سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، با همکاری فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان و انجمن‌های داروسازی «IFPMA» اقدام به راه‌اندازی طرحی نموده که با کمک آن دسترسی به اطلاعات پتنت‌ها افزایش خواهد یافت. در توافقی که بین دو نهاد یاد شده به امضاء رسیده است، یک پایگاه داده به منظور بهبود دسترسی به اطلاعات برای تولیدکنندگان محصولات دارویی ایجاد خواهد شد.





به گزارش وب‌سایت «LSIPR»، در توافقنامه مذکور که تحت عنوان طرح ابتکاری اطلاعات ثبت اختراع برای محصولات دارویی «Pat-INFORMED»، به امضاء فرانسیس گاری «Fransis Gurry»، مدیر کل وایپو و توماس کوئنی «Thomas Cueni» مدیر ارشد «IFPMA» رسیده، پایگاه آنلاین اطلاعات پتنت‌های دارویی، با کمک متخصصان درمانی در طی فرآیند تولید دارو تهیه و تکمیل خواهد شد. در همین زمینه دوازده شرکت تحقیقاتی در زمینه داروهای بیولوژیک توافق کرده‌اند تا در ایجاد ساختار پایگاه مذکور و اطلاعات مرتبط با آن همکاری نمایند.
گفتنی است، علی‌رغم این که اطلاعات مرتبط با پتنت‌های ثبت شده در سرتاسر جهان به صورت عمومی در دسترس است، با این وجود منابع اطلاعاتی مرتبط با پتنت‌های گرنت شده داروهای تجاری، صرفاً در برخی کشورها در دسترس عموم قرار دارد (نظیر «Orange Book» در آمریکا) و همین امر دسترسی به اطلاعات کلیدی پتنت‌های دارویی را با مشکل مواجه نموده است. در همین زمینه توماس کوئنی افزود: «همکاری با وایپو می‌تواند، پیچیدگی‌های مرتبط با اطلاعات در دسترس در زمینه پتنت‌های دارویی را تا حدی رفع نموده و با اتخاذ راهبردهای هوشمندانه‌تر برای تهیه و تأمین محصولات دارویی، سلامت جهانی را ارتقاء دهد.»
انتظار می‌رود که این طرح ابتکاری تا اواسط سال 2018 میلادی اجرایی گردد. در مرحله اولیه، اطلاعات ثبت اختراع محصولات مورد نیاز در آنکولوژی (سرطان‌شناسی)، هپاتیت «C»، قلب و عروق، «HIV»، دیابت و بیماری‌های تنفسی و نیز محصولات دارویی ضروری مندرج در فهرست سازمان بهداشت جهانی جمع‌آوری و در پایگاه اطلاعاتی قرار خواهد گرفت. در مرحله دوم، این طرح ابتکاری به دیگر موارد درمانی گسترش یافته و کشف درمان‌های پیچیده را نیز در بر خواهد گرفت.

منبع :کانون پتنت ایران | اخبار | ایجاد پایگاه اطلاعاتی پتنت‎های دارویی با همکاری وایپو