امروز می‌خواهیم یک سری راهکارها و تکنیک‌هایی به شما بگوییم که خوانندگان وبلاگتان که مشتریان بالقوهٔ شما محسوب می‌شوند را تبدیل به مشتریان بالفعل کنید. باید برای وقتی که برای تولید محتوای وبلاگ خود می‌گذارید، ارزش قائل باشید و سعی کنید هدفی را برای آن در نظر بگیرید.
در ادامه نگاهی خواهیم کرد به این نکات برتر:
۱. مخاطب خود را بشناسید

مخاطبان شما موضوع مطالب شما و استایل نوشتن شما را مشخص می‌کنند. باید بتوانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید. فقط محتوا و نوشتن مهم نیست، باید مخاطب خود را نیز در نظر بگیرید. ببینید با چه سبک نوشته راحت‌تر است و چه نوع نوشته‌هایی او را به سمت خود جذب می‌کند. شاید حتی محتوای شما خیلی برای آن‌ها مهم نباشد. آن‌ها می‌خواهند ببینند که چگونه می‌توانید آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهید.
مطالبی که یک خواننده را به مشتری تبدیل می‌کند باید از نوع دیگری باشند و دارای قدرت بیشتری هم باشنند. همچنین بدانید با چه نوع افرادی سروکار دارید. پس اولین قدم‌ها را برای فهمیدن سن، جنسیت، وضعیت تأهل، حرفه، علایق و مهم‌تر از همه مشکلاتی که با آن‌ها سروکار دارند را بردارید.
با استفاده از این اطلاعاتی که جمع کرده‌اید، استایل، لحن، تم و شکل محتوای خود را مشخص کنید.
۲. موضوعاتی را انتخاب کنید که مشکلی را برطرف می‌کند

بهترین موضوعات برای وبلاگ‌ها، آن‌هایی هستند که به مشکل یا سؤالی از خوانندگان و کاربران پاسخ می‌دهند. شاید بخواهید خوانندگانی را تحت تأثیر قرار دهید که می‌خواهند پول بیشتری داشته باشند، خدمات مشتریان را بهبود ببخشند و یا اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهند.
این‌جور موضوعات مخاطبان بیشتری را به سمت خود می‌کشند. درواقع آن‌ها آمادگی خرید محصول را دارند و ناخودآگاه به سمت شما جذب شده‌اند.
اما از طرفی هم همهٔ جواب را در اختیار کاربران قرار ندهید. اطلاعات خاص و اولیه را در اختیارشان بگذارید ولی سعی کنید فضایی را نگه دارید تا مخاطب را مجبور به استفاده از محصول شما که شاید خرید کردن، دانلود کردن و یا پیوستن به لیست ایمیل‌های شماست، انجام دهد.
۳. محتوا را بر اساس چرخهٔ خرید تولید کنید

مشتریان قبل از اینکه تصمیم به خرید محصولی بگیرند، چرخهٔ زیر را طی می‌کنند:

  • نیاز: مشتریان می‌دانند که به چیزی احتیاج دارند ولی ۱۰۰٪ مطمئن نیستند که آن چیز چیست. مثلاً وقتی ماشین ظرف‌شویی شما خراب می‌شود مطمئن هستید که نیاز به تعمیر دارد ولی نمی‌دانید دقیقاً مشکل آن چیست و کجای آن را باید تعمیر کرد.
  • جست‌وجوی اولیه: مشتری تلاش می‌کند که راه‌حلی پیدا کند. در مورد ماشین ظرف‌شویی شما اول به دنبال تعمیرکار می‌گردید. اگر ماشین ظرف‌شویی شما درست نمی‌شود، پس به دنبال جایگزینی برای آن هستید. آن‌وقت است که بر اساس نیاز و بودجهٔ خود ماشین دیگری را پیدا خواهید کرد.
  • جست‌وجوی نهایی: مشتری راه‌حل را پیدا می‌کند و فقط می‌ماند که کجا آن را تهیه کند.
  • خرید: مشتری خرید خود را انجام می‌دهد.

