اگر مشتریان خود را بهتر بشناسید، کسب‌وکار شما سریع‌تر رشد می‌کند؛ اما کسب‌وکارهای جدید با شناسایی بازار هدف خود مشکل دارند و دید بسیار وسیعی در مورد آینده‌شان می‌سازند.
بیشتر اوقات در مورد وسعت بازار هدفمان اغراق می‌کنیم و در بیشتر موارد ممکن است اصلاً بازاری برای فروش نداشته باشیم.
با این ۱۰ سؤال می‌توانید بازار هدفتان را تشخیص دهید:
چه کسانی برای محصول یا سرویس شما پول پرداخت می‌کنند؟

اول به این موضوع فکر کنید که محصول و سرویس شما چه مشکلی را قرار است حل کند. حالا به کمک این اطلاعات می‌توانید بفهمید چه کسی حاضر است برای محصول و سرویس شما که قرار است مشکلی را حل کند، پول پرداخت کند. مخاطبان شما باید مشکلی داشته باشند و از وجود آن آگاه باشند تا درصدد حل آن برآیند. یک پیشنهاد می‌تواند جستجو کردن گوگل باشد. کلمات مربوط به محصول یا سرویستان را جست‌وجو کنید تا بفهمید چند درصد از مردم در مورد موضوعات مربوط به ایده‌تان جست‌وجو می‌کنند.
چه کسی قبلاً از من خرید کرده است؟

بهتر است اول محصول یا سرویس خود را به‌طور آزمایشی بین مخاطبان خود عرضه کنید. ببینید چه کسانی از شما خرید می‌کنند، سپس می‌توانید استراتژی قیمت‌گذاری و بازاریابی هدفتان را پیش بگیرید.
آیا در مورد دستاوردهایم اغراق می‌کنم؟

خیلی راحت است که بگوییم بیشتر مردم به سرویس و محصول من احتیاج دارند؛ اما باید فرضیات و حدس و گمان را کنار گذاشت و کمی واقع‌بینانه‌تر برخورد کرد و دیدی واقعی‌تر نسبت به مشتریان بالقوه به دست آورد تا بتوانیم بازار هدفمان را کمی کوچک‌تر کنیم. می‌توانیم از مردم در خیابان‌ها در مورد محصول و سرویسمان سؤال کنیم.
شبکه‌های اجتماعی چه جایگاهی دارند؟

ممکن است برای شناخت بازار هدف و به دست آوردن اطلاعات لازم به چالش و مشکل بربخورید و یا حتی برای شما هزینه‌بر باشد؛ اما یکی از بهترین راه‌های ممکن استفاده از بازخوردهای موجود در شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از مصرف‌کنندگان دوست دارند تا بازخوردهای خود را در مورد محصول یا سرویسی در شبکه‌های اجتماعی بنویسند و حتی به این کار علاقه‌مندند.
آیا فرضیات خودم را بر اساس دانش و تجربیات شخصیم قرار داده‌ام؟

تجربه و دانش شخصی شما باعث می‌شود که بازار هدفتان را حتی قبل از انجام تحقیقات لازم، تعریف کنید. هیچ‌وقت فکر نکنید می‌توانید همانند مخاطبان خود فکر کنید. باید با آن‌ها حرف بزنید، از آن‌ها سؤال بپرسید تا آن‌ها را بشناسید و درکشان کنید.
مدل درآمدی من چیست؟

با فهمیدن اینکه چقدر می‌خواهید درآمد داشته باشید، می‌توانید بازار هدف خود را پیدا کنید. کسب‌وکارهای اجتماعی در این زمینه کمی ریسکی‌تر هستند چراکه برنامه خاصی برای درآمد خود ندارند و به‌راحتی می‌توانند در مورد تعداد مشتریان خود اغراق کنند. به‌طور مثال اگر بخواهید محصول خود را به‌صورت آنلاین بفروشید، راحت‌تر می‌توانید مشتریان هدف خود را شناسایی کنید.
چگونه می‌خواهم محصول یا سرویسم را بفروشم؟

استراتژی فروش شما می‌تواند در تعیین بازار هدفتان نقش داشته باشد. قرار است مغازه یا وب‌سایت داشته باشید یا هر دو؟ قرار است در شهر خودتان فقط فروش داشته باشید یا به‌صورت سراسری؟ و یا حتی جهانی؟ برای مثال مخاطبان آنلاین به نسبت مخاطبان مغازه‌ای جوان‌تر هستند. همین موضوع می‌تواند فیلتری برای مخاطبان و مشتریان شما باشد.
رقبای من چگونه شروع کردند؟

ارزیابی مخاطبان هدف رقبایتان در تعیین و شناسایی بازار شما مؤثر است. در مورد رقبایتان فقط کپی نکنید. راه و روش‌های آن‌ها را نروید. باید بتوانید تفاوتی ایجاد کنید که مشتریان به سمت شما بیایند.
چگونه مشتریان خود را پیدا کنم؟

به‌محض اینکه شروع به تعریف مشتریان هدف خود کردید، تعیین کنید که چگونه می‌توانید آن‌ها را جذب کنید. باید یک سری تحقیقات در مورد مشتریان خود انجام دهید. مدل‌های خرید و مدل‌های جغرافیایی آن‌ها را به دست آورید. رفتار مخاطبان آنلاین، مکان مخاطبان حضوری مغازه‌ها و … که می‌تواند در ساختن استراتژی شما نقش داشته باشد را پیدا کنید.
آیا جایی برای گسترش بازار هدف من وجود دارد؟

آمادگی این را داشته باشید که بخواهید بازار هدف خود را دوباره تعریف کنید تا آن را گسترش دهید. مثلاً شما مخاطبان محلی را هدف قرار داده بودید، حالا می‌توانید آن را گسترش دهید و شهرهای دیگر را هم تحت نفوذ خودتان درآورید.


https://www.clickyab.com/blog/%da%86...a%d8%b9%d8%b1/