روزگاری که یک نوشته به طور اتوماتیک به شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شد یا اینکه چطور یک هشتگ می‌توانست نقش مهمی در یک کمپین بازی کند شاید به پایان خود نزدیک شده است. منظور از پایان این نیست که نباید از آن‌ها استفاده کرد، بلکه استفاده درست از آن‌ها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی فعالیت‌های شما بگذارد؛ اما باید در دنیای شبکه‌های اجتماعی که رقابت بسیار زیاد و تنگاتنگ است باید بدانیم چطور رقابت و محتوای مناسب هر شبکه را تولید کنیم.
این موضوعی است که یک مدیر شبکه اجتماعی باید به آن واقف باشد و دقیقاً بداند که چه اتفاقی برای محتوای تولیدی‌اش می‌افتد. این دانش و دانستن هم به جز با عمیق شدن در موضوعات مختلف این حوزه و استفاده از ابزارهای مناسب امکان‌پذیر نخواهد بود.
برای اینکه دیدی کلی به این موضوع پیدا کنید بهتر از با ۱۴ موضوع یا مهارت که هر مدیر شبکه اجتماعی باید آن‌ها را بداند آشنا شوید.
۱: دانش عمومی

به نظر بدیهی است که یک مدیر شبکه اجتماعی یا حتی کسی که در حال استفاده از این ابزار است باید به موضوعی که صحبت می‌کند اشراف داشته باشد. حتی اگر خود مدیر به تولید محتوای مورد نظر مشغول نیست ولی باید درباره آن اطلاعات کافی را داشته باشد. این دانش و این اطلاعات به او کمک می‌کند تا بتواند در فضاهای مجازی مختلف و حتی رویدادهای فیزیکی در مورد موضوع صحبت کرده و در صورت لزوم از اطلاعاتی که ارائه شده است حمایت کند. وبلاگ‌نویسی، صحبت کردن، شبکه‌سازی و داشتن تعامل با مشتریان به افزایش دانش و اطلاعات مدیر کمک می‌کند.
۲: مهارت‌های نویسندگی و سردبیری

داشتن قلم خوب و نوشتن به سبک و سیاق خاص شاید یک هنر باشد و هر کسی آن را نداشته باشد ولی مهارت و دانش نوشتن درست یک «باید» است که مدیر بخش شبکه‌های اجتماعی و مدیر محتوا باید آن را داشته باشد. در گذشته ابزارهای تبلیغاتی زبان کسب‌وکارها بودند ولی امروزه با توجه به نفوذ اینترنت و سهولت بحث تولید و انتشار محتوا هر برند می‌تواند خود به تولید محتوا بپردازد ولی نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که درست بودن نوشتار و استفاده از یک ادبیات درست است که می‌تواند در زمان طولانی ماندگار شده و به یاد خواننده بماند. این اهمیت در زمانی که محتوا به سطح شبکه‌های اجتماعی می‌رسد مهم‌تر هم می‌شود. چرا که در لایه اصلی مواجهه با مشتری است و در صورتی که او راضی نشود و یا ایرادی از شما بگیرد می‌تواند به بهای گزافی برای شما تمام شود؛ بنابراین دانستن این موضوع می‌تواند بسیار کمک کننده و حتی حیاتی باشد.
۳: دانستن تفاوت کانال‌های ارتباطی

یک مدیر موفق شبکه‌های اجتماعی در مورد مخاطبین کسب‌وکار شما اطلاعات لازم و کافی را با هدف استفاده از کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی دارد. در واقع او باید بداند که برای چه مخاطبی از چه کانالی استفاده کند. این موضوع در زمان استخدام هم مهم است. در واقع نیرویی که شما برای گرداندن شبکه‌های اجتماعی خود از آن‌ها استفاده می‌کنید باید تفاوت این شبکه‌ها را دانسته و بداند که با مخاطب هر کانال چطور صحبت کند. محتوایی که در شبکه اجتماعیی اینستاگرام تولید می‌شود و بسیار هم کاربرد خوبی دارد ممکن است در شبکه اجتماعیی توییتر به درد نخورد. پس شناخت تفاوت‌های کانال‌های ارتباطی بسیار مهم است.
۴: شناخت عمومی از فضای عمومی مردم و جهان

هر مدیر شبکه اجتماعی باید در زمینه اتفاقاتی که در دنیای واقعی می‌افتد، بازخوردها و عکس‌العمل‌های مردم و مخاطبی و خلاصه آنچه که می‌تواند بر کسب‌وکارش تأثیر بگذارد آگاهی داشته باشد. شناخت دنیای حقیقی و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد یک موضوع کلیدی در رابطه با بهبود بخشیدن به عملکرد شما در دنیای مجازی دارد. اطلاع‌رسانی و پاسخ مناسب به این رویدادها چیزی نیست که بتوان با پست‌های ارسالی اتوماتیک از عهده آن‌ها برآمد. پس باید در زمان درست، پاسخ درستی به اتفاقات دنیای واقعی داد.
۵: شوخ‌طبعی

اگر شوخ‌طبعی و شوخ بودن برای برندتان بد نیست، اشکالی ندارد که با رعایت اصل ادب و احترام از این خصلت خوب استفاده کنید. این شوخ طبعی می‌تواند در کمپین‌ها و فعالیت‌های شما، طعم مناسبی به فعالیت‌های شما داده و مخاطبین بیشتری را به سمتتان جذب کند.
۶: هم‌دلی

