مؤسسه الزویر «Elsevier»، که در زمینه چاپ و انتشار مقالات و تحقیقات علمی فعالیت می‌نماید، با همراهی انجمن شیمی آمریکا «ACS»، علیه وب‌سایت ریسرچ‌گیت «Research Gate»، اقامه دعوی نمود. این شکایت که در کشور آلمان به ثبت رسیده، ریسرچ‌گیت را به نقض قوانین کپی‌رایت در مقیاس وسیع متهم نموده است.





این وب‌سایت که اقدام به راه‌اندازی یک شبکه علمی وسیع نموده، در بین محققین و دانشمندان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. به گزارش «Magazine Science»، شکایت مذکور پس از رد درخواست گروه بزرگی از ناشرین، مبنی بر تغییر در شیوه‌های اشتراک مقالات در این شبکه، صورت گرفته است.
ریسرچ‌گیت که در سال 2008 میلادی در برلین راه‌اندازی گردید، توانسته با تمرکز بر جوامع علمی و دانشگاهی، به یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در این زمینه بدل گردد. در همین راستا بیش از 13 میلیون کاربر با استفاده از این وب‌سایت، اقدام به اشتراک‌گذاری طیف وسیعی از مطالب و محتوای علمی از جمله مقالات و کتب انتشار یافته می‌نمایند. به نظر می‌رسد با استقبال کاربران از ریسرچ‌گیت، مدل کسب و کار این شبکه اجتماعی مبتنی بر حمایت ضمنی از توزیع آزاد مقالات و محتوای علمی در آن و سپس کسب درآمد از تبلیغات هدفمند باشد.
بنا بر گزارش وب‌سایت «science.slashdot»، اخیراً گروهی متشکل از پنج ناشر بزرگ تولیدات علمی شامل «Wiley»، «Brill»، «Elsevier»، «ACS» و «Wolters Kluwer»، از ریسرچ گیت درخواستی مبنی بر توقف شیوه کنونی به اشتراک‌گذاری مقالات علمی در این وب‌سایت را نمودند، که با رد درخواست از سوی این وب‌سایت مواجه شد. این گروه که تحت عنوان «ائتلاف برای به اشتراک‌گذاری مسئولانه» فعالیت می‌نماید، با این ادعا که ریسرچ‌گیت دسترسی آزاد و غیرقانونی به بیش از 7 میلیون مقاله را برای کاربران خود فراهم نموده است، در تاریخ پنجم اکتبر سال جاری میلادی در بیانیه‌ای اعلام نمود: «ریسرچ‌گیت پیشنهاد داده که ناشران از طریق ارسال اعلامیه‌های رسمی تحت عنوان "اعلان لغو"، موارد نقض کپی‌رایت را جهت حذف محتویات اعلام نمایند. با توجه به تعداد زیاد مقالات به اشتراک گذاشته شده، ارسال میلیون‌ها اعلان لغو، نمی‌تواند راهکار مناسبی در بلند مدت محسوب گردد».

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | شکایت ناشرین مقالات علمی از «ResearchGate»، به اتهام نقض قوانین کپی‌رایت