در بازاریابی آنلاین معیارهای مختلفی برای اندازه‌گیری موفقیت‌ کمپین‌های ایمیلی یا تبلیغات وجود دارد. یکی از معیارهای سنجش کمپین‌های آنلاین CTR است که مخفف شده‌ی جمله Click Through Rate می‌باشد.

CTR چیست؟

CTR یا همان نرخ کلیک نشان می‌دهد به ازای نمایش یک صفحه، آگهی یا ایمیل چه تعداد کلیک بر روی آن انجام شده است ، مثلا اگر در یکی از سایت‌های خبری، تبلیغات بنری دادیم در ازای ۱۰۰۰۰ بار نمایش بنر در روز چه تعداد کلیک بر روی آن انجام می‌شود.
شاید برایتان جالب باشد بدانید اولین آگهی تبلیغاتی آنلاین متعلق به شرکت AT&T بود که در سال ۱۹۹۴ بر روی سایت WIRED نمایش داده شد. + آن موقع نرخ کلیک این بنر ۴۴% بود. خدا رحمت کند این عدد را، امروزه نرخ کلیک ۴۴% در حد رویاست که به مرور زمان در حال کم شدن است.
فرمول محاسبه CTR بسیار سادست:
۱۰۰ * (تعداد نمایش / تعداد کلیک) = CTR
مثلا اگر تبلیغی در سایتی مثل بلاگفا داشته باشیم که روزانه ۱۰۰۰۰۰ بار این آگهی نمایش داده می‌شود و از این رقم تعداد ۲۰۰۰ کلیک بر روی آن انجام شود ، نرح کلیک ما عددی معادل ۲% خواهد بود.
۱۰۰ * (۱۰۰۰۰۰ / ۲۰۰۰) = ۲%
هر چقدر عدد CTR بالا باشد یعنی ما موفق شده‌ایم تعداد بیشتری از کاربران را به سمت سایتمان جذب کنیم ،همچنین نشان می دهد که کمپین ما چه میزان تاثیرگذار بوده است. کسانی که به عنوان بازاریاب اینترنتی فعال هستند معیارهای مختلفی را برای سنجش کیفیت کمپین‌هایشان در نظر می‌گیرند که یکی از آنها همین CTR است.
اتفاقا CTR از آن معیارهای پر اهمیت است که هر چقد بتوانیم این عدد را بالا ببریم ، متوجه می‌شویم که دیگران تعامل بهتری با کمپین ما برقرار کرده‌اند و کمپینی که برگزار کردیم تاثیرگذارتر بوده است حالا این کمپین تبلیغات بنری بوده ، ایمیلی بوده فرقی ندارد ، مهم عدد CTR است.


(CTR (Click Through Rate چیست؟ -دیجیتال مارکتینگ