اگر می‌خواهید وبلاگی درست کنید که محتوا را به خرید تبدیل کند، پس بهتر است مشتریانی را هدف قرار دهید که در مرحلهٔ جست‌وجوی اولیه باشند. باید آن‌ها را با خود همراه کنید تا به مرحلهٔ تصمیم‌گیری نهایی برسند.
۴. جوری بنویسید که خواننده با نگاه گذرا مطلب را بفهمد

باید مطلب خود را جوری بنویسید که اگر خواننده‌ای خواست نگاهی سریع به مطلب داشته باشد هم بتواند به هدف خود برسد. باید قسمت‌های مهم مطلب خود را جدا کنید. البته قوانینی برای این قالب نوشته وجود دارد که بهتر است به آن‌ها اشاره کنیم:

  • پاراگراف‌های کوتاه بنویسید. بیشتر از ۳ جمله توصیه نمی‌شود.
  • از زیر عنوان استفاده کنید، از اعداد و اشکال برای لیست کردن استفاده کنید.
  • از فونت و سایز مناسب استفاده کنید.
  • از تصاویر برای تقسیم مطلب و رساندن نکته‌های کلیدی استفاده کنید.

از بولد کردن و بزرگ نوشتن جمله‌ها و کلمات هم می‌توانید بهره ببرید تا توجه مخاطب خود را جلب کنید.
۵. از احساسات کسب درآمد کنید

شاید کمی عجیب و غیرمنطقی به نظر بیاید ولی بیشتر تصمیم‌ها که شامل خرید کردن‌ها هم می‌شوند، از سر احساسات گرفته می‌شوند. شاید بر اساس منطق خود تصمیم بگیریم که به چه چیزی نیاز داریم چقدر می‌خواهیم برای آن هزینه کنیم. ولی در آخر این احساسات ما هستند که برای تصمیم می‌گیرند.
پس شاید با استفاده از چند نکته بتوانید احساسات مخاطب را درگیر خود کنید:

  • از لحن و زبانی استفاده کنید که به خواننده احساس و دید مثبت بدهد. بیشتر اوقات زمانی که محصولی به ما حس مثبت می‌دهد و از تفکرات منفی دور می‌کند، ما را مجاب به خرید می‌کند.
  • با خوانندگان خود رابطهٔ مثبت بسازید. هرچقدر بتوانید رابطهٔ خوبی با مخاطبان خود برقرار کنید، احتمال اینکه آن‌ها جای دیگری بروند خیلی کمتر می‌شود.
  • حس ترس را در مخاطب خود از بین ببرید. همهٔ ما ممکن است نسبت به خریدی که انجام می‌دهیم حس ترس و تردید داشته باشیم. باید بتوانید این حس را در مخاطب خود از بین ببرید و یا حداقل کم کنید. مثلاً با پیشنهاد تضمین و تعویض کالا و یا برگرداندن پول، شاید این حس تقویت شود.

۶. عوامل حواس‌پرتی را کم کنید

وبلاگ‌ها باید بر روی نکتهٔ مشخصی تمرکز کنند پس نکات انحرافی و عواملی که باعث حواس‌پرتی خواننده می‌شود را کم کنید.
تصور کنید که وبلاگ شما همانند یک جاده است. این جاده باید تک و مستقیم باشد. نباید مسیرهای انحرافی وجود داشته باشد که توجه دیگران را جلب کند. این مسیر باید سرشار از اطلاعاتی باشد که خوانندگان را به سمت خود جذب کند.
به موضوع خود بچسبید و سعی نکنید که اطلاعات بیش‌ازحد را به‌صورت ناگهانی در اختیار خواننده بگذارید. به‌آرامی آن‌ها را نسبت به موضوع خود روشن کنید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری را در اختیار خواننده بگذارید، این کار را در انتهای پست خود انجام دهید.
۷. از توصیف کردن استفاده کنید

فقط به نقل‌قول‌ها بسنده نکنید. اگر محصول خود را در اختیار دارید، برای تأثیر بیشتر حتماً آن را توصیف کنید. این کار اعتبار صحبت‌های شما را بیشتر می‌کند و مهر تأییدی روی حرف‌های شماست.
۸. فوریت و ضرورت ایجاد کنید

خیلی وقت‌ها چیزی را می‌خریم فقط به خاطر اینکه قیمت آن مناسب است. خیلی وقت‌ها هم چیزی را سریع می‌خریم چون زمان حراج آن کم است و تعداد آن محدود است. این ترس از دست دادن ابزار بسیار مهم و تأثیرگذاری برای فروش است.
همین فکر که چیزی را که می‌خواهیم فقط برای مدت محدودی در دسترس است، کافی است تا ما را برای خرید چیزی که شاید اصلاً نیازی نداریم، مجاب کند.
دو راه را پیشنهاد می‌کنیم تا ضرورت را در پست‌های خود به وجود بیاورید:

  • با استفاده از آمار و ارقام و مثال‌ها احساسات مخاطب خود را تحریک کنید.

