یک قبیله بومی آمریکایی با ادعای نقض پتنت، علیه شرکت‌های مایکروسافت و آمازون اقامه دعوی نموده است. این شکایت که مورخ هجدهم اکتبر سال جاری میلادی از سوی قبیله موهاوک در دادگاه فدرال ویرجینیا به ثبت رسیده، شرکت‌های یاد شده را به نقض حقوق مالکیت فکری مرتبط با سوپرکامپیوترها متهم نموده است.





پتنت‌های مورد مناقشه در ماه اوت و با هدف مصونیت‌های قضایی و حقوقی، طی یک توافقنامه پتنت از سوی «SRC Labs» به قبیله موهاوک واگذار گردید. با توجه به حق حاکمیت قبیله مذکور، مدیران شرکت «SRC» امیدوارند با توافقنامه منعقد شده، پتنت‌های مذکور را از هر گونه دادرسی حقوقی که ممکن است به لغو اعتبار آن بیانجامد، مصون دارند.
به گزارش وب‌سایت«Reuters»، استفاده از راهکار واگذاری پتنت به قبایل بومی و بهره‌گیری از حق حاکمیتی آن‌ها برای رفع هر گونه دادرسی حقوقی، به یکی از مسائل داغ این روزهای حوزه مالکیت فکری در آمریکا بدل گردیده است. در ماه سپتامبر سال جاری میلادی نیز شرکت آلرگان که در زمینه تولید انواع محصولات دارویی فعالیت می‌نماید، در پی جدال‌های حقوقی با برخی رقبای خود، توافقنامه مشابهی برای انتقال حق امتیاز پتنت‌های مرتبط با داروی تجاری «Restasis» به قبیله موهاوک، به امضاء رساند که با انتقاد گسترده سیاست‌گذاران و شرکت‌های رقیب خود مواجه شد. در پی بحث‌های گسترده پیرامون این اقدام که حتی به ورود سیاست‌گذاران ارشد آمریکا و تصمیم کنگره برای بررسی آن نیز کشیده شد، دادگاه فدرال تگزاس حکم به لغو اعتبار پتنت‌های شرکت آلرگان داد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | شکایت قبیله آمریکایی از آمازون و مایکروسافت به اتهام نقض پتنت