امروز می‌خواهیم یک روش اصولی را برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل سازمانتان به شما معرفی کنیم. فرآیند به عمل رسیدن این روش شامل قدم‌های متفاوتی است.
جدول زیر را نگاه کنید. این جدول فرآیندی را نشان می‌دهد که روشی اصولی بهینه‌سازی نرخ تبدیل را به شما پیشنهاد می‌دهد. هر مرحله و قدم کار، با یک رنگ متفاوت نشان داده شده است. هر دایره ظرفیت تخمینی هر فرآیند را نشان می‌دهد. شاید در واقعیت این کارهای هر مرحله بیشتر هم باشند. در کل هر چقدر دایره‌ها بزرگ‌تر باشند، کار و وظیفهٔ بازاریابان بیشتر خواهد بود.

قدم اول: تحقیقات

هدف این گام کاملاً واضح و مشخص است: رسیدن به بالاترین درجه اعتماد به تجزیه و تحیلیل های داده‌های وب. به طور کلی این فرآیند دو قسمت دارد:
۱. جمع‌آوری داده: رسیدگی کردن به اجرای فنی تجزیه و تحلیل‌های شما، مرحله‌ای حساس و جدی است که شما در آن سعی دارید مطمئن شوید که اطلاعات جمع‌آوری شده کامل و مؤثر است و کمترین درجه‌های خطا را دارد. در این مرحله باید به دنبال اشکالات اجرایی، داده‌های از قلم افتاده، صفحه‌های رسیدگی نشده و … باشید.
۲.فیلتر کردن داده‌ها: زمانی که مرحلهٔ قبلی را انجام دادید، حالا باید داده‌های خود را مرتب کنید، آن‌ها را قابل اعتماد و ارزشمند کنید و برای ارزیابی‌های پیش رو آماده کنید. پیشنهاد می‌کنیم از یکی کردن موارد تکراری مثل URL ها در گزارشات، فیلتر کردن آدرس IP های داخلی، اجرا کردن یک سری پارامترهای خاص برای URL ها و … شروع کنید.
قدم دوم: پژوهش

حالا که داده‌های خود را جمع‌آوری کردید و از اعتبار و ارزش آن‌ها مطمئن شدید، باید در مورد کسب و کار خود و فعالیت‌های آنلاین آن اطلاعات کسب کنید:
۱. اهداف کسب و کار: سؤال اصلی که باید از خود بپرسید این است که چرا این وب سایت وجود دارد و اهداف آن چیست؟
۲.اهداف وب سایت: قسمت بعدی این است که بفهمید اهداف وب سایتتان چیست. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف مورد نظر خود در مورد کسب و کارتان برسید. به بیان دیگر: هدف سایت، فروش محصول است و در نتیجه رشد کسب و کار و افزایش درآمد. پس هدف وب سایت شما افزایش فروش آنلاین است.
۳. KPI های وب سایت: زمانی که اهداف تعیین شدند، باید معیارهایی را در این فرآیند مشخص کنیم که شکست و موفقیت ما را در راستای این اهداف اندازه بگیرد.برای مثال اگر وب سایت شما در زمینهٔ انتشار اخبار است و هدفش بالا بردن سطح اعتماد خوانندگان است، KPI های محتمل می‌تواند این موارد باشد: ۱) کاهش نرخ پرش. ۲) افزایش میانگین صفحه‌ها در هر بازدید. ۳) افزایش درگیری با صفحهٔ مقالات. ۴) افزایش زمان سپری شده در وب سایت. ۵) افزایش درصدی بازگشت بازدیدکننده‌ها به سایت.
۴. تجزیه و تحلیل داده‌ها و کشف فرصت‌ها: شما قبلاً با اهداف کسب و کار و KPI ها آشنا شدید. بعلاوه به داده‌ّهای خود اطمینان دارید و با ساختارها آشنا هستید و فیلترهای لازم را بر روی داده‌های خود اجرا کرده‌اید. حالا باید مخاطبان خود را توسعه ببخشید و به دنبال نقاط ضعف و فرصت‌های خاص برای بهبود KPI ها باشید. به یک سری از مثال‌هایی که می‌زنیم، توجه کنید. ۱) نوع وسیله: نوع وسیله‌ای که مخاطبان شما استفاده می‌کنند را مشخص کنید: دسکتاپ یا موبایل. ۲) دسته‌بندی صفحه‌ها: دسته‌بندی صفحه‌ها را مشخض کنید تا بفهمید هر دسته چگونه عمل می‌کند. ۳) منابع ترافیک: مخاطبان خود را بر اساس منبع ترافیکی دسته‌بندی کنید تا بفهمید هر کمپین بازاریابی چگونه عمل می‌کند. ۴) نوع مشتری: مخاطبان خود را بر اساس نوع مشتری دسته‌بندی کنید تا بفهمید مشتری‌ّهای مختلف چگونه جذب کسب و کار شما می‌شود.
گام سوم: بهینه‌سازی

حالا که فرصت‌ها را کشف کردید، بهتر است آن‌ها را به مرحلهٔ عمل برسانیم:
۱. تثبیت فرضیه‌ها: فرآیند بهینه‌سازی با تثبیت ادعا یا فرضیه‌ها در مورد تغییرات بالقوه برای سایت‌ها شروع می‌شود. این تغییرات می‌تواند خروجی مثبت و دلخواهی برای شما رقم بزند. این‌ها همه یک سری ایده هستند که بر اساس داده‌های تجزیه و تحلیل شده به دست آمده‌اند و می‌تواند نقطهٔ شروعی برای فرآیند بهینه‌سازی شما باشد.
۲.توسعهٔ طرح بهینه‌سازی: شما بر اساس فرضیه‌های خود طرح بهینه‌سازی را شروع می‌کنید.باید تغییرات مورد نظری که می‌خواهید اجرا شود را مشخص کنید و آن‌ها را برای امتحان کردن آماده کنید.
۳. اجرا کردن: حالا باید همهٔ ایده‌ها را به مرحلهٔ اجرا گذاشت. زمان و تلاشی که برای این مرحله از کار ما لازم است بستگی زیادی به کاربردی پذیری و دسترسی نرم‌افزارهای بهینه‌سازی بازاریابی شما دارد.
قدم چهارم: ارزیابی

زمانی که داده‌ّها به اندازهٔ کافی جمع شدند، زمان آن است که آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید و به نتیجه برسید:
۱. گزارش تجزیه و تحلیل: گزارش‌های تجزیه و تحلیل را بررسی کنید. تغییرات برجسته را پیدا کنید. دسته‌های جدیدی از مخاطبین را تشخیص دهید و جنبه‌های موفقیت‌آمیز کار خود را پیدا کنید. از نقاط ضعف یا شکست‌های خود نترسید، همین‌ها به شما کمک می‌کند تا بصیرت مهمی را نسبت به کار مخاطبین هدف خود پیدا کنید.
۲. تنظیم بهینه‌سازی: همیشه کارها و برنامه‌های خود را دوبار بررسی کنید تا خطا و اشتباهی پیش نیاید. همه چیز را تنظیم کنید و صبور باشید. رسیدن به ترافیک مورد نظرتان ممکن است زمان‌بر باشد.



https://www.clickyab.com/blog/%db%b4...c%d9%86%d9%87/