برخی اخبار و گزارش‌ها حکایت از جدال حقوقی جدید کوآلکام و اپل در کشور چین دارد. بنا بر گزارش انتشار یافته از سوی بلومبرگ، کوآلکام با هدف متوقف نمودن تولید و فروش اپل در چین، شکایتی به دادگاه مالکیت فکری پکن ارائه نموده است. بنا بر اعلام رسمی کوآلکام، پتنت‌های مورد اشاره در دادخواست حقوقی این شرکت مرتبط با مدیریت انرژی و فناوری صفحات لمسی دستگاه‌های تلفن همراه است و جزء ثبت اختراعات اساسی استاندارد «SEPs» قرار نمی‌گیرند.





اپل با تأکید بر این نکته که تمامی جدال‌های حقوقی و تعارضات شکل گرفته، به اختلاف دو شرکت در زمینه سیستم صدور مجوزهای منصفانه، معقول و غیر تبعیض‌آمیز بهره‌برداری از پتنت «FRAND» باز می‌گردد، در بیانیه‌ای افزوده است: «در طول سال‌های متمادی، مذاکرات بسیاری با شرکت کوآلکام انجام گرفته که در هیچ یک از آن‌ها، این پتنت‌ها مورد بحث نبوده است.»
بلومبرگ با اشاره به نقش «OEM»ها در ساخت و تولید مدل‌های جدید آیفون، معتقد است اختلالات احتمالی در زنجیره عرضه، می‌تواند برای اپل بسیار گران تمام شود. البته کارشناسان چینی احتمال صدور رأی توقف فروش محصولات اپل را ضعیف دانسته و توقف ساخت و صادرات محصولات تولید شده در چین را نیز در کوتاه مدت امری ناممکن به شمار می‌آورند. این پیش‌بینی با توجه به پرونده‌های حقوقی بی‌شمار دادگاه «IP» پکن و تأخیر محتمل در رسیدگی به شکایت کوآلکام، منطقی به نظر می‌رسد.
گفتنی است، بسیاری از مردم در چین معتقدند منافع ناشی از فعالیت اپل در صنعت این کشور، بسیار ارزشمند است و همین امر رسیدگی به تقابلات حقوقی اپل و کوآلکام را با ابهامات بیشتری مواجه ساخته است. به نظر می‌رسد سیستم قضایی چین، در تلاش برای حل و فصل موارد این‌چنینی بوده و از اهرم‌هایی نظیر بازار مصرف گسترده این کشور و تمایل شرکت‌های بین‌المللی برای فعالیت در این بازار، برای حل مسالمت‌آمیز مناقشات مالکیت فکری استفاده می‌نماید.

منبع :کانون پتنت ایران | اخبار | تلاش کوآلکام برای توقف تولید و فروش آیفون در چین