در اوایل ماه سپتامبر سال جاری میلادی، شرکت دارویی آلرگان «Allergan»، حق امتیاز ثبت اختراع خود در مورد درمان خشکی چشم را به منظور استفاده از مصونیت در بازنگری پرونده حقوقی پتنت، به یک قبیله بومی آمریکایی واگذار نمود. در پی این اقدام، موجی از واکنش های منفی نسبت به سوء استفاده آلرگان از مصونیت های قبایل بومی در زمینه حفاظت از نوآوری ها و ابداعات از سوی کارشناسان و محققین فعال در حوزه پتنت ابراز گردیده است.





در همین زمینه شرکت مایلن «Mylan» که درخواست بازنگری در پرونده حقوقی فوق الذکر را به دادگاه منطقه ای تگزاس ارائه داده بود، در بیانیه ای از این اقدام ابراز تأسف نمود. در این بیانیه با تأکید بر استفاده ابزاری آلرگان از نقش حاکمیتی قبیله «Saint Regis Mohawk»، به منظور حفظ پتنت های خود از رد اعتبارهای احتمالی، آمده است: «استراتژی نا امید کننده آلرگان، خود تأییدی بر صحت ادعای ما مبنی بر عدم اعتبار پتنت مرتبط با محصول تولیدی «Restasis» است. از همین رو، مخالفت قطعی خود را با سیاست های تأخیری شرکت مذکور قبل از برگزاری دادگاه تجدید نظر پتنت «PTAB»، اعلام می داریم.»
بنا به گزارش وبسایت «LSIPR»، در توافق آلرگان و قبیله موهاوک، مبلغی برابر با 13.75 میلیون دلار به قبیله مذکور پرداخت خواهد شد و این قبیله سهمی 15 میلیون دلاری در حق امتیاز سالیانه پتنت خواهد داشت. گفتنی است، برخی جزئیات منتشر شده از این توافق که در اخبار و گزارشات 14 سپتامبر آمده است، حاکی از شباهت های فراوان این توافق با مدل کسب و کار برخی دانشگاه های دولتی در استفاده از برخی موقعیت های خاص قانونی برای مصونیت پتنت های خود در مقابل ادعاهای رد اعتبار است. در همین زمینه «PTAB» در ماه می سال جاری میلادی، اعلام نمود که یکی از پتنت های دانشگاه ایالتی مریلند از بررسی های آتی مصون خواهد بود. در مقابل واکنش های صورت گرفته، قبیله موهاوک اعلام نمود: «به نظر می رسد استراتژی خاصی برای دامن زدن به نگرانی های عمومی دنبال می شود، آن هم زمانی که یک قبیله با هدف منفعت اجتماعی تصمیم به ورود به کسب و کاری مشابه با برخی دانشگاه ها گرفته است. در آینده ای نزدیک که این توافق و مزایای آن به طور کامل روشن گردد، درک خواهد شد که این اقدام قبیله چه منافعی برای سیستم ثبت اختراعات آمریکا، نوآوران، جامعه و در نهایت اقتصاد ایالات متحده خواهد داشت».

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | واگذاری پتنتی دارویی به یک قبیله بومی، با هدف استفاده از مصونیت های قانونی