در سالهای اخیر جمله‌ای که شاید خیلی به گوشمان خورده باشد این جمله‌ست: “محتوا پادشاست“. حالا این همه اصرار که چرا محتوا پادشاست، محتوا سرور اینترنت است، محتوا از نان شب هم واجب‌تر است ، برمیگردد به چیزی که در ادامه در موردش توضیح خواهم داد.
نوشتن مطلب برای بلاگ یک مسئله‌ست و اینکه چطور بنویسیم و چقدر بنویسیم مسئله‌ای دیگر.
برای خود من همیشه جالب بود که گوگل به چه مطلبی رتبه‌ی بیشتری می‌دهد، اگر مطلب جدید و کپی نشده باشد اما کوتاه باشد کافیست؟ یا اینکه با هر ضرب و زوری مطلب بلندی تهیه کردیم اما کیفیت لازم را نداشته باشد باز هم برای گوگل جذاب خواهد بود یا نه.
خوشبختانه متخصصان #سئو و دیجیتال مارکتینگ قبلا زحمت این را کشیده‌اند و آمارهای دقیق و کامل از این موضوع را تهیه کرده و در اختیار عموم گذاشته‌اند.
serpIQ آنالیزی بر روی ۲۰۰۰۰ کلمه کلیدی انجام داد، هر کلمه کلیدی از این ۲۰۰۰۰ کلمه را در گوگل جستجو کردند و ۱۰ لینک اول نتایج را مورد بررسی و آنالیز قرار دادند ، در نهایت به یک الگوی مشخص رسیدند.

میانگین تعداد کلمات هر یک از صفحات آن ۱۰ لینک نشان می‌داد، صفحاتی که شامل ۲۰۰۰ کلمه هستند،گوگل به آنها رتبه‌ی بیشتری می‌دهد و شانس اینکه گوگل آنها را در صفحه اول نشان دهد بسیار بالاست.




میانگین تعداد کلمات محتوا


بر اساس آنچه در نمودار بالا مشاهده می‌کنیم معمولا لینکهای اول شامل ۲۴۱۶ کلمه در صفحه‌شان هستند و کمترین کلماتی که در لینک دهم مشاهده می‌شود ۲۰۳۲ کلمه است.

به نظر می‌آید گوگل به کمتر از ۲۰۰۰ کلمه قانع نمی‌شود ، البته اگر میبیند بعضی مطالب از سایتهای به دردنخور فارسی در صفحات اول گوگل نمایش داده می‌شود تعجب نکنید. اینقدر مطالب دست اول فارسی کم است که اگر گوگل فقط ببیند مطلبی جدید است و از جایی کپی نشده باشد خودش تعجب می‌کند و احتمالا به ۵۰۰ کلمه هم راضی شود. دیگر اسم این سایتها را نمیبرم فقط برای راهنمایی میگم همین سایتهایی که روزانه ۵۰ ، ۶۰ مطلب از اینور اونور کپی می‌کنند و خود را پابلیشر می‌نامند، خیلی خوش‌شانس باشیم خودشان اینکار را بکنند و زحمت این کار را به ربات‌ها نسپارند.

از شوخی بگذریم، برویم ادامه آمارها را ببینیم.
Nail patel از متخصصان سئو ، در وبلاگش آزمایش جالبی انجام داد. او تعداد ۳۲۷ عدد از پستهایش را انتخاب کرد و به دو بخش تقسیم کرد. پست‌هایی که کمتر ۱۵۰۰ کلمه بودند و پستهایی که شامل بیش از ۱۵۰۰ کلمه بودند. سپس بر روی آنها آنالیزی انجام داد که کدام پستها توییت شدند و کدام‌ها در فیسبوک لایک بیشتری گرفته‌اند.

پست‌هایی که زیر ۱۵۰۰ کلمه بودند به طور میانگین ۱۷۴٫۶ توییت و تعداد ۵۹٫۳ لایک شده بودند.
پست‌هایی که بالای ۱۵۰۰ کلمه بودند به طور میانگین ۲۹۳٫۵ توییت و تعداد ۷۲٫۷ لایک شده بودند.