همینطور که گفته شد یکی از اصول مهم و پایه‌ای در مدیریت شبکه‌های اجتماعی، داشتن دانش در مورد مخاطب و نحوه تعامل آن‌ها با شما است. در واقع اگر کم دقیق‌تر صحبت کنیم شما باید بدانید که چه عکس العملی باید در قبال گفته‌های مخاطبین داشته باشید و چطور با آن‌ها صحبت کنید. یکی از این مهارت‌ها،‌ دانستن نحوهٔ هم‌دلی با مشتری است. مشتری در زمان‌های شاکی یا می‌خواهد غر بزند. در این وضعیت پاسخ مناسب دادن و حتی گاهی «فقط گوش کردن» به مشتری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ بنابراین به عنوان یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید در این زمینه اطلاعات زیادی داشته باشید.
۷: درست حرف زدن

به هیچ‌وجه و در هیچ حالتی نباید از اصطلاحات عامیانه و کوچه بازاری استفاده کرد. این موضوع اصلاً در حد و اندازه برند نیست و برند را باحال نشان نمی‌دهد. به جای استفاده از اصطلاحات عامیانه باید زبان مخاطب عمده خود را بشناسید. با زبان خودش و با رعایت ادب و احترام صحبت کنید. این موضوع را بفهمید که مخطابتان چطور اطلاعات می‌دهد و چطور اطلاعات می‌گیرد.
یکی دیگر از مواردی که هر مدیری باید بداند، شیوه درست صحبت کردن با مردم است. باید با مردم درست صحبت شود تا پاسخ مناسبی از آن‌ها گرفته شود؛ بنابراین اصلاً فرای اینکه مدیر هستید یا کارمند باید بدانیم با مخاطبی که دارید چطور صحبت کنید. این موضوع یادگرفتنی است و باید آن را یاد بگیرید.
۸: جذاب و قصه‌گونه صحبت کردن

یکی از مهارت‌های مهم در شبکه‌های اجتماعی و در کل هر جایی که می‌خواهید تصویری جذاب از خود و کسب‌وکارتان را به نمایش بگذارید،‌ مهارت داستان‌گویی یا Storytelling است. در یکی دو سال اخیر این موضوع در موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین به خصوص تأثیر زیادی داشته و مفید بوده است پس برای رسیدن به درجه‌های بالایی از مهارت قصه‌گویی باید تمرین کنید.
۹: دید باز نسبت به محتوای مرتبط

با راحت‌تر شدن دسترسی به محتوا و پیدا شدن محتواهایی دقیق‌تر و فاخرتر، مشتریان به دنبال محتوایی بهتر و مناسب‌تر می‌گردند. یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید این نوع محتواها را پیدا کرده و در صورت لزوم هم از محتوا و هم از همکاری با فرد تولید کننده محتوا مزایای مناسبی را برای مجموعه خود کسب کند.

۱۰: تحلیل آمار

موفقیت در شبکه‌های اجتماعی همه و همه به عدد و رقم بستگی دارد. چقدر یک مطلب مفید واقع شده است؟ چند بار به اشتراک گذاشته شده؟ چقدر کامنت نوشته شده؟ و بسیاری آمارهای دیگر می‌تواند به مدیر شبکه‌های اجتماعی کمک کند تا تصویری دقیق‌تر از فعالیت‌هایش داشته باشد. مدل‌سازی آماری و تحلیل اطلاعات به دست‌آمده یکی از مهارت‌های مهم برای مدیر شبکه‌های اجتماعی است.
۱۱: انجام همزمان چند وظیفه و کار

یک مدیر شبکه اجتماعی به معنی واقعی کلمه باید چندوظیفه بودن را به خوبی بداند. بازاریابی دیجیتال، توصیف کمی و کیفی آماری،‌ مهارت روابط عمومی بالا،‌ نویسندگی و بسیاری ویژگی‌های دیگر مواردی است که یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید در مورد آن به طور دقیق اطلاعات داشته و مسلط باشد.
۱۲: تمرکز مشتری محوری

همه فعالیت‌های یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید در راستای راضی نگه داشتن و خوشحال بودن مشتری باشد؛ بنابراین تمرکز اصلی چنین مدیری باید مشتری باشد. فعالیت‌های مناسب برای مشتری باید تقویت شده و فعالیت‌های غیرضروری باید حذف شود.
۱۳: مهارت‌های آنالیز داده، پیگیری و مانیتور کردن

بسیاری از مدیران شبکه‌های اجتماعی از این قابلیت استفاده نمی‌کنند. در واقع مهارت تحلیل داده را به کار نمی‌گیرند. دانستن مهارت‌های آنالیز کردن می‌تواند بهبود عملکرد فعالیت‌های یک کسب‌وکار را به ارمغان بیاورد. نکته مهم دیگر، پیگیری کردن ترندهای بازار و ترندهای روز است. یک مدیر باید در این زمینه اطلاعات کاملی داشته باشد تا بتواند در مدت زمانی مناسب، تصمیم‌های مناسب را گرفته و براساس آن عمل کند.
۱۴: حسی به اتومات کردن فعالیت‌ها

یک مدیر خوب و کاربلد می‌تواند نسبت به فعالیت‌های خود حسی داشته باشد که چه زمانی فعالیت‌ها را اتوماتیک کرده و چه زمانی خود یا تیمش به صورت دستی فعالیت‌ها را کنترل کند. این موضوع می‌تواند بر اثر تجربه کامل‌تر شده و نتایج بهتری به همراه خود داشته باشد.


https://www.clickyab.com/blog/%db%b1...c%d8%aa%d9%85/