با آلکاتل را تکمیل نموده و در عین حال کسب و کارها و سرویس های متعلق به خود را در سال 2014 میلادی به شرکت مایکروسافت واگذار نمود.
به گفته آکوآ، با توجه به این که دارایی های فکری ارائه شده برای فروش از سوی نوکیا، آلکاتل و «AT & T» با محدودیت ها و مسائل مختص هر یک از این مجموعه ها روبرو است، جزئیات دقیق نحوه واگذاری و شرایط مبادله طی یک توافقنامه مشترک محرمانه مشخص گردیده است.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | مجموعه 6000 پتنتی نوکیا، آماده فروش