براساس آنچه گفته شد و همچنین در نمودار مشاهده می‌کنیم به خوبی مشخص است پست‌هایی که بالای ۱۵۰۰ کلمه هستند به طور میانگین ۶۸٫۱% بیشتر در توییت‌ها و ۲۲٫۶% در لایک فیسبوک عملکرد بهتری دارند.

روند جدید در جستجوی گوگل در راه است!

بر اساس اطلاعاتی که توسط Hitwise ارائه شده است روند جستجوی کاربران در اینترنت کمی متفاوت شده است و جستجوگران در موتورهای جستجو عبارت‌های طولانی را برای جستجو انتخاب می‌کنند.

اگر شما کلمه سئو را جستجو کنید ممکن است با صدها سایت که درباره سئو مطلبی نوشته‌‌اند مواجه شوید. اگر کلمه سئو چیست؟ را جستجو کنید تعداد نتایج کمتر ولی جستجو دقیق‌تر خواهد شد. هر چقدر تعداد کلمه‌هایی که برای جستجو انتخاب می‌کنیم بلندتر باشد (long tail) به نتایجی که میرسیم دقیق‌تر خواهد بود.
روندی که از سال ۲۰۱۴ توسط جستجوگران آغاز شده است اینست که عبارت‌های ۸ کلمه‌ای نیز سهمی قابل توجهی از جستجو را به خود اختصاص داده است. آماری که تا قبل از ۲۰۱۴ اصلا وجود نداشت!
به درصد جستجوها که از ترکیب یک تا هشت کلمه هستند توجه کنید:

  • جستجوی ۱ کلمه‌ای : ۲۰٫۲۹% (قبلا ۱۹٫۰۲% بود)
  • جستجوی ۲ کلمه‌ای : ۲۳٫۶۵% (قبلا ۳۲٫۵۸% بود)
  • جستجوی ۳ کلمه‌ای : ۲۱٫۹۲% (قبلا ۲۵٫۶۱% بود)
  • جستجوی ۴ کلمه‌ای : ۱۴٫۸۹% (قبلا ۱۲٫۸۳% بود)
  • جستجوی ۵ کلمه‌ای : ۸٫۶۸% (قبلا ۵٫۶۴% بود)
  • جستجوی ۶ کلمه‌ای : ۴٫۶۵% (قبلا ۲٫۳۲% بود)
  • جستجوی ۷ کلمه‌ای : ۲٫۴۹% (قبلا ۰٫۹۸% بود)
  • جستجوی ۸ کلمه‌ای : ۳٫۴۳% (تا قبل از ۲۰۱۴ جستجوی ۸ کلمه ای با این درصد وجود نداشت!)

چیزی که از آمار بالا متوجه می‌شویم اینست، درصد افرادی که جستجوهای ۲ و ۳ کلمه‌ای انجام می‌دهند رو به کاهش است و درصد کسانی که از عبارت های ۴ ، ۵ و حتی ۸ کلمه‌ای استفاده می‌کنند رو به افزایش است.
شاید شما که در حال خواندن این مطلب هستید عبارت “چه تعداد کلمه برای یک مقاله مناسب است” را جستجو کرده بودید و به اینجا رسیدید ، عبارتی ۸ کلمه‌ای!
با توجه با آمارهای بالا دیدیم که اهمیت تولید محتوا نسبت به گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است و چیزی که ممکن است روند حرکت آینده را تحت شعاع قرار دهد همین محتوا باشد. کسب و کارها با تولید محتوای درجه یک و با توجه به علاقه مخاطب می‌توانند ترافیک مناسب و قابل قبولی را به سمت سایت خود هدایت کنند.



در سئو چه تعداد کلمه برای یک مقاله مناسب است؟ -دیجیتال مارکتینگ