می‌توانید بگویید که محصول Xهزینهٔ Y را در شرکت شما تا ۲۰٪ کاهش می‌دهد.

  • در نوشتهٔ خود عجله ایجاد کنید. نوشتهٔ خود را خیلی عادی شروع کنید ولی در انتها از جملات و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. این کار باعث می‌شود خوانندهٔ شما سریع‌تر مطلب را بخواند و حس عجله در او ایجاد شود.

۹. بیش‌ازحد تبلیغاتی عمل کنید

می‌دانید که هدف پست شما فروش است. ما هم این موضوع را می‌دانیم. ولی چیزی که نباید برای خوانندگان شما مشخص باشد همین هدف شماست. اگر بخواهید بیش‌ازحد تبلیغاتی باشید و پافشاری روی فروش محصولتان کنید، اعتبار خود را از دست می‌دهید.
بهترین راه‌حل این است که مطلب شما بر پایه و اساس پیشنهاد و مشاوره باشد. فروش می‌بایست یکی از عناصر اصلی پست شما باشد، اما باید فقط تأثیر آن مشخص باشد.
مشتریان از کسانی خرید می‌کنند که به آن‌ها اعتماد داشته باشند و تنها راه برای به دست آوردن اعتماد، ارائهٔ اطلاعات و مشاوره به خوانندگان است. به‌محض این‌که متوجه شوند شما در مورد محصول موردنظرشان اطلاعات دارید، بیشتر به شما اعتماد می‌کنند و بر روی هر چیزی که پیشنهاد بدهید، سرمایه‌گذاری می‌کنند.
۱۰. از بازاریابی مجدد استفاده کنید

حالا کاربران وبلاگ شما را می‌بینند ولی تبدیل به مشتری نمی‌شوند؛ اما بازهم چیزی را از دست نداده‌اید. بیایید در نظر بگیریم که آن‌ها ممکن است بدون اینکه کاری انجام دهید، دوباره به سمت شما بیایند. در این شرایط چه‌بهتر است که به بازاریابی دوباره فکر کنید و شانس فروش خود را باهدف گرفتن این افراد بالا ببرید.
۱۱. Call to action ها را مشخص کنید

این قسمت کار ما بسیار مهم است. اگر به‌سختی مطلبی را بنویسید که خوانندهٔ شما را به یک مشتری تبدیل کند ولی call to action مناسب نداشته باشید، زحمت‌هایتان به هدر رفته است.باید CTA هایتان مشخص و واضح باشد.
باید هم در بنر خود و هم در کنار مطلب خود و هم در انتهای مطلب از CTA های مناسب بهره بگیرید.
فرصت‌های مناسب را به خوانندگان خود برای ثبت نام در سایت، شرکت در سمینار، ثبت‌نام در خبرنامه‌های ایمیلی و … بدهید که این فقط با CTA های مناسب ممکن می‌شود.
از تبلیغات Pop-up هم استفاده نکنید، چراکه تأثیر منفی بر روی خواننده خواهد داشت.
سعی کنید از سایت‌ها موفق الگو بگیرید. ولی این را در نظر باشید که چیزی که برای آن‌ها مفید و مؤثر بوده ممکن است برای شما همچنین تأثیری نداشته باشد. اگر می‌خواهید از راه جدیدی در وبلاگ خود بهره بگیرید، بهتر است اول آن را تست کنید و ببینید که بازخورد آن‌ها چگونه است.
همیشه از مخاطبان خود بپرسید که چه می‌خواهند. نترسید و نیاز مخاطب خود را بفهمید؛ و این کار را خیلی مؤدبانه انجام دهید.


https://www.clickyab.com/blog/%db%b1...-%d9%85%d8%b4/