۳۰ آذر ۹۵ همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی برگزار شد. اولین بار بود میدیدم همایشی با رویکرد استارتاپی با این تعداد جمعیت و با این کیفیت برگزار میشد. راستش باورش برایم سخت بود این همه علاقه‌مند به حوزه استارتاپ آن هم شب یلدا و در این سرما بخواهند به همایش بیایند. بدون اغراق اگر بخواهم بگویم همایش بسیار پربار و لذت‌بخش بود و چهره‌های آشنا و ناآشنای زیادی میدیدم.
همایش در سه پنل برگزار شد و در هر پنل افراد نام آشنایی مثل آقایان شکوری مقدم، غانم زاده ، محمدی، شاهکار ، صادقیان ، خانم دانشور و سایر اساتید و مدیران حضور داشتند.
هر پنل درسهایی زیادی برای من داشت و میشد چیزهایی زیادی در لابلای حرفهای آنها آموخت. تخصصی در روزنامه نگاری و شرح حال نوشتن و رویدادنویسی ندارم اما سعی میکنم دست و پا شکسته درباره این رویداد بنویسم تا به عنوان یادگاری شب یلدا همینجا بماند.
پنل اول با حضور آقای شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ ، آقای محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا، آقای صادقیان مدیرعامل نت برگ ، آقای شکوری مقدم مدیرعامل آپارات و خانم دانشور مدیرعامل تخفیفان برگزار شد.
یک چیز در این پنل برایم خیلی جالب بود و آن اتفاق انارفروشی مدیرعامل آپارات روی وانت و آن هم شب قبل از یلدا بود. نمیدانم برای چی این کار را کردند و به گفته خودشان یکی از دلایلش این بود که شاید نمیخواهند خودشان را بالاتر از دیگران ببینند و دچار غرور شوند. اما خب هر چه بود اتفاق جالبی بود.
شهرام شاهکار از اسنپ گفت. دو سال است که اسنپ شروع به کار کرده و اوایل با نام تاکسی‌یاب فعالیت خودش را آغاز کرد، برای اینکه حوزه کاری تاکسی‌یاب فقط محدود به تاکسی گرفتن نشود بعدا نام آن را به اسنپ تغییر دادند (انصافا نام اسنپ خیلی بهتر از تاکسی‌یاب هست البته به نظر من). شاهکار گفت استارتاپ‌ها نقطه مقابل کسب و کارهای سنتی و فیزیکی قرار دارند و حتی سبک زندگی مردم را عوض می‌کنند. بهتر است کسب‌وکارهای سنتی به جای اینکه در تقابل با استارتاپ‌ها باشند در تعامل با هم باشند و این مسیر را با یکدیگر طی کنند.
چیزی که در بین تمام این عزیزان مشترک بود و بر روی آن اتفاق نظر داشتند، سماجت یا عامیانه‌تر پوست‌کلفتی بود. به قول خودشان هیچ استارتاپی به مرحله بلوغ نمیرسد مگر اینکه در تصمیم و انتخاب سماجت به خرج دهد. تمرکز داشتن هم یکی دیگر از عوامل موفقیت یک استارتاپ بود. این را میشد از حرفهای خانم دانشور فهمید آن هم وقتی بود که در کنار تخفیفان استارتاپ ترینان را راه‌اندازی کردند اما در حین مسیر دیدند تمرکز داشتن بر روی تخفیفان و توسعه آن خیلی مهم‌تر از این اینست که چند کار را همزمان پیش برود و هیچ کدامشان به مقصد نرسد.
هرچند با بلوغ تخفیفان الان ترینان قدیم با نام “کی کجاس” در حال فعالیت است.

مدیرعامل آپارات هم که گویا دل پری از پروژه نفوذ داشتند، از خاطره نفوذ گفتند و حاضرین را شاد کردند. به قول خودشان یکی از مشکلاتی که شاید با آن دست به گریبان هستند، سر و کله زدن با سازمان صدا و سیما بود (البته با این صراحت اسمی از صدا و سیما نیاوردند). از پروژه فیلیمو گفتند و همچنین روند آینده که متعلق به سینمای خانگی است. فکر نمیکنم صدا و سیما به روندی که ممکن بود آینده این بازار را تغییر دهد توجهی کرده باشد یا اگر هم توجهی کردند اینقدر ناچیز بوده که با محبوبیت آپارات و فیلیمو حالا امروز احساس خطر کرده و دست به دامن شکایت‌و شکایت‌کشی‌و داستان مجوز گرفتن‌ها شده است.
بگذریم
راستش از حرفهای آقای صادقیان چیز زیادی دستگیرم نشد، شاید بخاطر اینکه کم‌حرفترین نفر در بین آن جمع بودند و زیاد حرف نزدند یا شاید چیزی که باید انتقال داده میشد ، نشد ، یا شاید من نفهمیدم. نمیدانم.
و آقای محمدی که کلی حرف با حاضرین داشتند، از محرمانه ماندن اطلاعات دیجی‌کالا گفتند این محرمانگی برمیگردد به همان پروژه نفوذ که ایشون شفاف‌سازی کردند، از اینکه تعداد پرسنل دیجی‌کالا به ۲۰۰۰ نفر رسیده است و اینکه در هر کسب و کاری ابتدا باید نیاز بازار را خوب شناخت، اینکه مشتریان چه کسانی هستند، چه رفتاری دارند و چه می‌خواهند.
پنل دوم و سوم مربوط به شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران بود.




در این دو پنل حرفای جدید و جالب بسیاری شنیدم که هر کدامشان جای تامل بسیاری داشت و دارد. آقای رحمانی مدیرعامل سرآوا خبر از سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری دادند و این رقم در مقابل ظرفیت سرمایه‌گذاری در استارتاپها که گفته بودند واقعا ناچیز بود.

همین ظرفیت نشان میدهد که چه حجم از پولی که هنوز وارد این بازار نشده است و در سپرده‌های بانکی ذخیره شده است. اکوسیستم استارتاپی ما به شدت جوان است و باید زیرساخت و فرهنگ سرمایه‌گذاری بر روی فعالیتهای دانش‌بنیان و استارتاپی افزایش یابد.
میثاقی هم که در آخر همایش توسط حاضرین در همایش امضا میشد نشاندهنده این موضوع بود که چه شور و اشتیاقی در اکوسیستم استارتاپی ما وجود دارد. شاید مرور متن میثاق بد نباشد. متن میثاق به شرح زیر بود:


“جمع گرم ما در این زیست‌بوم، معنی کارآفرینی استارتاپی را تلاش شبانه‌روزی و جهادگونه در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی در جهت رفع بزرگترین معضل کشور که بیکاری جوانان لایق این مرز و بوم است، می‌داند و در این راستا، قدم‌های استواری در این سال‌ها برداشته است”



همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران -دیجیتال مارکتینگ